Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

Chatslet

Forumguru
Ik moet er inderdaad wel bij zeggen dat ik zo goed als geen stadsverkeer rij dus wellicht dat dat het verklaart. Ik rij vooral snelweg en provinciale wegen. Ik trap hem wel flink diep in, rijd meestal te hard (140 - 160) en jaag hem (voor een greenline) bij het optrekken meestal vrij hoog in de toeren (3000 - 3500). Daar in tegen maak ik altijd wel zo veel mogelijk gebruik van de cruise control. In de zomer deed ik gemiddeld zo'n 1:24 en nu in de winter zo'n 1:20. Kan best zijn dat dit slechter wordt als daar stadsverkeer bij komt. Het is alleen zo dat ik aan een provinciale weg woon en als ik naar me werk ga dan zit ik na 5 km op de snelweg. Mijn werk is dan ook weer snelweg af, fly-over pakken en dan ben ik er.

cali05

Forumguru
Het verbruik is matig van de Greenline en de restwaarde wordt er ook niet beter op. Toch is het een auto die door z'n karakteristiek mij heeft aangeleerd anders te rijden. Hiervoor een Octavia op gas met een gemiddeld gebruik van 1 op 9.
Onderstaande verbruik van de Fabia is inclusief ca. 5000 km met een caravan per jaar (op de autoweg rond de 100 km/u kruissnelheid), en bredere banden dan de standaard GL. Ik ben er niet zo ontevreden over.

Overigens op de site waar ik m'n verbruik op bij houdt:
209 GL's gemiddeld verbruik 1: 21,8

Chatslet

Forumguru
Vind het wel mee vallen hoor. Gewoon lekker door trappen met die bak, rijd uiteindelijk toch wel zuinig.

Chatslet

Forumguru
Nee hoor, gewoon mijn prive auto en ik ben er zeker zuinig op. Maar, het verschil tussen 1:28 (wat je overigens makkelijk kunt halen als je je best doet) en 1:20 is voor mij geen reden om met 100 op de rechter baan te hangen. Ik rij nou eenmaal graag flink door maar wel op een verantwoorde manier, dus met warme motor en olietemperatuur boven de 80 graden.

MarcoO2

Forumguru
De vraag van de topicstarter was "wat zijn de gevoelens", gerelateerd aan het wegvallen van voordeel. Praten over het verbruik (da's iets anders dan zeveren...) hoort daar dus zeker bij en is hier niet offtopic.

In ieder geval lang niet zo offtopic als jouw eindeloze gezever (ja, dit is wel zeveren...) over vermeende offtopic-berichten......

Noord26

Forumguru
Het vermeende lage verbruik is onlosmakeijk verbonden met de keuze voor een MRB vrije auto. Als de regeling straks weg valt voor de vrijstelling van de MRB blijft er niets anders over als verbruik vergelijken? Dit heeft dan toch alles te maken met dit topic? En laat dat verbruik in de praktijk nu eens vies tegen vallen.

@ wanderer: wat is jou eigen ogen eigenlijk de bijdrage geweest die je doet door alleen maar berichten te plaatsen met links naar andere topics? Want de helft van die berichten verwijzen ook nog eens onterrecht naar andere topics.

Als je jezelf zo enorm stoort (naar in jou optiek offtopic-berichten), is daar als sinds een hele lange tijd een knopje voor bij elk bericht waarmee je een moderator hierover kunt informeren. Dat is het kleine zwarte driehoekje met een uitroepteken. Gebruik die daarvoor in het vervolg daar ook voor? Want nu krijg je juist door het in het topic zelf te melden meerdere off-topic berichten op je eigen opmerking en is het een neerwaarste spiraal. Die kun je alleen doorbreken door die knop te gebruiken. Dan laten we de mensen die 'de macht hebben' om te beoordelen of het daadwerkelijk off-topic is of niet aan hun over. Dat is niet de eerste keer dat je hier op gewezen wordt overigens. En wellicht kun je bij dezelfde personen meteen informeren hoe je kunt solliciteren naar een moderator functie. Zul je wel eerst een proefperiode moeten doorlopen..

EdK

Forumguru
zelfregulering?
ik houd niet van klikken!

nu ga je in korte tijd voor de tweede keer off topic hier !!

enne het is geen klikken wat je doet hoor, maar gewoon iets melden.
En dan doe je het precies volgens de forum regeltjes ! en nu niet dus ben je net zo'n stoute jongen als de rest hier.

Skoody Boo

Actief lid
@Chatslet: en daarom ben ik dus voor hogere accijns op brandstof in plaats van stimuleren van het kopen van auto's waarmee je zuinig kúnt rijden, maar waar men dat vervolgens dan niet mee doet.

Chatslet

Forumguru
Door accijns nog verder te verhogen pak je niet alleen de mensen die naar jouw mening onzuinig rijden (1:21 lijkt me toch echt gewoon gemiddeld voor een greenline?) maar ook mensen die voor hun werk veel en/of ver moeten rijden. Je krijgt dan een situatie jaren 70 waar het hebben en rijden van een auto iets voor de elite is en de normale arbeider het niet kan betalen omdat er aan de pomp vloeibaar goud in de tank gekiepert wordt. Zuinig rijden werk je daar dan zeker niet mee in de hand want dan weet je dus zeker dat alle snelwegen gedomineerd worden door Audi's en BMW's met een motorinhoud van minimaal 2 liter.

Waar het mis gaat is de manier waar op men het verbruik en de uitstoot van zo'n auto meet. Die waarden worden bij normaal rijgedrag namelijk nooit gehaald. Om die waarden te benaderen zijn er allemaal truukjes nodig wat in de praktijk betekend dat je moet rijden als of er een rauw ei tussen je voet en het gaspedaal zit. Dan krijg je dus van die mensen die met 60 in voegen terwijl de rest met 120 voorbij zoeft. Ofwel, gevaarlijke situaties. Laat ze dan het verbruik meten bij een normale rijstijl, dus gewoon normaal optrekken met de rest van het verkeer, invoegen met 90 - 110 km/u en op de snelweg in principe niet langzamer dan 100. Dan krijg je een realistisch verbruik te zien en als je dan vervolgens de wegenbelasting op de daadwerkelijke uitstoot per km basseerd ben je pas eerlijk bezig. En dan ook meteen die electrische auto's aanpakken. Uitstoot daar van berekenen we aan de kolencentrale. Zit er een range extender op dan tellen we daar het verbruik en uitstoot er van op en delen we het door 2. Accijns kan dan vervolgens flink omlaag omdat die inkomsten dan volledig worden afgevangen voor mensen die het nodig vinden in SUV's en terreinwagens te rijden.

MarcoO2

Forumguru
Ik vind een situatie waarin daadwerkelijk verbruik leidend is, toch eerlijker. De vervuiler betaalt, toch?

Het feit dat de huidige vaststelling van verbruikswaarden niet eens in de buurt komt van de werkelijkheid, verandert daar voor mij niets aan. Want zelfs als er een meetmethode is die volledig recht doet aan de dagelijkse realiteit (een utopie), dan nog is het niet eerlijk dat ik (een veelverbruiker) net zo veel betaal als mijn ouwe buurvrouw van 80, die toevalig dezelfde auto heeft.

Als je herbruik leidend maakt (inderdaad door accijnzen), stimuleer je de écht zuinige auto's en motiveer je mensen en passant ook nog eens om zuiniger te rijden. Ook zul je dan de (grote) werkgevers in actie zien komen, omdat zuinig rijden dan ineens wel een interessant issue is.

Chatslet

Forumguru
De verbruiker betaald toch ook al door middel van accijns en btw? Als je 2 mensen met de zelfde auto hebt en ze betalen even veel MRB maar persoon A rijd 6x zo veel als persoon B dan zal persoon A toch ook gewoon flink meer geld spaarpotje van de overheid door middel van accijns en BTW? Sowieso is het al een hele rare constructie.
1. Je betaald belasting voor je auto
2. Je betaald belasting op de brandstof die je in de auto gooit (accijns).
3. Je betaald nog een keer belasting (BTW) op de brandstof en de belasting die je al over de brandstof betaald (accijns).

De verbruiker betaald 3x.

Sparkie

Forumguru
Er is nog een andere mogelijkheid om ervoor te zorgen dat na ratio de gebruiker wordt aangeslagen voor de gereden kilometers; het via een 'black-box' alle gereden kilometers op te laten slaan en deze via de belasting te laten verrekenen.

Ik weet dat hier nog een hele reeks aan bezwaren aan toegevoegd kunnen worden, maar het zou technisch mogelijk moeten zijn.

Chatslet

Forumguru
@Sparkie: Dan rij je een flink eind het buitenland in voor je vakantie en dan kun je daar in Nederland belasting voor af tikken?

@wanderer: Heb je al wat gehoord over je sollicitatie voor moderator?

Bovenaan Onderaan