Elektrische of hybride auto laden: hoe?

Tuup

Lid
Plugsurfing - kosten 10 euro voor de laadpas. Hebben naar mijn mening in de app het meest complete overzicht van laadpalen in heel Europa inclusief prijs en beschikbaarheid van de laadpaal.

Voor snelladen heb ik de apps Ionity en Fastned. Met de MainGau laadpas krijg je hier flinke korting!
 
Wij hebben een gratis pas van de ANWB iets duurder in gebruik maar we zullen hem niet veel gebruiken ivm goede voorzieningen bij huis.. Maar altijd handig om er een achter de hand te hebben..
 

Tuup

Lid
Vandaag een road trip gemaakt naar de Ionity laders in Sevenum. Bij de start van de laadsessie was de laadsnelheid 23 kW. Na 54 minuten laden (van 54% naar 90%) was de laadsnelheid 6 kW. Nu kan de Citigo e IV maximaal laden met 40 kW. Dan vind ik een laadsnelheid tussen de 23 kW en 6 kW wel extreem laag.

Volgens mij is laden bij een openbare laadpaal met 22 kW sneller dan het "snelladen" bij Ionity :-)

Iemand anders ervaring met het laden bij Ionity laadpalen?
 

Bijlagen

  • IMG_6421.jpg
    IMG_6421.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_6422.jpg
    IMG_6422.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 33

Okki

Donateur
Ach, bij mijn vaste tankstation pompt de ene pomp bijna 2x zo snel als de andere pomp....is al jaren zo.

Kan bij electrisch ook zo zijn...
 

ertromp

Forumguru
Exact wat Hemi24 aangeeft.
Zag gisteren bij eGolf zwager dat wanneer de auto bijna vol is nog maar op 1 fase (220) geladen werd
Wel leuk om met VCDS te zien dat de spanning over elke batterij afzonderlijk gemeten kan worden. En zo is ook de laad module geheel te monitoren via VCDS. Weer wat extra modules in zo'n elektra kar
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

EdK

Forumguru
Allereerst zal een laadpaal kijken naar de restlading in de accu en vandaar uit een laadplan maken.
Maar dan is er ook nog eens de elektronica en de voeding waar de laadpaal mee is aangesloten !

Bedrijf waar ik werk bouwt ook laadpalen , en de elektronica is zo te bedraden dat we maximaal met 2x (2st wcd ) 16A max laden of met 2x 32A (2wcd) een laadstroom geven.

Veel van onze klanten kunnen makkelijk een voeding leveren van 400V/32A , maar geen één van 400V/63A.
Dit laatste houd vaak in voor hen dat ze de nutsaansluiting moeten laten verzwaren wat men niet wil.

Dus tsja al kan jouw wagen 40 kW aan, er zijn dus ook nog wat andere factoren die meespelen in het verhaal....
 

Twardt

Lid
Dat klopt - maar dat de auto begint te laden met 23 kW terwijl deze 40 kW aankan dat kan toch niet de bedoeling zijn :-)

Je zal alleen de hogere laadcapaciteit halen als je batterij bijna leeg is. Bij de meeste auto's is dat bij minder dan 20% ( of lager). Daarnaast kan de temperatuur van de batterij ook nog een rol spelen met de te behalen laadsnelheid.
Het is daarom beter om pas te gaan laden (bij een fastcharger) als de batterij dus bijna leeg is, en je de hoogste laadsnelheid kan halen. Laden tot de batterij bijna vol is heeft bij deze laadpalen weinig zin omdat de laadsnelheid flink inzakt als de batterij vol begint te raken. Meestal is het zinvol om al bij 75-85% te stoppen en weer verder te gaan rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Berrychello

Forumguru
Ik heb de passen van Maingau, NewMotion en Ecotap. Heb de eerste en laatste al eens gebruikt: één keer testen bij een Fastned, één keer laden op m'n werk en één keer door m'n vrouw, bij een openbaar laadpunt.
 

Nosmo

Actief lid
Misschien nog een kleine tip voor de mensen die nog een goede en betaalbare laadpaal zoeken voor hun Citigo, ik heb voor de e-golf een nieuwe Tesla wall connector (TWC) gekocht op marktplaats. Die worden regelmatig nieuw aangeboden voor een prijs tussen de €300 en €400.

Een TWC kan zowel via 1 als 3 fases aangesloten worden en kan maximaal 32A per fase aan dus max 22kW bij drie fases of 7,2kw bij één fase, meer dan genoeg voor onze VAGtjes. De kabellengte is 7,5m en er zit een type 2 Mennekes stekker aan.

Via Tesla zelf zijn ze trouwens ook niet zo duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Nosmo

Actief lid
Nou, daar hangt hij dan. Nu nog wachten op de Seat Mii e-Golf :D....


Wat een stugge rot kabel is dat zeg:mad:, hij hangt inmiddels wel wat netter maar ik hoop dat door het gebruik de laatste slagen en ook nog uit gaan. Wel lekker dik want 22kW (3x32A), nu niet nodig (of mogelijk) maar wel toekomstbestendig.
 

EdK

Forumguru
hij hangt inmiddels wel wat netter maar ik hoop dat door het gebruik de laatste slagen en ook nog uit gaan.
Oprollen vanaf je unit aan de muur, slagen die je dan tegenkomt er uit slaan !
En als dei in de zon hangt zal kabel soepeler worden, hangt hij in schaduw en straks met wnter dus in de kou dan zal de kabel stugger zijn / blijven...
 
Ik heb een vraagje over het opladen.

Ik merk dat ik met mijn 3-fase aansluiting waar ik met 7.2kw snelheid zou moeten kunnen laden dit bij lange na niet red. Als ik de citigo op een publieke laadpaal hang gebeurt hetzelfde. Ook langzaam laden. Ik meet dat met de skoda connect app.
En wanneer ik de bijgeleverde kabel voor het stopcontact gebruik, dan gebeurt er helemaal niets.

Nu valt me op dat de het pinnetje rechtsboven (er zitten 2 pinnentjes 1 links en 1 rechts) in de auto ingedrukt is.
Is dat bij jullie ook zo, of zou dat de oorzaak zijn van het traag of helemaal niet laden?
 

EdK

Forumguru
Je hebt de dikke pennen waar de stroom doorheen gaat en 1 er van de aarding is
Dan heb je 2 dunnere pennen die min of meer een schakelaar simuleren, die dunne pennen moeten contact maken voor er stroom op de dikke pennen komt ( veiligheid )
En als ik jou tekst zo lees dan lijkt het er op dat één van die dunne pennen los zit en dus naar achter gedrukt kan worden waardoor hij of net wel of niet contact maakt en dus wel of niet laad.

Het met 7,2Kw laden is het max wat mogelijk is, maar de laadstroom is ook afhankelijk van de resterende lading in de accu!
Is die nog half vol dan zal hij daar een laadschema op maken, is hij geheel leeg ( 15% over ) dan zal hij daar een laadschema op maken waarbij je dichter of geheel op de 7,2Kw komt
 
Bedankt voor je duidelijke antwoord. kleine aanvulling; de pin rechtsboven zit helemaal naar achteren en maakt dus nooit contact.
Alleen zie ik op sommige foto’s van willekeurige contacten rechtsboven ook geen pin. ben dus benieuwd hoe dat bij de Citigo zit.
 
Ik ben bang dat het niet aan de pin ligt, die naar binnen zit. Zie onderstaande uitleg die ik vond.


De stekkers hebben twee signaalpinnen. Slechts één signaalpin is verbonden via de kabel aan de andere signaalpin en kan het laadpunt actief met de auto laten communiceren.

Bij een type 2 heeft de andere signaalpin een cruciale rol voor de veiligheid en levensduur van de stekkercontacten. De pin is korter en bij het uittrekken van de stekker zal deze pin als eerste (slechts milliseconde voor de andere pinnen) het contact verliezen. De auto (of het laadpunt, afhankelijk welke kant eerst uitgetrokken wordt) signaleert dit en het laadproces zal per direct stoppen. Daar dit ook in een fractie van een seconde gebeurd, zullen de contacten spanningsloos zijn voordat de stekker losgetrokken is en zullen er geen vonken tussen de contacten ontstaan. Deze vonken zijn niet onveilig maar kunnen wel de levensduur van de contacten verkorten.

dus het langzamer opladen moet een andere oorzaak hebben. Maandagochtend breng ik de auto naar de dealer. Hopelijk kan men daar uitsluitsel geven
 

Berrychello

Forumguru
Zie dat topic over laden op 5A, ik denk dat dat het issue is. Het viel mij ook op dat het laden niet zo snel ging. Vreemd dat de default instelling 5A is.
 
Bovenaan Onderaan