Enyaq hier niet zo populair, of.... ?

johnboy

Donateur
Hier een bericht van een tevreden Enyaq rijder (eind april).

Toen de Enyaq geïntroduceerd werd is iemand gestart met uitwisselen van info op Tweakers. Zowel leaserijders als particulier (waar ik er 1 van ben).
Vanuit het opzoeken van informatie over electrisch rijden via draadjes op Tweakers over laadpalen en laadpassen kwam ik daar terecht

Naar mezelf kijkend bleef ik daar hangen, daar was immers de actuele info en veel deelnemers en tevens Enyaq kopers.
Zeker toen op dat moment van alles speelde over de eerste leveringen met toegevoegde extra's zoals Travel Assist en Navigatie standaard.

Je ziet nu dat op FB ook groepen zijn ontstaan waar op Europees niveau info wordt gedeeld.
 

philippe bakker

Forumguru
De eniaq is zeker een goede auto. En mooi ook. Maar dat eventjes dat ik nog met iets met een echte motor in kan rijden ga ik toch benutten
 

Captain Hook

Forumguru
't Zal wel een teleurstelling :D zijn voor @philippe bakker, maar de elektromotor is pas een echte motor. :thumbsup:
Niet met al die nadelen van een verbrandingsmotor.
Bovendien reden er al heel vroeg elektrische auto's rond.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/historie-elektrische-auto
https://www.historamarond1900.nl/uitvindingen/aandrijving/verbrandingsmotor

Het probleem, alhoewel dat steeds minder wordt, is de energiedichtheid van de gebruikte energiedrager. Op dit moment is een tank met benzine/diesel nog handiger dan honderden kilo's aan accu's.

Maar het direct beschikbare vermogen van een elektromotor, het ontbreken van zeer hoge bedrijfstemperaturen en de daarbij behorende koelproblemen, het gemak waarmee in het hele toerenbereik een enorm koppel geleverd wordt. Het onbreken van giftige verbrandingsgassen, de geluidsproductie, de levensduur, de toepassingen binnen allerlei vervoersmiddelen. Kortom, allemaal plussen t.o.v. de archaïsche verbrandingsmotor.
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
ik denk dat 95% vd autoliefhebbers hier (en overal elders) er toch iets anders over denken. ik heb met de ID4 en de eniaq gaan rijden en dat zit goed ineen, niks op aan te merken, maar het geeft geen wouw gevoel.
 

Jdbigg

Senior Member
Deels mee eens @Jdbigg , maar voor een LM is het aantrekkelijker om een auto na 4 of 5 jaar uit 01-2022 (op papier) te hebben voor de restwaarde dan een auto uit 11-2021, ongeacht of het nu een EV of een ICE is. De bijtelling voor de berijder boeit een LM niet zo heel veel.
Lease maatschappijen hebben ook hun klanten te pleasen
De eniaq is zeker een goede auto. En mooi ook. Maar dat eventjes dat ik nog met iets met een echte motor in kan rijden ga ik toch benutten
Nooit in een EV gereden schat ik :-) Ik snap de nostalgie, maar met de feiten heeft het allemaal niks te maken. Zeker, ik vond de dikke 6-cilinder in mijn A6 ook ooit het einde. Na 15.000 km in de Enyaq weet ik zeker dat ik nooit meer terug wil naar een plofmotor op dinosap. Gun jezelf eens een dag rijden in een EV en ik garandeer dat je óm bent. Of ben je daar nu juist bang voor misschien :pieker:
 

MarcoO2

Forumguru
Bedrijven zijn vaak conservatief en niet zakelijk, al zou je dat verwachten. In NL geldt dat de TCO (Total Cost of Ownership) van een EV nu al gelijk of lager is dan die van plofauto’s. Dat verschil groeit per jaar.
Als je het hebt over de TCO, kijk je dan naar lease of naar koop? Wij hebben dik 100 auto's rijden, allemaal benzine - omdat dat het goedkoopst en meest praktisch is.
Nooit in een EV gereden schat ik :-) Ik snap de nostalgie, maar met de feiten heeft het allemaal niks te maken. Zeker, ik vond de dikke 6-cilinder in mijn A6 ook ooit het einde. Na 15.000 km in de Enyaq weet ik zeker dat ik nooit meer terug wil naar een plofmotor op dinosap. Gun jezelf eens een dag rijden in een EV en ik garandeer dat je óm bent. Of ben je daar nu juist bang voor misschien :pieker:
Iets minder aannemen, invullen, aanvallen en vanuit je eigen visie preken zou niet misstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

VentoTDI

Forumguru
Ik kan @Jdbigg zeker begrijpen...

In eerste instantie (zal het niet ontkennen) gekozen om financiële redenen voor de Enyaq

Maar sinds ik de Enyaq heb, gaat mijn voorkeur ook uit naar elektrisch rijden... :tegek:
Zeker i.c.m. eigen laadpaal.

En ja het is anders dan een verbrandingsmotor, maar is het niet zo dat geen enkele verandering/ transitie zonder slag of stoot gaat?
 

JeSko

Forumguru
Geef mij maar een dikke roffel in een motor/uitlaat ipv een steriele EV, niet dat ik nu zo'n geluid heb, maar ik hoor het graag dat sportieve ( mits niet overdreven offcourse ). Maar er zal een nieuwe markt aangeboord worden, wanneer het grootste deel van van de auto's elektrisch is, gaat de verkoop van soundboxen boomen, let maar op, das de toekomst. Niet helemaal hetzelfde, maar beter dan niks imo.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als ik het me kon veroorloven, ging ook ik elektrisch rijden. Zolang dat niet het geval is, geniet ik nog lekker van mijn guilty pleasure. Of maw, het zal mijn tijd wel duren. Ik vergelijk het er mee dat ik ook ben afgehaakt bij ontwikkelingen als Spotify. In jongere tijden zou ik daartoe ook wel overgaan. Overigens om een andere reden dan kosten, omdat ik het zonde vind van mijn in de loop der jaren opgebouwde verzameling aan mp3's, ter grootte van 300 Gb.
Op gegeven moment kom je op een leeftijd dat je afhaakt bij bepaalde ontwikkelingen. Begin bv ook niet aan een e-reader.
Maar wie weet, als ik hopelijk genoeg tijd van leven heb en de ontwikkelingen snel genoeg gaan om me een leuk elektriek bakkie te kunnen permitteren, maak ik het nog een keer mee.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja ik hoop het natuurlijk ook nog wel te gaan meemaken. Maar nu is een geschikt exemplaar inclusief laadpaal nog ver buiten mijn budget.
En ik geniet wel enorm van die uitlaat bij elke rit ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Serieus gekeken naar een Golf hybride, reed fantastisch maar het kon niet uit ten opzichte van de uiteindelijk gekozen Leon. Een 100% EV zou op private leasebasis nog wel kunnen, mede door de zonnepanelen, en in sommige gevallen (zeg bv. Kia e-NIro) qua range ook familiebezoek zonder onderweg bijladen mogelijk maken.
Struikelblok daarbij is echter de caravan, die wil ik voorlopig nog niet kwijt...
 

MarcoO2

Forumguru
Dit is dus 'op de man', en dat is niet de bedoeling.
Wie van ons 'preekt' niet uit eigen visie?
Op de man? Nou nee - volledig op de reactie van de man. D'r is niks mis met een eigen visie uiteraard, maar soms wel met de manier waarop die gebracht wordt.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat de emotie hier een belangrijke factor is: snelle auto's worden gekoppeld aan laag (@JeSko ;)), geluid, stroomlijn, etc. Snap ik ook wel, heb ik ook hoor!

Maar technisch gezien is een EV veruit superieur aan een ICE, met de genoemde energiedichtheid als veruit voornaamste nadeel.
 

philippe bakker

Forumguru
Natuurlijk maar de overheid begint het ons op te leggen en niemand vindt een gebod leuk.
Serieus gekeken naar een Golf hybride, reed fantastisch maar het kon niet uit ten opzichte van de uiteindelijk gekozen Leon. Een 100% EV zou op private leasebasis nog wel kunnen, mede door de zonnepanelen, en in sommige gevallen (zeg bv. Kia e-NIro) qua range ook familiebezoek zonder onderweg bijladen mogelijk maken.
Struikelblok daarbij is echter de caravan, die wil ik voorlopig nog niet kwijt...
trekt een ev dat niet? (geen flauw idee van)
 
Bovenaan Onderaan