Enyaq hier niet zo populair, of.... ?

Rallye

Forumguru
Ik denk dat de emotie hier een belangrijke factor is: snelle auto's worden gekoppeld aan laag (@JeSko ;)), geluid, stroomlijn, etc. Snap ik ook wel, heb ik ook hoor!

Maar technisch gezien is een EV veruit superieur aan een ICE, met de genoemde energiedichtheid als veruit voornaamste nadeel.

Technisch gezien heb ik nu een auto die als ik het wil een range heeft van 700km en als ik er gebruik van wil maken een topsnelheid van boven de 240. Weegt nog geen 1.400 kilo. Waar zit de vooruitgang bij een elektrische auto?
 

VentoTDI

Forumguru
Die range-anxiety/ bereikissues... :thinking:

Alleen in Australië had ik ooit range-anxiety
En dat was met een benzine auto :maakmegek:

En topsnelheid? :shutup:
 

philippe bakker

Forumguru
Ja de 2 a 3 keer per jaar dat we op vakantie gaan is dat handig. Want geef nu toe als je wil gaan laden en er staan er 4 voor u… en een koffie gaan drinken gaat niet he. Tis aanschuiven of een ander heeft je plek
 

Japanese Power

Donateur
Even de snelweg afgaan. Doen wij met de vakanties altijd, even een dorpje in, weg van de snelweg, in alle rust een broodje eten, even tanken (tegen lagere prijzen dan de snelweg) en op gemakje weer verder. De reis was vroeger voor mij jagen-jagen-jagen, ik ben daar vanaf gestapt omdat je veel relaxer aankomt als je normaal rijdt zonder te jagen (praktijkervaring) en nee: het is niet stoer als je kunt zeggen dat je in 8 uur vanuit Oostenrijk naar huis bent gejakkerd...
 

philippe bakker

Forumguru
Even de snelweg afgaan. Doen wij met de vakanties altijd, even een dorpje in, weg van de snelweg, in alle rust een broodje eten, even tanken (tegen lagere prijzen dan de snelweg) en op gemakje weer verder. De reis was vroeger voor mij jagen-jagen-jagen, ik ben daar vanaf gestapt omdat je veel relaxer aankomt als je normaal rijdt zonder te jagen (praktijkervaring) en nee: het is niet stoer als je kunt zeggen dat je in 8 uur vanuit Oostenrijk naar huis bent gejakkerd...
De laatste 2 zomers moesten we de snelweg af indien we een tankstation wilden zoeken want door Corona zijn er veel meer autovakanties en waren alle tankstations in Frankrijk zooooo vol dat er niet 1 parkeerplaats over was. Er waren files om die eerste vrije parkeerplaats te pakken. En wij hebben de tankstations nodig om eens naar wc te gaan. Dus de laatste 2 zomers gaan we steeds op zoek naar mc Donalds omdat daar de wc’s het properst zijn en vooral met een bril op
 

Rallye

Forumguru
We raken wellicht wat off topic. Ik maak regelmatig lange ritten, ook door het land waar ze nog wel normaal met automobiliteit omgaan, Duitsland. De toch nog beperkte range, gecombineerd met de lange laadpauzes en de beperkte techniek (geen versnellingsbak bij de meeste dus een fors stijgend verbruik bij hogere snelheid) maken, naast de beperkte beleving (automaat, te zwaar en te hoog) voor mij een elektrische auto onaanvaardbaar. Maar uiteindelijk zal het worden opgedrongen.

Maar als je gaat voor rijcomfort en een lage bijtelling, hou ik je niet tegen om elektrisch te gaan rijden.
 

El Pedro

Nieuw lid
Na 5 jaar SKODA Superb diesel combi nu volledig nieuw autobeleid bij mijn werkgever. Alleen elektrisch dus keuze uit ID-4 GTX, Q4 40 (zonder opties) of de Enyaq 80X. Interieur van de VW haalt t absoluut niet bij de Enyaq. Dus nu offerte ingediend bij leasebedrijf. Heeft er al iemand een 80X 4WD besteld?
 

EdK

Forumguru
Wees maar gerust, je internet en telefoon verbindingen blijven wel draadloos hoor....
En laat er maar schaarste blijven in het oude koper, verdien ik nog een zakcentje bij met me oude draad pellen....
 

Captain Hook

Forumguru
Digheads?
(digital)
Lijkt me niet, want een auto is en blijft nog steeds in object in de analoge wereld... En de auto zelf is ook alles behalve digitaal. De EV is hooguit voorzien van veel elektronika, maar dat zijn de hedendaagse ICE auto's ook. Alleen de krachtbron en de energiedrager zijn anders.

Wees maar gerust, je internet en telefoon verbindingen blijven wel draadloos hoor....
Draadloos internet en telefonie? Hooguit de laatste paar (kilo)meters. Voor de rest is het vrijwel allemaal glasvezel.
 

KeesvE

Lid
Na 5 jaar SKODA Superb diesel combi nu volledig nieuw autobeleid bij mijn werkgever. Alleen elektrisch dus keuze uit ID-4 GTX, Q4 40 (zonder opties) of de Enyaq 80X. Interieur van de VW haalt t absoluut niet bij de Enyaq. Dus nu offerte ingediend bij leasebedrijf. Heeft er al iemand een 80X 4WD besteld?
Ik rijd nu bijna 5 jaar naar volle tevredenheid in een Kodiaq, maar vorig jaar oktober ook besloten om over te stappen op een Enyaq 80X Sportline. Als het goed is wordt de auto deze maand geproduceerd en ergens in april geleverd. Voor ons juist ook interessant omdat we op de schuur bij ons glastuinbouwbedrijf zonnepanelen hebben liggen en dus in een groot deel van het jaar gunstig kunnen laden.
 
Bovenaan Onderaan