Elektrische of hybride auto laden: hoe?

elcocheSKODA

Actief lid
Als toekomstige Citigo e IV rijder, ben ik al op zoek gegaan naar een laadpas voor extern te kunnen laden.

Kwam uit op Elec2go.
Hebben jullie misschien nog een of andere andere kaart?
 

Bulletdodger

Senior Member
Ik heb een shell recharge laadpas en sleutelhanger, die ik gekoppeld heb aan de Smoov App

geen idee of het prettig werkt zou het graag uit willen proberen :D
 
Ik heb de maingau laadpas gekozen. Zag dat het snelladen dan een stuk voordeliger is (van 0,69 voor 0,35)
Pasje is gratis.
Ik heb ook de shell-pas gekoppeld aan de smoov app.

Weet natuurlijk nog niet hoe en of het allemaal werkt.
Het is wel een enorme wirwar aan mogelijkheden met volgens mij grote prijsverschillen. Gelukkig heb ik wel een vaste laadplaats thuis.
 

Me Zelf

Forumguru
Ik heb de Shell recharge sleutelhanger voorlopig ook met de newmotion/shell app. Voor mij was de keuze op basis van abbo-prijs (gratis) en hoeveelheid laadpunten. En werkgever. Laden zal ik vooral thuis doen, en soms op het werk bij range-anxiety.

Wat is het voordeel van de Smoov app?
 

Me Zelf

Forumguru
Ik heb het natuurlijk nog niet kunnen proberen maar in de app beschrijving (ios) staat dat je er laadsessies mee kunt starten en stoppen van ondersteunde laadpassen (die je kunt toevoegen in de app). Als ik het een beetje bekijk dan kun je via een QR code scannen een sessie starten?
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb al een Newmotion pas, maar ga er nog wel een paar aanvragen. Maingau is voordelig bij Fastned en Ionity. Laad je vaak bij Allego palen, dan kan je ook een Eins E-mobil pas nemen, die is dan het goedkoopst.
Maar meestal gaan we 'm thuis aan het stopcontact hangen.
 

Ahr

Nieuw lid
In afwachting van de levering van de Citigo ben ik alvast wat rond gaan kijken voor een thuis laadpaal.
Nu kwam ik, buiten de stekkers met diverse typen, ook typen in laadpalen tegen.
Het gaat om de zogenaamde mode 1 tot 4. Het heeft met name betrekking op de veiligheid van het laden en overbelasting van het netwerk.
Zie https://www.evpartner.nl/ev-vraag-antwoord/q-a-ev-laden-en-rijden/over-ac-dc-mode-1-2-3-en-4-laden/
Mijn vraag is: zijn er al forumleden die een laadpaal aangeschaft hebben en welke keuze hebben jullie gemaakt mbt mode 1tm4? En wellicht goede ervaringen met leveranciers?
 

Me Zelf

Forumguru
My 2 cents:

Eigenlijk is bij een thuislaadpaal alleen mode 3 van toepassing. Mode 2 gaat via gewoon stopcontact en mode 4 is gelijkstroom (DC) wat voor thuis meestal geen haalbare (of nood)zaak is.

Afhankelijk van je hoofdaansluiting (1x35A of 3x25A is het meest gebruikelijk) is er dan nog de keus, al dan niet financieel gemotiveerd, om een 1 of 3 fase laadaansluiting te nemen. Ik heb thuis 1x35A en als ik alles wil aanpassen naar 3x25A, dwz hoofdaansluiting en groepenkast ben ik snel 500 euro kwijt gok ik: aangezien ik dat voorlopig niet nodig heb (koken op gas en geen zonnepanelen) laat ik dat nog even voor wat het is. Wel wil ik de kabel naar de paal erop voorbereiden. Voorlopig dus laden op max 3,7KW (16A x 230V).

Qua laadpaal twijfel ik tussen de Webasto Pure en de EVhub. Ze zijn allebei erg basic, maar ik hoef geen loadbalancing, apps of verrekeningsmogelijkheden. ik ben nog niet uit de leverancier, Laadkompas lijkt best goedkoop (installatie voor 295 euro met dingen als graafwerk erbij in bv) maar geen idee of dat een prettige partij is.
 

EdK

Forumguru
Laadkompas lijkt best goedkoop
Ja inderdaad, maar kan je nu al zeggen dat die 295 euro een bedrag is dat je nooit zal betalen, word altijd meer !
Want je kabel zal naar buiten de gevel moeten vanaf de meterkast, dus door kruipruimte en door of onder fundering door.
Dus beide zijde diep graven als je onderdoor gaat en anders diamant boren door fundering.
Zou zeggen trek er een weekend voor uit en leg zelf die kabel en leg hem op toekomst dus neem een Ymvk-as 4x6mm²
grondkabel en zoals voorschriften zeggen minimaal 60cm diep !!
Kijk in je kenniskring of er een elektromonteur is en laat die je groepenkast doen ( groep bij zetten / ombouwen )
Want men spreekt bij laadkompas over als er nog een vrije groep is dan ......
Maar dat B16/2P of 4P is niet die ze willen plaatsen , dus alweer kosten erbij ...

Dan mbt een laadpaal, die Webasto ziet er mooi uit , maar zoals ik nu kan zien met een vast laadsnoer !
Dit is mooi op een privé terrein of in je garage, maar buiten langs de openbare weg ??
Rood koper levert een €4,00 op de kilo gepeld , maw er hangt voor een koperdief / vandaal een kleine €10,00 voor de knip......
En dan moet laadkompas nog ff langskomen voor reparatie, wel kijk maar wat die vragen voor langskomen voor service / reparatie ....
 

Bijlagen

  • Installatie-prijzen-en-voorwaarden.pdf
    219,8 KB · Weergaven: 11
Ik ben het volledig met EdK eens.
Probeer zelf de kabel te trekken naar de groepenkast. Laten leggen gaat je alles bij elkaar rond €800,00-€1000,00 kosten
Je kunt altijd nog een E-installateur de groep in je groepenkast laten plaatsen en de kabel aansluiten in de groepenkast.
Het leggen van de kabel is het duurste, omdat daar de meeste arbeid in zit.

Ik heb alles zelf gedaan en het koste mij een zaterdag ochtend om de kabel te leggen via de kruipruimte en in de groepenkast aan te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

elcocheSKODA

Actief lid
Zelf heb ik voor de luxe Wallbox Pulsar Plus gekozen met drie fase aansluiting en loadbalancing (dus laadvermogen wordt aangepast als er meerdere andere gebruikers in huis actief zijn).
Totale kosten inclusief montage en extra groep, € 1565.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1579853353655.jpg
    FB_IMG_1579853353655.jpg
    159 KB · Weergaven: 64
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan