Ervaring 1.5 TSI DSG met koude motor/bak

Inmiddels 8000km gereden met de Superb. Ben niet volledig positief over de auto en 1 ding wat me opvalt is hoe onrustig de motor loopt en de bak schakelt als hij koud is.

Zeker de eerste 5 tot 10 minuten ‘s ochtends terwijl ik onderweg ben naar de snelweg loopt hij niet echt soepel. Echt koud en dan houdt hij ff in bij 1900 toeren in de eerst 4 versnellingen. Iets warmer doet hij hetzelfde bij een iets hoger toerental. Zodra ik de provinciale weg bereik is het weg en warm loopt ie als een zonnetje.

Ook de DSG is erg hokkerig koud. ‘s ochtends rij ik nu eerst even in manual om het allemaal wat rustig te houden. Warm is de DSG perfect.

Iemand anders met dezelfde ervaring?
 

prosier

Forumguru
Lees eens uit als je kunt (ergens). Kijken of je misfires hebt?
DSG tunen is sowieso een aanrader.
 
Ik heb niet exact hetzelfde probleem maar wel ook iets met de koude start.
Koude start an sich gaat goed en wegrijden ook maar nu al drie keer gehad dat bij het verlaten van het woonerf de motor niet meer reageert op het gaspedaal. Enige oplossing is
1. Motor uit en aanzetten
2. Versnellingshendel naar P en dan terug naar D

Beide oplossingen zijn niet echt geweldig want je bent net bezig een weg op te draaien en dan stopt de auto. Tijd om dan de boel weer aan de gang te krijgen kan dan toch net even gênante situaties opleveren.
Binnenkort maar even bij de dealer de zaak uit laten lezen.

Schakelen van de bak heb ik geen problemen mee ondervonden.
 

gio92

Lid
Ik heb zoiets ongeveer met de vw golf. Nu een paar keer met het koude weer gehad dat de DSG in R wordt gezet, achteruitrijcamera gaat aan maar gasrespons is er niet, gaat niet naar achter. Keuzehendel in D en dat weer terug in R ‘lost het probleem op’
 

React

Actief lid
Volgens mij heb ik in een ander topic hierover gelezen. Geloof dat er een nieuw type "213" DSG-7 is waarvan de software nog niet volledig geoptimaliseerd is icm de 1.5TSI. Het wachten is op een update.
 

kcilium

Nieuw lid
Ik heb niet exact hetzelfde probleem maar wel ook iets met de koude start.
Koude start an sich gaat goed en wegrijden ook maar nu al drie keer gehad dat bij het verlaten van het woonerf de motor niet meer reageert op het gaspedaal. Enige oplossing is
1. Motor uit en aanzetten
2. Versnellingshendel naar P en dan terug naar D

Beide oplossingen zijn niet echt geweldig want je bent net bezig een weg op te draaien en dan stopt de auto. Tijd om dan de boel weer aan de gang te krijgen kan dan toch net even gênante situaties opleveren.
Binnenkort maar even bij de dealer de zaak uit laten lezen.

Schakelen van de bak heb ik geen problemen mee ondervonden.


Zo stond ik gisterochtend met mijn neus op een rotonde :(
Van de week maar is een belletje naar de dealer
 
Toch niet bij iedereen een probleem. MIjn collega die een 1.5tsi met dsg geleverd heeft gekregen in oktober herkent het probleem niet
 
Sinds 31 oktober ben ik de trotse bestuurder van een Octavia met 1.5 TSI DSG.
Ik herken de problemen zeer zeker.
Nagenoeg dezelfde ervaringen.
Ik heb alleen het idee dat hij ook met een warme motor nog af en toe hikt en stoot.
Zelfs bij een constante snelheid met Cruise Control heeft hij al eens geschokt.

Ik heb hiervoor een afspraak gemaakt met de dealer.
Nog dezelfde dag dat ik de afspraak maakte werd ik gebeld door de dealer.
'Het is een bekend probleem bij Skoda.'
Mooi, dacht ik, dan is er ook een oplossing.
'Helaas hebben we nog geen oplossing. Die verwachten we in het tweede kwartaal.'

Dus dat. Als de dealer een oplossing heeft wordt ik gebeld...
 
@mbomhof en @kcilium Dank voor deze meldingen.
Ik ga vandaag eens even bellen met de dealer om te kijken wat mijn dealer hierover te melden heeft

Contact gehad en ik mag even langskomen om uit te laten lezen. Ik ga dit draadje en het duitse forum draadje maar even achter de hand houden.
Laat ze eerst maar even kijken en als ze er niet uitkomen (hetgeen ik verwacht), dan maar even ze tactisch op deze info wijzen.

Lijkt dus alsof we op korte termijn geen oplossing mogen verwachten. Vervelend want ik vind het best een ernstig probleem. ik kom stil te staan als ik de doorgaande weg opdraai. Ga nu maar extra lang wachten op een gaatje voordat ik die weg op ga draaien.

Als ik de info goed begrijp (mijn duits is basic) dan heeft het overigens met de kou te maken. Als straks de temperatuur weer hoger is dan is het mogelijk weg.
Verklaart ook waarom mijn collega geen last heeft want die heeft zijn superb in een garage onder appartement staan waar het mogelijk niet zo koud wordt
 
Laatst bewerkt:
Dealer kende het probleem nog niet maar ik heb maar geholpen door hem dit draadje en verwijzing naar duitse site te laten zien. Dealer heeft quality record aangemaakt en auto moet worden uitgelezen maar dealer geeft aan te moeten wachten op update vanuit fabriek om dit op te lossen (hetgeen volgens mij het correcte antwoord is).
Info bij mijn dealer is dat de update pas in Q2/19 komt

Ik hoop dat de temperatuur weer snel hoger wordt en dat dit probleem dan verholpen is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto staat weer bij de garage. Oa voor dit probleem (waar zo te horen geen oplossing voor is), gedoe met de spiegel waar ze nog geen oplossing voor hebben, sensoren die uitvallen sinds de trekhaak gemonteerd is, trillingen achterzijde tijdens remmen, herrie wielophanging achter en een nieuwe middenconsole.

Gaaf zo’n Skoda
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Sinds 31 oktober ben ik de trotse bestuurder van een Octavia met 1.5 TSI DSG.
Ik herken de problemen zeer zeker.
Nagenoeg dezelfde ervaringen.
Ik heb alleen het idee dat hij ook met een warme motor nog af en toe hikt en stoot.
Zelfs bij een constante snelheid met Cruise Control heeft hij al eens geschokt.

Ik heb hiervoor een afspraak gemaakt met de dealer.
Nog dezelfde dag dat ik de afspraak maakte werd ik gebeld door de dealer.
'Het is een bekend probleem bij Skoda.'
Mooi, dacht ik, dan is er ook een oplossing.
'Helaas hebben we nog geen oplossing. Die verwachten we in het tweede kwartaal.'

Dus dat. Als de dealer een oplossing heeft wordt ik gebeld...


Kan me niet herinneren dat ik het probleem heb gevoeld met een warme motor. Het is echt alleen als hij nog koud is.
 
Kan me niet herinneren dat ik het probleem heb gevoeld met een warme motor. Het is echt alleen als hij nog koud is.

Het is een feit dat het zich voornamelijk voor doet met een koude auto. Maar heb het ook al eens gevoeld met een warme auto. Toegegeven dat ik extra alert ben op dit soort haperingen sinds ik het probleem ervaar.
Ik hoop op een snelle oplossing vanuit Skoda waarbij we er van uit gaan dat het is opgelost, koud of warm :)
 
In de UK ook berichten over problemen met een koude 1.5 TSI. Blijkbaar ook door VW bevestigd: https://www.honestjohn.co.uk/news/o...-acknowledges-problem-with-15-tsi-evo-engine/

Niet helemaal hetzelfde probleem overigens.
VAG praat hier over.
that some vehicles featuring the 1.5-litre TSI Evo engine with manual gearbox can be slightly hesitant in the cold-running phase.

HIer hebben we het niet over uitsluitend de handgeschakelde bak. De hier gemelde problemen treden vooral op bij de DSG. Overigens kan het best zijn dat het wel hetzelfde probleem is dat zich zowel op automaat als handbak voordoet.
Bedankt voor de link
 
Bovenaan Onderaan