Ervaring 1.5 TSI DSG met koude motor/bak

turboturbo

Forumguru
Klopt - is idd een feature.

Maar je schrijft dat het voelt alsof die in 2 cilinder modus draait. Dat mag alleen zo voelen als de motor opmaat moment ook daadwerkelijk op 2 cilinders loopt. Interessant is nu om te weten of dat wat je voelt dus klopt, en of de motor dus op dat moment op 2 cilinders loopt.

Ik meen zelf gelezen te hebben dat dat alleen in deellast voor komt en als de motor op bedrijfstemperatuur is. Dat zijn volgens mij niet de omstandigheden vlak na een (koude) start, wanneer je wilt optrekken met de auto (is geen deellast)
Edit:
Cilinderuitschakeling activeren
Cilinderuitschakeling wordt automatisch geactiveerd zodra (1) het toerental tussen de 1400 en 4000 toeren ligt, (2) de auto een constante snelheid rijdt onder deellast, zoals op een vlakke weg of heuvelafwaarts en (3) de snelheid onder de 130 km/h blijft.

Ik lees in bovenstaande bron ook dat wanneer de ACT (2 cilinder modus) ingeschakeld is, het zichtbaar is dmv een lampje op het dashboard. Dus dan weet je of het gevoel klopt.
 
Laatst bewerkt:

anoppe

Actief lid
Ik kan het in mijn maxidot display zien of de ACT mode actief is. Ik vermoed niet dat hij op 2 poten loopt, zou heel raar zijn voor een koude motor. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de software aanpassing ervoor zorgt dat de afstelling van de motor zodanig is dat de vibratie die ontstaat op de ACT-mode lijkt. Onderaan de streep is dit 100% een verbetering tov het gehobbel van voorheen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik weet zelf uit ervaring dat mijn Octavia met de 1.5TSI (handgeschakeld) wel degelijk met een nog koude motor (binnen de minuut na het starten, ook in de winter) op 2 cylinders loopt als ik het erg rustig aan doe. Dan heb ik het wel over een lange rechte asfaltweg met een maximum snelheid van 50 km/u. Hij geeft dat ook aan in het display.

Vibraties in de 2-cylinder mode heb ik nog nooit gevoeld overigens. De mijne is al wel wat ouder dan waar het in dit topic meestal over gaat, een dikke 15 maanden inmiddels, en daarmee een soort van pre-WLTP.
 

anoppe

Actief lid
Ik ben zojuist gebeld door de dealer dat er nog een update uit is gebracht op 19 sept, net 3 dagen na mijn bezoek van afgelopen week. Deze update was globaal vertelde hij mij, dus dikke kans dat anderen met deze motor configuratie ook nog gebeld gaan worden. Anyway, deze update zou moeten voorkomen dat de AC-compressor en/of andere systemen teveel koppel wegnemen van de motor als deze nog koud is. Dit zou het hobbelen bij een koude motor (nog verder) kunnen verhelpen. Ik heb maar meteen een afspraak gemaakt voor morgenochtend 0800u, dan zijn we er maar vanaf :D


Wordt vervolgd...

[Update] Vanochtend stond ik na een bak koffie en een half uurtje weer buiten en ik moet zeggen dat ik tot zover geen negatieve gevolgen heb ondervonden aan deze update, misschien dat hij zelfs wat pittiger is geworden. Niet in vermogen per se, maar wel kwa response...
 
Laatst bewerkt:
Net een brief in de bus gekregen van Pon. Ze maken er een terugroepactie van. Goede zaak en hopelijk snel van het euvel af!
 
Ik hoop dat ik snel bericht krijg, nu dat de temperatuur iets lager is lijkt het, na het starten, net of er een 1,5 cilinder ipv 1,5 liter TSI onder de kap ligt......
 
@S3Sportlinegrey ik zou gewoon de dealer bellen en zeggen dat je belt voor de recall referentie 24EV.Geef je kenteken en dan kunnen ze zien dat je auto een update nodig heeft. 9 op 10 dat je gewoon een afspraak kan maken!

de mijne krijgt 11 november de update. En meteen de winterbanden erop . Efficient!
 
@S3Sportlinegrey ik zou gewoon de dealer bellen en zeggen dat je belt voor de recall referentie 24EV.Geef je kenteken en dan kunnen ze zien dat je auto een update nodig heeft. 9 op 10 dat je gewoon een afspraak kan maken!

de mijne krijgt 11 november de update. En meteen de winterbanden erop . Efficient!


Heb net de brief binnen, dus ga ook ff een afspraak maken samen met de winterband.
 
Gister software update laten doen. Wat een verschil vanochtend zeg, andere auto! Erg blij mee.

Begreep trouwens van een Engelse collega dat er daar (UK) behoorlijk negatief is gereageerd op de software update omdat het verbruik aanzienlijk omhoog zou zijn gegaan......Ben benieuwd.
 

JeSko

Forumguru
Toch een hoop problemen met deze uitvoeringen, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het ook gewoon niet zo heb op de kleinere pittige motoren trend, en al helemaal niet in een groot ding zoals een Kodiaq. Mij lijkt het allemaal wat te veel ( weinig ) van het goede. Geef mij maar een ouderwetse krachtige 1.6- 2 liter Diesel, met schakelbak of DSG.
 

JeSko

Forumguru
@hendrik38

Ik zeg ook in mijn reactie dat die kleinere benzines pittig zijn, maar ik vind zo'n kleiner blok met veel pit meer iets voor een kleinere auto tot aan een kleine hatchback, niets voor SuperB's en Kodiaq's, ik wil de effecten van zoveel massa op die kleinere pittige blokken op lange termijn eerst afwachten vooraleer ik zelf zoiets zou overwegen. Een 2.0tdi is veel krachtiger en mijn inziens stabieler, en dus beter in staat om dag in dag uit jaar na jaar te presteren in auto's met veel gewicht. Althans, dat vermoed ik.
 

Henrik

Forumguru
Toch een hoop problemen met deze uitvoeringen, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het ook gewoon niet zo heb op de kleinere pittige motoren trend, en al helemaal niet in een groot ding zoals een Kodiaq. Mij lijkt het allemaal wat te veel ( weinig ) van het goede. Geef mij maar een ouderwetse krachtige 1.6- 2 liter Diesel, met schakelbak of DSG.

Mij klinkt een 1.6tdi met 120pk in een Superb juist zwaar onderbemeten in de oren. Meer dan een 150pk tsi in een Kodiaq...
 

JeSko

Forumguru
@Henrik

Geen last van eigenlijk, Diesel motoren zijn sowieso een stuk sterker dan Benzines, zeker op lagere toeren. Mijn SuperB komt meer dan goed mee in het verkeer en heeft zelfs wat punch als ik daar echt om vraag, maar een racer zal het nooit zijn neen, krachtig is ie meer dan genoeg. En dat ligt niet in pk's, maar meer in koppel verspreid over het toerental en de aard van Diesel ten opzichte van Benzine.
 
Ook ik heb met mijn auto afgeleverd 16-7 dit jaar, de bekende klachten gehad. met name bij de eerste stukken rustig rijden. Gisteren is bij mij de SW update doorgevoerd bij het wisselen naar de winterbanden. De auto stond ook op de lijst van de terugroepactie.

Eerste indrukken (voor zover mogelijk) zeer positief, gisteren rond 5 graden en hedenmorgen rond het vriespunt geen "gebok/hortend" lopen meer en ook bij warme motor lijkt het een "fijnere" loop te zijn.
Over een aanpassing in het verbruik kan ik nog niets zinnigs zeggen, er liggen nu ook winterbanden op...

Qua loop met de ACT is niets veranderd, en is naar mijn mening duidelijk merkbaar bij in/uitschakelen en idd altijd zichtbaar met het "eco" symbool in het display (heb het volledige digitale display).
Je voelt en hoort het bij alle snelheden, wanneer dit ingeschakeld is, maar kan niet zeggen dat ik dit als "hinderlijk" ervaar, als je vermogen nodig hebt, gas geven en er komt vrijwel direct een respons.
De afgelopen ca10 jaar diverse diesels gereden (1,9TDI hand, 1,6TDI DSG en 1,6 HDI hand), nu weer benzine (1.5TSI DSG ) maar heb niet het gevoel dat deze veel "onder" doet voor de andere blokken.
Met de andere auto's met dezelfde caravan gereden, deze doet dat (ook door de auto zelf) beter en idd een "racer" wordt het niet, maar daar is het naar mijn mening ook niet de auto voor.
 
Bovenaan Onderaan