Elektrische of hybride auto laden: hoe?

cali05

Forumguru
Voor het eerst aan de laadpaal. We hebben geen haast daarom op ecomodus

Bijlagen

• 77BC83D0-544E-4FB9-BF9F-9348C30163F9.jpeg
    77BC83D0-544E-4FB9-BF9F-9348C30163F9.jpeg
    52,8 KB · Weergaven: 52

Me Zelf

Forumguru
Na veel gedub besteld: Webasto Pure 22KW plus genoeg YMVK-AS 4 aderige 6mm2 kabel en een 20A installatie automaat. Het idee is dat ik zonder verdere aanpassingen op max. 4,6KW kan laden. Toch weer 25% sneller, wat betekent dat het laden altijd binnen laag tarief uren kan gebeuren.

Tip van de dag: Ik vond de Webasto Pure 22 KW voor iets meer dan 640 euro op stroomzat.nl, wat zeker 50 euro goedkoper is dan ergens anders. Anders had ik deze versie ook niet zo snel in overweging genomen (11 KW versie is 595 euro maar kan niet met hogere laadstroom dan 16A overweg).

• Leuk
Waarderingen: EdK

EpicCobra

Actief lid
hallo,

ik heb toch nogee vraag over de laadmogelijkheden van de citygo,

ik heb een mail gekregen van laadkabeldiscounter dat het geen nut heeft om een lader met 3 fase aansluiting te nemen omdat de citygo helemaal niet oplaad met 3 fase?

maar dit klopt toch niet?
zover ik weet kan de citygo toch gewoon op 7.4 kw met een 3 fase aansluiting?

die vriendelijke meneer zegt dat ik het fout heb en hij maar met 1 fase oplaad maximaal?

maar zie ik het nou verkeerd of zit hij gewoon verkeerd?

Bodie

Lid
VW heeft met de e-golf en e-up (en dus ook Mii en citigo) gekozen voor een wat bijzondere oplossing.

De auto's kunnen op 7,4 kW laden op 2 fases (2*16A/3,7kW). Ik heb begrepen dat ze ook kunnen laden op 1 fase 7,4kW ( dan dus 32A), maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.

Op zich is op 2 fases handiger dan op 1 fase bij openbare palen omdat die vaak gelimiteerd zijn op 16A per fase (of 25A per fase, maar dan vaak gedeeld tussen 2 laadpunten).

Als je thuis een 32A 1 fase laadpunt kunt aanleggen (en de auto kan inderdaad 1 fase 32A aan) is dat prima. Dat is dus handig als je een 1 fase huisaansluiting hebt ( mogelijk nog wel loadbalancing toe passen).

Heb je een 3 fase huisaansluiting (vaak 3*25A) en je wil maximaal laden, dan kan je met 1 fase maximaal 5,7kW laden(=25A). Als je dan gaat voor een 3 fase lader, kun je de e-golf/e-up laden met 7.4 kW op 2 fases.

De vriendelijke meneer heeft het goed dat de citigo niet op 3 fases laadt, en de vriendelijke meneer heeft het fout dat hij alleen maximaal laadt op 1 fase..... (want: 2 fases dus ook mogelijk....)

EdK

Forumguru
https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=citigoe iv

Middelste pdf even downloaden

En meneer heeft het fout , maar zal alleen 230V laders verkopen en geen 3 fase

Kies je voor 3 fase kabel leggen ( YMVK-as 4x6mm² ) dan ben je zeker op de toekomst voorbereid !
Want na de citigo zal er ongetwijfeld een 2e E wagen gaan komen en dan kan het fijn zijn als je al voorbereid bent en niet weer een andere kabel moet gaan leggen.....

EpicCobra

Actief lid
Ja hij vertelt mij dus dat ik helemaal niets heb aan een 3 fase aansluiting en lader en dat ik beter de 1 fase kan namen
Terwijl ik juist een 3 fase aansluiting heb ik mijn meterkast. hij vertelt doodleuk dat hij toch maar gebruik zal maken van 1 fase
Terwijl ik idd in de brochure van de citygo toch echt lees dat de snelste oplossing is een 3 fase lader.

ik heb terug gemaild dat de citygo ook snel kan laden via een meerdase meterkast en hij blijft volhouden dat ik maar op 1 fase kan laden op max 4.7

Twardt

Lid
Volgens mij heeft de Citigo (en veel andere VAG ev's) een 2 fase boordlader. 2x16A x230V = 7.4Kw

EdK

Forumguru
Er zijn meer aanbieders van laders natuurlijk !
Dus als deze aanbieder jou een niet fijn gevoel geeft, dan .......

EpicCobra

Actief lid
Dat begrijp ik ook we natuurlijk haha

maar ik krijg van 2 verschillende aanbieders/instalateurs
Die hier ook al eerder benoemd zijn hetzrlfde antwoord terug

dus dan ga je wel even twijfelen van zie ik het nou verkeerd of hun
Op hun site hebben ze ook echt staan dat de city gebruik maakt van max 1 fase laden?

dus ze hebben echt verkeerde info staan op hun site :(

Ja ik had de brochure er ook al op na gelezen

daar schakel je dan een zogenaamde expert voor in om extra info in te winnen
Ik vroeg alleen of ik voor een 22 of 11 kw variant moest gaan
En krijg een heel verhaal dat ik helemaal niet met meer als 1 fase kan laden. en die verkoopt dus laadstation en installeert ze

Laatst bewerkt door een moderator:

Bodie

Lid
Jammer dat de laadpaalexperts niet beter op de hoogte zijn. Als je al een 3 fase huisaansluiting hebt, is het echt een no-brainer: gaan voor een 3 fase laadpaal.

11kW is voldoende, 3*25A komt maximaal niet verder dan 17kW, maar ikzelf heb toch gekozen voor 22kW. Prijsverschil tussen 11 en 22 kW is beperkt. Ben je in ieder geval toekomst voorbereid!

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

EdK

Forumguru
Tsja als je alleen 1 fase laders verkoopt dan pas je als verkoper je sales praatje daar op aan natuurlijk.....
als je maar verkoopt.

Maar ik raad een ieder gewoon aan om een 3 fase kabel te leggen !
Al heb je maar één of twee fase nodig dan dop je de niet gebruikte fases gewoon af !
Mocht je in toekomst een zwaardere lader thuis nodig hebben dan ligt de juiste kabel er dus al !
En leg je deze kabel via de kruipruimte zorg dan dat je daar een overlengte houd van een meter !
Mocht je met nieuwe lader dan de kabel te kort zijn, dan kun je die overlengte in kruipruimte gebruiken
Uiteraard is dit ook mogelijk als kabel in de grond ligt, alleen leg je dan de overlengte in de grond ( één of twee slagen )

en gebruik je van de 4 aderige kabel met aardscherm maar 1 of 2 fase , dan de andere aders NOOIT afknippen maar oprollen in je groepenkast of lader !! Is altijd wel ruimte voor !!

EpicCobra

Actief lid
Ja de vraag waar ik meer mee zat is dat sommige 11 kw laders dus laden op 3.7 en 11
En de citygo doet max 7.4
De 22 kw variant zeggen ze dus weer dat die op 3.6 7.4 11 en 22 kan

die vraag stelde ik dus
En toen werd ik meteen helemaal verbeterd dat ik fout zat met 3 fase aansluiting

overigens verkopen ze alle soorten en plaatsen ze ook
Maar hij heeft gewoon echt verkeerde info

zowel van de up de mii als de citygo hebben ze staan datie maar max via 1 fase kan laden

• Leuk
Waarderingen: EdK

EpicCobra

Actief lid
Het wordt steeds onduidelijker

een andere aanbieder zet weer dit op zijn site

dan zou een 3 fase aansluiting er dus langer over doen dan 1 fase?

Bijlagen

• 2255D632-9EE5-4410-BEFA-F43E82358EDD.png
    2255D632-9EE5-4410-BEFA-F43E82358EDD.png
    692 KB · Weergaven: 10

EpicCobra

Actief lid
Jah de webasto had ik idd op het oog
Toen stelde ik de vraag wat kan ik beste nemen ivm gebruik 3 fase 7.4 kw
En een voor een krijg ik de antwoorden dat het niet kan met 3 fase blabla haha

dus ik was er helemaal uit en nu krijg je allerlei rare antwoorden....

de verkopers die zelf de webaste verkopen blijven me vertellen dat ik niet sneller als 3.7 kan laden met 3 fases

vind het maar vaag

iedere aanbieder komt met hetzelfde antwoord

EdK

Forumguru
https://evcompany.eu/nl/product-categorie/laadpalen/

Ga eens naar deze site.
Links boven kun je je wagen uitkiezen op merk en dan type
Je krijgt dan een 3 tal laders te zien in jouw geval.
Dan rechts kun je keuze's maken en dan zie je ook dat je van een 1fase de keuze kunt maken naar een 3 fase.

Wat de lader / wagen verder doet met die 3 fase kan ik verder ook niet beoordelen, maar in jouw geval met een 3 fase huisaansluiting is het slimmer / verstandiger om naar je lader een 3 fase groep te hebben.
Is het niet voor nu dan is het wel voor in de toekomst...
Wantde capaciteit van de accu's zal alleen maar groter worden om de Km range te vergroten, en dus zal je in toekomst eerder laden met 3 fase dan met 1 fase !

Maar goed als ik verkoper ben dan verkoop ik je ook liever twee keer iets !!
Dus eerst lekker een 1fase lader en daarna een 3 fase...:pieker::pardon:

EpicCobra

Actief lid
Ik heb de hem sowieso besteld
En hij is sowieso 3 fase
Alleen is het gewoon raar dat ze dat aanbieden

het verhaal ik verkoop hem ook loever 2 keer is wel raar (niet naar jou)
Maar ik heb een 3 fase aansluiting en volgens de verkopers... 3 in dit geval
Heb ik niks aan 3 fase voor de citygo.

Wat mijn inziens echt onzin is
Hij zal nooit meer als 1 fase gebruiken om op te laden volgens hun en daar ben ik het gewoon niet mee eens

ook doen ze alle 3 aan installatie en als jij het meest snelle wil gebruiken voor opladen kunnen ze moeilijk eerst op de ene manier verkopen en daarna op de andere manier

zoals hij het brengt is een 1 fase aansluitng sneller als 3 fase wat mij een beetje vreemd lijkt

Lang verhaal kort
Kan je met een 1 fase aansluiting dus met 7.4 laden
En met 3 fase maar 3.6

omdat hij toch maar 1 fase gebruikt bij een 3 fase aansluiting haha

byzonder

Laatst bewerkt door een moderator:

Bodie

Lid
Het blijkt inderdaad allemaal wat lastig. Heeft te maken met het feit dat ze bij de importeurs volgens mij niet snappen hoe het werkt. Online noch bij VW, noch bij Skoda noch bij Seat iets duidelijks te vinden over de laadmogelijheden.

Navraag bij dealers levert ook geen duidelijk antwoord.

Uit ervaring weet ik dat de e-golf 2*16A aankan en dan laadt met 7,4 kW. Uit alle ervaringsinfo online haal ik dat de Citigo/e-up/Mii hetzelfde systeem als de e-golf hebben, dus max. 2*16A of zelfs 1*32A.

Ikzelf ben nog in afwachting van de Citigo, pas dan weet ik het echt zeker (tenzij iemand die hem al heeft het verhaal kan bevestigen....)

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

EpicCobra

Actief lid
Volgens mijn zijn er al een aantal die een paal hebben aangesloten op 3 fases

het moet ook gewoon kunnen

maar het is gewoon belachelijk als de bedrijven die je zou kunnen inschakelen voor montage het zelf niet eens goed kunnen uitleggen.

Het maakt het er allemaal niet duidelijker op

volgens hun is de golf wel mogelijk maar de citygo niet
Terwijl die naar mijn weten exact hetzelfde is ja

Nosmo

Actief lid
Tijdens mijn proefrit heb ik ook even de laad connector van de Citigo bekeken, het viel me op dat niet alle fase contacten daadwerkelijk een koperen contact had. Volgens mij waren alleen de N en L1 voorzien van koper. Als dat zo is kun je nooit met meer dan 1 fase laden.

Maak eens een goede hires foto van de type2 connector van de auto.

type-2-female-connections.png

Bovenaan Onderaan