EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

Ik had een set besteld bij Vagtechniek. Dat was 399,-. Als ik het goed heb, had jij ergens een EGR op de kop getikt in Duitsland toch? Tsja, je hebt altijd baas boven baas. :)
 

Kogamyata

Senior Member
Ja als je @bobracing heet wel. Die begint gewoon overal aan en als het niet lukt pakt ie gewoon even 'n andere auto net zolang de Fabia klaar is, nietwaar Bob?
 

bobracing

Forumguru
Ik ben blij dat ik hem gewisseld heb, niets is fijner dan storingsvrij rijden, en dat doet de fabia vanaf het moment de EGR is vervangen en nu met 247.000km op de teller gaat hij nog steeds vrolijk door :)
 
Hoort op het asje niet een klein loopwieltje? Bij mijn garage zeiden ze dat (ik zag op een andere klep idd een loopwieltje).
 
Ja, op het asje hoort een loopwieltje. Dat wieltje viel er bij mij uit toen ik de EGR had gedemonteerd. Dus dat was het defect.

Leuk trouwens om te lezen dat mensen mijn how-to hebben kunnen gebruiken!
 

BenB

Lid
Mooie how-to!
Wat ik mij wel afvraag is welke vloeistoffen je allemaal af moet tappen? Je noemt wel koel en olieleidingen, maar tap je die ook helemaal af? En de bakolie blijft ook zitten zo?

Ga het denk ik zelf ook proberen, heb alleen geen brug, maar ik hoopdat ik met een rolbed en genoeg hoogte ook ver kom. :D
 

Kogamyata

Senior Member
@MartinH Is er 'n foto van dat loopwieltje, zodat ik dat bij mijn verwisselde defecte en enkele andere egr's even kan bekijken? Het gaat wel om de 1,2 tdiGL uit 2010.
Alles schijnt in orde, motortje loopt, klep beweegt maar toch accepteert de motor 't niet en blijft storing geven. Het zou ook fijn zijn als er 'n proefopstelling zou zijn zodat je eea kunt uittestesten. Want in- en uitbouwen is 'n helse klus, zeker als het daarna niet werkt.
 

BenB

Lid
Heb de EGR zelf vervangen!
Maar, wat heb je weinig ruimte als je het roetfilter en het subframe laat zitten! Het is wel de kortste weg, maar wat een gepruts.
Heb het uiteindelijk met bokken en een rolbed gedaan. Je kan hiermee overal goed bij en je ligt ontspannen. Ik denk dat een brug zelfs minder lekker werkt.
Heb na het vervangen met VCDS de storingen verwijderd en sindsdien is er niets meer teruggekomen. Als ik bovenstaande post zie moet er nog wel wat ingeleerd worden?
 

bobracing

Forumguru
Hoi,

Inleren? mijn fabia enkel de storing gewist en weer opnieuw laten scannen. Hierna gewoon 1 jaar storing vrij gereden tot ik hem had verkocht, storing bij 224.000 met eerste EGR, auto verkocht bij 251.000

Je moet echt wel wat ruimte maken, dus baksteun los en blokje hout er tussen, ik ben 1,85m weeg 80kg met sportief figuur, maar had me armen na die klus flink open met krassen e.d. Ik had hem ook vervangen op een poetsbrug die ongeveer 60cm hoog was, liggen op een rolbed en sleutelen maar! Einde van de dag wel nekpijn van 8 uur lang kloten onder de wagen :)
 

BenB

Lid
Inleren? mijn fabia enkel de storing gewist en weer opnieuw laten scannen. Hierna gewoon 1 jaar storing vrij gereden tot ik hem had verkocht, storing bij 224.000 met eerste EGR, auto verkocht bij 251.000

Dat is mooi, dan doe ik er voorlopig niets mee! Nu al 2000km storingsvrij rijden. Komt wel een keer als hij naar de dealer moet voor het brandstoffilter.
Is inderdaad krap, mijn rechterarm was helemaal bekrast. Had maar een opening van ongeveer 10x10cm waar doorheen je goed kon werken. Heb alleen maar as verwijderd en steunen van roetfilter inclusief klem bij turbo. Vooral het eruit halen van de EGR was puzzelen.
Maar goed, in principe geen hele lastige klus, beetje geduld en gereedschap en het moet meer mensen lukken! Scheelt toch weer zo een paar 100 euro (ik was 300,- kwijt aan materiaal) en heb ook meteen een grote beurt gedaan.
 

bobracing

Forumguru
Ja zoiets was ik ook kwijt, had enkel baksteun los gehaald en zo motor naar voren kunnen drukken en dan blok hout er tussen, aandrijfas ook los.
Ik heb na deze wissel 0,00 problemen meer gehad met de EGR of dat fijne lampje.
Lastigste vond ik de schroefjes boven aan zeg maar, dacht die leidingen die op de turbo gaan?
Verder het op zijn plek zetten van de nieuwe EGR was ook irritant. Maar na deze operatie reed de wagen prima, geen verschil in verbruik of wat dan ook. De EGR had het 224.000km vol gehouden :) Welke datum en type nr stond op jouw oude? Datum die ouder is dan de datum tenaamstelling?
 

bobracing

Forumguru
@Helmond42 Helaas wel, bijna 2 jaar in mogen rijden met veel plezier en hoop geleerd.
Maar ivm tweeling die een grotere wagen moeten kopen en dan vooral de ruimte achterin, kregen veel trappen in onze rug/nek.
Dus toen verder kijken naar een opvolger en de keuze ging tussen: Skoda Octavia, Volkswagen passat en Peugeot 508SW
Met het budget wat we voor ogen hadden bleek de octavia het meeste gedateerd model, de VW vaak net niet hetgene wat we zochten met opties e.d. Dus de peugeot kwam er als winnaar tussen uit. Daarnaast heb ik 10 jaar voor dit merk auto's mogen poetsen dus helemaal nieuw was de 508sw niet voor me. Treur niet mijn vader rijdt nog steeds een fabia combi greenline 1.2 TDI van 2012 dus af en toe rij ik daar nog wel in :)
 

Thijsz

Nieuw lid
Beste Forummers,

Ik ben helemaal nieuw op het forum, maar voor diegene die het nog niet wisten, er is sinds kort een mogelijkheid om de EGR klep van de Greenline 1.2TDI motor te laten uitschakelen d.m.v. een emulator tussen de luchtmassameter en de EGR of door direct softwarematige aanpassing van de ECU. Ik heb dit bij meerdere tuners opgevraagd en de onderstaande 4 bieden het inmiddels aan.

http://www.unlimitedtuning.nl/egr.html = €350,-
http://bbautotechniek.nl/over-bb-autotechniek = €219,-
http://www.bmengineering.nl/index.php/blog/70-exhaust-gas-recirculation-egr-disable
http://www.orangechiptuning.nl/egr-verwijderen = €350,-

Prijzen liggen ergens tussen de €219 - €400,- incl. BTW, doe er je voordeel mee!

Groet,
Thijs
 

Spierings

Forumguru
Een emulator moet je zoizo niet aan beginnen, voor ecu aanpassing zou ik eerder naar een vag (tuner) specialist gaan dan een van de onbekendere bedrijven....
 
Bovenaan Onderaan