VW heeft met de e-golf en e-up (en dus ook Mii en citigo) gekozen voor een wat bijzondere oplossing.
De auto's kunnen op 7,4 kW laden op 2 fases (2*16A/3,7kW). Ik heb begrepen dat ze ook kunnen laden op 1 fase 7,4kW ( dan dus 32A), maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.
Op zich is op 2 fases handiger dan op 1 fase bij openbare palen omdat die vaak gelimiteerd zijn op 16A per fase (of 25A per fase, maar dan vaak gedeeld tussen 2 laadpunten).
Als je thuis een 32A 1 fase laadpunt kunt aanleggen (en de auto kan inderdaad 1 fase 32A aan) is dat prima. Dat is dus handig als je een 1 fase huisaansluiting hebt ( mogelijk nog wel loadbalancing toe passen).
Heb je een 3 fase huisaansluiting (vaak 3*25A) en je wil maximaal laden, dan kan je met 1 fase maximaal 5,7kW laden(=25A). Als je dan gaat voor een 3 fase lader, kun je de e-golf/e-up laden met 7.4 kW op 2 fases.
De vriendelijke meneer heeft het goed dat de citigo niet op 3 fases laadt, en de vriendelijke meneer heeft het fout dat hij alleen maximaal laadt op 1 fase..... (want: 2 fases dus ook mogelijk....)