Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

Canon-Eye

Forumguru
Om dan hier maar verder te gaan: bij de huidige tarieven van de houderschapsbelasting zal ik er met een dikke 28000km/jaar nog steeds voordelig uitspringen, vergeleken met andere auto's die minimaal dezelfde ruimte bieden.

Overigens zou ik het wel terecht vinden als voor de voorheen (vanwege hun zuinigheid/beperkte CO[SUB]2[/SUB]-uitstoot) belastingvrije auto's om diezelfde reden nu een aangepast tarief zou worden geïntroduceerd, eveneens gerelateerd aan de uitstoot. Dat hoeft niet heel verfijnd - maar twee of drie tariefstappen zou al mooi zijn.
Zo vangt de staatskas toch nog wat, terwijl bescheidenheid in de uitstoot nog steeds enigszins wordt beloond, óókj voor de mensen die vanwege minder kilometers hun GL misschien niet meer "rendabel" kunnen houden.

Maar ja... wishful thinking vrees ik?

Chatslet

Forumguru
Precies, zo is het hele "groene auto" concept eigenlijk helemaal niet meer zo spannend.
Wat denk je van alle veel te kleine gekortwiekte bezine autotjes zoals de Toyota Aygo, Peugot 107, Fiat 500 etc... Als daar dadelijk wegenbelasting op betaald moet worden dan merkt men ineens dat die dingen helemaal niet meer zo zuinig rijden voor 1.70 de liter.
Nog mooier wordt het zometeen met de electrische auto's die nu lekker gepushed worden. Die zijn lekker duur in aanschaf. Het begint een keer bij 40k en dan rij je nog steeds in een gebakje. Loop je lekker te klooien met laadpalen en als die range extender een keer gaat werken mag je blij zijn als je 1 op 8 rijd voor 1,70 de liter. Nu nog wel te doen maar zometeen komen ze er achter dat al die kolencentrales die staan te loeien toch niet zo heel gezond zijn en dat er in die accu's ook nog aardig wat narigheid zit. Gooien ze daar ook nog wegenbelasting op en mag ook daar per gewichtsklasse betaald worden. Das dan extra zuur want die accu's wegen ook wat. Dan rij je een gebakje maar betaal je de wegenbelasting voor een SUV.

Het is dus mooi geweest met het groene auto verhaal maar met onze greenline's ontspringen we de dans nog vrij aardig. We hebben die BPM en die paar jaar MRB toch nog mooi mee kunnen pakken. Natuurlijk kunnen we dadelijk voor de MRB die we betalen een Fabia met een normaal TDI blok rijden die nagenoeg even zuinig is en flink meer koppel heeft en dat zal voor mensen die een nieuwe auto kopen ook zeker wel interessanter zijn. Maar de Fabia Greenline (combi) is nog steeds een volwassen, ruime en complete auto waar in principe niets mis mee is.

Noord26

Forumguru
Als inruil doen ze het momenteel nog erg goed. Zo zag ik vandaag onze oude Greenline te koop staan bij de dealer waar hij ingerolen is. Vroeger er €600,- minder voor als waarvoor wij hem ingerolen hadden.. Nieuwe zullen momenteel echt niet meer zo'n vaart lopen. Sommige dealers halen nu nog graag 2e hands Greenline's binnen. Ze zijn door de combinatie van veel auto voor je geld en erg zuinig rijden 2e hands behoorlijk gewild. Je koopt voor 12-13K een goed uitgerust model van 2 jaar oud met een halve ton en 2 jaar garantie. Kunnen niet veel auto's tegenop. En wij hebben in ruim 2 jaar tijd rondom 2,5K per jaar afgeschreven. Niet slecht voor een dergelijk ruime belangstingvrije auto. Sterker nog, welke auto van dit formaat doet hem dat na?

Rijdt je tegen de 20K of meer per jaar zie ik geen reden om je GL in te ruilen. Wij zitten rondom de 15K incl op vakantie met de auto en was het nu wel een beetje tijd om rond te kijken. Einde van het jaar (verkopers/vestigingen die hun targets moeten halen), grote auto's schrijven ook veel af tegenwoordig, goede inruilprijzen, etc.

Til niet te zwaar aan het wegvallen van de MRB als je wat kilometers per jaar rijdt in je GL is mijn devies. BPM nemen ze je nooit meer af en vanaf circa 12K per jaar is een GL al voordeliger als een vergelijkbare TSI variant.

Denk je er toch serieus over na om over te stappen op iets anders is de tijd er wel voor aangebroken. Of nu nog een aantal jaar doorrijden of juist nu inruilen. Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht?

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk kunnen we dadelijk voor de MRB die we betalen een Fabia met een normaal TDI blok rijden die nagenoeg even zuinig is en flink meer koppel heeft
Ik denk niet dat het extra koppel me alle gedoe waard is:
1. Zo'n auto mag dan evenveel MRB kosten - in basis was of is hij toch duurder in aanschaf bij vergelijkbaar uitrustingsnivo dan m'n BPM-vrije karretje was. Dus dat ga je dan weer voelen in de verzekeringspremie - en niet te vergeten de afschrijving.
2. Ik heb eerlijk gezegd ruim voldoende koppel. Het gaat me vlot genoeg - ook al blijven de klinkers gewoon liggen waar ze liggen... Over een ritje naar ons oude woongebied in het westen (250+ km) ga ik echt geen 10 minuten korter doen zonder grote kans op veel extra geld uit te moeten geven aan het CJIB, nog ongerekend het extra verbruik. Bij rustig verkeer doe ik dat nu in ca. 2,5 uur, geheel ontspannen en op m'n gemak. Lekker ongestresst dieselen.

Dus ze moeten wel met een b u i t e ngewoon sterk aanbod komen wil ik 'm wegdoen. Tenzij de postcodekanjer alsnog binnenrolt natuurlijk, dan weet ik wel hoe mijn shortlist er ongeveer zou uitzien - maar daar reken ik niet echt op...

Chatslet

Forumguru
Daarom is het voor mensen die al een greenline hebben niet interessant om hem weg te doen. Echter, voor mensen die een nieuwe auto willen kopen is het niet meer interessant als er MRB en BPM bij komen. Die rijden dan voor ongeveer het zelfde geld een Fabia met vergelijkbare uitrusting waar je wel de klinkers mee uit de weg kunt trekken.

vinshi

Lid
zoveel minder zuinig is een fabia tsi niet ten opzichte van de greenline. als ik a l1:18 (met wintersloffen)haal met mijn octavia combi dan moet dit met een fabia zeker te halen zijn. en de meeste greenline rijders halen ook maar 1:20 dus valt het meerverbruik ook wel mee.

Chatslet

Forumguru
Dat is appels met peren vergelijken. Een TSI gaat op benzine en volle tank benzine is fors duurder dan een volle tank diesel. Als je benzine en diesel gaat vergelijken moet je dus denken in kilomter per euro in plaats van kilometer per liter.

Noord26

Forumguru
Fors duurder valt mee hoor..

Per tank maakt niets uit als de tankinhoud net zo groot is. Zag vandaag 1.40 voor diesel en 1.70 voor euro, per liter. Dat diesel voordeel per liter is wel gunstiger geweest moet ik zeggen.

Vreemd blijft dat met dezelfde rijstijl wij op de fabrieksopgave van de 1.8tsi uit komen (1:13) en met de gl ongeveer 50% meer verbruikten als de fabrieksopgave.

MacManiac78

Forumguru
Gemiddeld 1:20 met een GL? Dan bedoel je zeker dat dit het gemiddelde is bij chauffeurs die het "nieuwe rijden" niet toepassen? 1:23 lijkt me meer op z'n plaats. (Uitschieters naar boven niet meegerekend.) Met andere woorden: 1000-1200 km op een tank.

Noord26

Forumguru
Wij reden er veel stadsverkeer mee en dat resulteerd in 1:18,9 gemeten over 46.000km, circa 50% meer als opgegeven is dat toch? Met dezelfde rijstijl in de SuperB is het 1:13,0, terwijl de fabriek 1:13,3 zegt.

Rara..

djmshell

Senior Member
je heb gelijk noord.:smiley29: verbruik blijft hier ook aan de magere kant....

inmiddels bijna de 20.000 aangetikt en verbruik van 1:18 of 5.5 l/100km

vinshi

Lid
als de mrb terugkomt dan is het voordeel van de greenline nagenoeg weg. mrb zal waarschijnlik rond de 240 euro liggen.en 120 euro voor een tsi.

Chatslet

Forumguru
50% meer is misschien iets overdreven. De fabrieksopgave is 1:28 dus dan zou je 1:14 halen. Dat is mij echt nog niet gelukt. Ik rij vrij stevig door en zelfs met de wintersloffen haal ik nog ruim 1:20.

Canon-Eye

Forumguru
50% meer is misschien iets overdreven. De fabrieksopgave is 1:28 dus dan zou je 1:14 halen
Nou....

Als je 1:14 rijdt inplaats van 1:28, dan verbruik je volgens mij 2x zo veel als verwacht.
In mijn tijd op school was dat 100% meer.

Als je 1:28 verwacht, en in werkelijkheid blijkt het 1:20 te zijn (wat overeenkomt met 1,4 : 30) dan is het dus 40% meer.

"50% meer" is dan dus 25% overdreven...
('t Lijkt wel makkelijk, maar 't is niet moeilijk) ;)

Noord26

Forumguru
50% is helemaal niet overdreven het is zelfs meer al die 50%..

Stevig doorrijden is nog steeds iets anders als veel stadsverkeer moeten rijden. Op de een of andere manier is dat niet voor een GL weg gelegd, zelfs niet als je zoveel mogelijk gebruik maakt van het start-stop systeem. ;)

Fabrieksopgave is gemiddeld 1:29,4, geen 1:28,0.

1:18,9 uiteindelijk na de auto ingerolen te hebben stonden wij ook van te kijken. We gingen uit van 1:21,5. En dat terwijl wij ook bewust veel op de CC reden en schakelden volgens de indicator; bandjes rondom op 2,6 - winterbanden op 2,8 bar. Deden wij iets verkeerd dan? We twijfelden na inruil aan onszelf qua rijstijl.

Maar dat hoefde niet. Als we met de SuperB dezelfde rijstijl en traject aan houden en vervolgens geen 36%, maar slechts 2 a 3 % af wijken boven de fabrieksopgave. Schiet mij maar lek.. :confused:

Voor de berekening:

Wij deden dus 5,3 liter op 100km ipv de opgegeven 3,4 liter. Voor elke procent meer is dat dus 0,034 liter op 100km. Wij deden 1,90 meer elke 100km: 1,90 / 0,034 = 55% meer.

Noord26

Forumguru
;)

Feit blijft dat de GL een perfecte auto is voor iemand die redelijk wat kilometers maakt. En waarvan de auto betrouwbaar moet zijn + ruimte moet bieden. Zelfs als je MRB moet betalen. Ze zijn relatief helemaal niet zo zwaar en dat is gunstig voor je MRB. Het weg vallen van de vrijstelling op de MRB moet niet zo heel zwaar op gepakt worden. Zou mij pas zorgen gaan maken als je in een Polo BM rijdt met te weinig ruimte op de achterbank en in de kofferbak..

Bovenaan Onderaan