Off-topic:
en dit is nog steeds on-toppic..?
Ja - want direct gerelateerd aan reacties op (het deel van) de topic-titel betreffende de MRB-vrijstelling. Geopperde alternatieven mogen in dat verband best WEL genoemd worden. Het gez*** over al dan niet on- c.q. off-topic is echter
per definitie al OFF-topic.
Misschien is een eigen forum voor Wanderer (zonder inmenging van anderen) een oplossing...?
On-topic:
De MRB-vrijstelling (
rustig maar, Wanderer - ik refereer immers an de topictitel) was samen met de BPM-vrijstelling een mooi lokkertje om het kopen van zuiniger auto's te stimuleren.
Ik ben het ermee eens dat een meer aan het feitelijke verbruik gerelateerde methodiek om zuinige auto's te stimuleren eigenlijk redelijker zou zijn.
Maar in de uitvoering zitten wel bezwaren omdat er in onze buurlanden toch heel anders mee wordt omgegaan. Als de hele MRB (houderschapsbelasting, eigenlijk) in de brandstofprijzen zou worden ondergebracht, dan zullen vele duizenden mensen voortaan over de grens (m.n. in Duitsland) gaan tanken en wellicht ook nog met een kofferbak vol gevulde jerrycans terug naar huis rijden. Niet alleen uit oogpunt van gevaarzetting een ongewenste situatie...
Om zoiets tot stand te brengen is, vrees ik, wat meer Europese éénwording nodig. En dat zie ik voorlopig niet (meer) gebeuren.
Inmiddels blijft het voordeel
(*) van een BPM-vrij gekochte en (relatief) zuinige auto gewoon voortduren. Of dat voordeel
(*) groot genoeg is om de GL te houden, moet ieder voor zich maar berekenen. Voor mij kan het wel uit.
(*) alwéér refererend aan de topictitel!