Enyaq hier niet zo populair, of.... ?

Rosinfield

† In Memoriam
Bij de "buren" leeft het meer. Is niet vreemd aan dat de beheerder er één rijdt en sindsdien actief is geweest
 

leon-cupra

Forumguru
Zit natuurlijk ook een groot verschil in leaseprijs. Mss zitten op tweakers meer hogere profielen of beter betaalde wkns?

betreft Enyaq - ID.4 : beide zaterdag voor de eerste keer bij de dealer zien staan. Geef mij toch maar de ID.4. Styling is iets sportiever. Ook wat moderner. Viel wel op wat voor boten beide wagens waren … best wel groot (viel mijn partner ook op) terwijl we al een superb gewend zijn. :arghh:
 

WillemJan

Forumguru
Cool! Weer een nieuw type: :D
https://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_yak
Yak.jpg
:banghead: Je hebt gelijk.... Enyaq.... :deuk:
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Het gaat hem puur om de aanwezigheid, of beter afwezigheid, van Enyaq rijders op ons forum. Dat de Enyaq wel verkoopt is duidelijk, tweakers stikt ervan en ze duiken veelvuldig op in ons straatbeeld.
 

Japanese Power

Donateur
Hieraan kun je idd. duidelijk zien dat LM massaal wachten met auto's op kenteken zetten / leveren vanaf half november.
December zal helemaal dunnetjes zijn... Veel lease leveringen schuiven op naar 2022...
 

JeSko

Forumguru
Range anxiety is nog steeds een ding @philippe bakker , en uit het standpunt van vertegenwoordigers snap ik het helemaal, die zitten hele dagen op de baan, die willen of kunnen niet ergens staan wachten aan een laadpaal tot het ding vrij of geladen is. Ken er ook wel eentje en die heeft zichzelf een mooie nieuwe E klasse Diesel gekocht, met goedkeuren van zijn baas.
 

Jdbigg

Senior Member
De aantallen geregistreerde Enyaqs zijn maandelijks al zeker 6 maanden ongeveer gelijk. De uitlevering wordt beperkt door chipstekort. In Tsjechië staan er nig duizenden op parkeerterreinen te wachten op onderdelen. Sommige kopers wachten al 12 maanden op hun auto…
 

leon-cupra

Forumguru
de vertegenwoordigers die hier komen hebben allemaal een hybride auto ( en echt alle merken) maar geen enkele een electrische.
In BE hoef je ook niet om fiscale redenen een EV te kopen. Daarmee dat nog heel veel bedrijven opteren voor hybride.
Bij mijn partner schakelen ze zelfs nog niet over op hybride. Allemaal nog benzine of diesel. Prijsverschil is nog aanzienlijk tussen een gewone wagen, hybride en EV.
 

Jdbigg

Senior Member
Dat lease maatschappijen wachten tot begin 2022 geldt alleen voor plofauto’s. EV rijders willen massaal hun auto vóór 1 januari op kenteken omdat per 1 januari as de bijtelling weer 4% omhoog gaat en dat kost je in 5 jaar privé een flinke duit. EV’s veranderen de markt op vele manieren ;)
 

Jdbigg

Senior Member
In BE hoef je ook niet om fiscale redenen een EV te kopen. Daarmee dat nog heel veel bedrijven opteren voor hybride.
Bij mijn partner schakelen ze zelfs nog niet over op hybride. Allemaal nog benzine of diesel. Prijsverschil is nog aanzienlijk tussen een gewone wagen, hybride en EV.
Bedrijven zijn vaak conservatief en niet zakelijk, al zou je dat verwachten. In NL geldt dat de TCO (Total Cost of Ownership) van een EV nu al gelijk of lager is dan die van plofauto’s. Dat verschil groeit per jaar.
 

Japanese Power

Donateur
Deels mee eens @Jdbigg , maar voor een LM is het aantrekkelijker om een auto na 4 of 5 jaar uit 01-2022 (op papier) te hebben voor de restwaarde dan een auto uit 11-2021, ongeacht of het nu een EV of een ICE is. De bijtelling voor de berijder boeit een LM niet zo heel veel.
 

leon-cupra

Forumguru
@Jdbigg situatie kan anders liggen in NL dan in BE.
Ik (eigenlijk samen met mijn partner die accountant is) heb in het begin van het jaar voor mijn vroegere collega eens uitgerekend wat het voordeligst was: een nieuwe superb diesel (waarde 32000€) of een tweedehandse superb IV (waarde 40.000€). De IV kwam 3000€ goedkoper uit na 5j (30.000km/j). Kwam enkel goedkoper uit omdat de IV een tweedehands mocht zijn van de werkgever. Wanneer hij nieuw zou moeten kopen was een IV veel duurder dan een diesel (de dieselversie was dan nog in het vergelijk nieuwe aankoop). Daarom ook nog de reden waarom ze bij mijn partner haar werkgever (groot accountancy kantoor) nog steeds benzine/diesel bestellen en geen hybride/EV.
 

Jdbigg

Senior Member
Je veegt hybride en EV op één hoop, maar de TCO van een EV is wezenlijk anders. Zo liggen de onderhoudskosten van een EV veel lager (bij de Enyaq is 6 jaar onderhoud in de koopprijs inbegrepen) en ook de brandstofkosten bij normaal laden zijn véél lager. Accountants zijn kennelijk niet altijd de beste rekenaars ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

TL@

Forumguru
Bij ons op het werk mag je niet eens een elektrische nemen/kiezen als je meer dan 30.000km per jaar doet. Daarom dus weer gewoon diesel voor mij (50.000km/jaar pre-Corona, nu rond de 40.000km)

Collega's die minder rijden, kiezen nu vaker voor benzine maar zelden voor volledig elektrisch. De prijzen verschillen niet veel (in de lease en al helemaal niet als je het budget overschrijdt en zelf opleg betaald, het VVA wordt dan kleiner)

Ook ben je verplicht om een eigen laadpaal te zetten waardoor iedereen met een huurwoning of appartement uit de boot valt.
 
Bovenaan Onderaan