Ervaring 1.5 TSI DSG met koude motor/bak

BramBam

Forumguru
Nadat mijn Kodiaq vorige week 3 dagen bij de dealer is geweest, vanwege een brandend uitlaatgascontrolesysteemlampje (mooi scrabblewoord) en de hele boel gereset is (en een verkeerde gemonteerde en daardoor gesmolten kabel hersteld is), is het probleem nauwelijks nog aanwezig. De motor/bak combinatie heeft sinds levering nog niet zo lekker gelopen.
 

turboturbo

Forumguru
In de UK ook berichten over problemen met een koude 1.5 TSI. Blijkbaar ook door VW bevestigd: https://www.honestjohn.co.uk/news/o...-acknowledges-problem-with-15-tsi-evo-engine/
Interessant idd. Overigens erkent VW de problemen vooralsnog icm handgeschakelde versnellingsbak:
In a statement from Volkswagen in Germany, the company said: “Volkswagen is aware of reports from customers complaining that some vehicles featuring the 1.5-litre TSI Evo engine with manual gearbox can be slightly hesitant in the cold-running phase.
 

Arnie

Actief lid
Ik merk bij mijn S3 met 1.5 TSI en handbak ook wel wat "bokkerigheid" bij koude loop. Ook heb ik af en toe dat hij in de 2 (bij laag toerental) niet wil oppakken. Even de koppeling intrappen helpt dan wel.

De auto is recent bij de dealer geweest om de trekhaak te monteren en toe dit meteen aangegeven. Mij werd verteld dat in de loop van het voorjaar hier een update voor zal komen.

Ik moet zeggen dat het voor mij niet echt een probleem is en dat ik de update wel even afwacht.
 
1.5TSI motor update was blijkbaar 2 weken geleden uit gekomen en binnen een aantal uur weer ingetrokken. Misschien toch niet helemaal ok. Verwachting is wel dat hij in mei vrij gegeven wordt volgens de dealer
 
Afgelopen maandag voor de 30dkm beurt geweest en toen vertelde de dealer me dat er nog steeds geen update is. Ik lees op het Kodiaq topic dat er al wel mensen een update gekregen hebben. Wellicht verschilt het per model/uitvoering. Voorlopig dus nog steeds gestotter als hij koud is.
 
Dit begint wel gênant te worden zeg. Ik heb er inderdaad ook nog steeds last van,ondanks dat het inmiddels hoog zomer is. Weliswaar minder maar toch.
Hopelijk hebben ze dit een keer opgelost voordat het weer echt winter wordt.
 

anoppe

Actief lid
@Arnie hier idem, alleen gaat het bij mij om een Kodiaq (met handbak). Aangezien ik 10 jaar heb gedieseld en nu benzine ben gaan rijden dacht ik eerst dat aan verschil van karakteristiek tussen benzine en diesel lag. In de eerste versnelling gaat alles naar behoren, opschakelen naar zn twee en bijna stationair laten lopen veroorzaakt een hoop opschudding..
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdag dit probleem aangekaart bij de dealer (Pouw Deventer), de update is er nog niet. Ze gaan me komende week terugbellen met hopelijk meer en positieve info...
 
Reactie van de dealer gehad (eergisteren).

- probleem bekend
- er wordt gewerkt aan een update
- update uitgesteld voor onbepaalde tijd

Verwachting is nu medio-september, maar geen garantie.
 
Dit is wel een minpuntje voor de skoda hoor. Heb de auto nu al 8 maanden en nog steeds wachten op de update.
Ik hoop wel dat ze dit voor de winter echt hebben opgelost want nu is het alleen maar een beetje storend maar bij lagere temperaturen ontstaan er soms gewoon gevaarlijke situaties.
Ik zal ook weer eens mijn dealer achter de broek zitten hierover. Misschien helpt het als we allemaal wat meer druk op de ketel zetten?
 

BramBam

Forumguru
Mijn auto is nu ook 8 maanden. Na de melding dat er een update was (en ook weer ingetrokken) ergens in maart niets meer gehoord. Auto moet na de vakantie voor 30000km beurt en zal dan weer eens even vragen/pushen.
 

mendophir

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde met mijn 1.5 TSI DSG-7. Met name wanneer ik met de stuurflippers rijd en van 2 naar 3 doorschakel (6000rpm). Behoorlijk irritant en soms zelf, in automaat-stand S, behoorlijk gevaarlijk.
 

hendrik38

Forumguru
Ik begin er aardig aan te twijfelen of die update er wel gaat komen....het is volgens mij behoorlijk ingewikkeld anders was die er allang geweest
 

KodiaqS2

Senior Member
Vorige week nog even gebeld, maar de update is er nog niet, ook een planning is er nog niet.. oh en als je het wil weten moet je er zelf achteraan zitten. Ze gaan in ieder geval niet iedereen even een mailtje / belletje doen. Tja, service is blijkbaar ouderwets..
 
Vanmorgen ben ik gebeld voor het maken van een afspraak voor het installeren van de beloofde update.
Volgende week donderdag (19-09) staat de auto bij de dealer.

Fingers crossed...
 

anoppe

Actief lid
Ik heb zojuist mijn auto weer opgehaald bij de dealer nadat deze de update heeft gehad en het probleem lijkt verdwenen te zijn. De motor voelt nu een alsof hij in de "2-cilinder eco"-mode loopt, waar je normaal het schokken zou verwachten.
 
Bovenaan Onderaan