EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

Spierings

Forumguru
Iemand ervaring met een "refurbished" EGR? op ebay voor +/- € 250,- is toch 200 euro goedkoper dan een nieuwe. Maar 200 euro besparen en volgend jaar weer gezeik heb ik ook geen zin in.

Mocht iemand een andere optie hebben of een adresje weten voor een goede EGR dan laat het maar weten:

Linkje van ebay:
http://www.ebay.de/itm/GENUINE-WAHL...312753?hash=item2ca20cdbf1:g:sWsAAOSwLVZV6WiO
Zou er persoonlijk niet aan beginnen aangezien dat montage ook een groot deel van de kosten zijn als je dit zelf niet kan..

Vraag me ook af wat ze opknappen aangezien losse delen meestal niet te krijgen zijn.

Er zijn ook gewoon bedrijven welke een nieuwe koeler monteren voor 625 incl arbeid..
 

emiel10

Senior Member
Montage kost me +/- € 75,- euro. Als ik alles nieuw koop ben ik voor € 500,- klaar.

Vaak zijn de onderdelen die gereviseerd zijn beter dan een OEM onderdeel, vandaar mijn vraag. Ga voor de paar honderd geen risico lopen als er geen ervaringen mee zijn.

Andere optie is voor +/- € 150,- een EGR uit een schade auto kopen, maar dan heb je natuurlijk ook de kans dat je over een paar maanden weer aan de beurt bent.
 

emiel10

Senior Member
Het is inderdaad bij een maat van mij, betaal een zeer gereduceerd tarief. Kan het ook door hem overdag laten doen maarja, dan ben ik een paar honderd extra kwijt ;)
 
Ik zal nog foto's plaatsen en dan kan ik er best gelijk een how-to van maken.

Voor 250 euro zou ik niet voor een refurbished gaan, gezien het relatief kleine verschil met een nieuwe. Deze kost namelijk 399 euro(besteld bij Vagtechniek) inclusief 1 pakking (meer pakkingen zijn niet nodig). Dan heb je ook gelijk de meest recente versie.

Als je het voor 75 euro arbeid kan laten doen dan zou ik dat gelijk doen! :)

Ik heb trouwens het subframe niet verwijderd (wat ze bij de dealer wel zeiden) en hoefde dus ook niet opnieuw uit te lijnen.
 

emiel10

Senior Member
Afspraak is gemaakt, over 1,5 week weer een verse EGR, kunnen we weer een paar duizend km vooruit ;)
 

emiel10

Senior Member
zie de ;)

Hoop er iets langer mee te doen dan 2000km. De huidige heeft het 126000 volgehouden, als de nieuwe dat ook doet ga ik hem waarschijnlijk nooit meer laten vervangen.
 

Space_NL

Senior Member
De mijne gisteren laten vervangen, welgeteld 83.000km volgehouden. Hoop zeker dat de nieuwe nu langer mee gaat...
 
Het heeft even geduurd, maar bij deze een korte how-to van het vervangen van de EGR. Ik weet niet of dit DE manier is, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan (succesvol :D:

Benodigdheden:
- Hefbrug (of in ieder geval genoeg hoogte onder de auto)
- Doppenset groot (1/2")
- Doppenset klein (1/4")
- Torx bitjes (volgens mij was het voornamelijk T25/T30 die ik nodig had)
- Inbussetje (inbusbitjes werkt het handigst)
- Diverse verlengstukken voor beide doppenset is erg handig
- Dop 36 veeltand (standaard sets gaan meestal tot en met 32)
- Luchtgereedschap (kan ook zonder, maar met is wel handig)
- Nieuwe EGR klep + 1 pakking (dit is een pakket bij Vagtechniek).


Zet de auto op de brug. Verwijder het rechter voorwiel (achterwiel hoeft er natuurlijk niet af, maar ik deed ook gelijk een beurtje, inclusief remtrommels reinigen).
WP_20151102_006.jpg


Verwijder de plastic afdekplaat onder de motor. Vervolgens haal je de centrale moer van de aandrijfas los (hiervoor heb je veeltanddop 36 nodig). Als deze los is haal je de 3 moeren los die de fuseekogel aan de draagarm bevestigen.
WP_20151102_004.jpg

WP_20151104_005.jpg


Nu gaan we de aandrijfas verwijderen. Aan de wielzijde is hij nu los, en heeft hij genoeg ruimte om uit het fusee verwijderd te kunnen worden. Aan de bakzijde zie je dat de aandrijfas vastzit met 6 inbusbouten. Deze haal je los. Ik heb dit gedaan met behulp van een luchttol en meerdere verlengstukken achter elkaar.
WP_20151104_001.jpg

Als de 6 inbusboutjes los zijn kun je de aandrijfas verwijderen. Om nog meer ruimte te maken kun je ook nog het deel wat nog in de bak zit verwijderen door 1 centrale inbusbout te verwijderen (deze zit ergens onder het vele vet). Ook verwijder je een kunststof beschermkapje die over je aandrijfas heen zit (2 boutjes). Nu kun je de EGR wat beter zien zitten.
WP_20151103_005.jpg

Nu ga je beginnen om de egr los te halen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar de nieuw EGR om te zien waar deze vast zat. De meeste boutjes zijn torxboutjes. De EGR zelf zit vast met 4 torxboutjes. Daarnaast zitten er 2 pijpjes op vast, waarvan ik er 1 helemaal heb verwijderd, en de andere alleen van de EGR los heb gehaald. Hieronder is het pijpje te zien dat ik heb laten zitten.
WP_20151103_007.jpg
Verder zitten de olie toe- en afvoer van de turbo over de EGR heen. Deze heb ik ook verwijderd. Dan zitten er verder nog koelwaterslangen aan de EGR vast en een klein vacuumslangetje. Als dat allemaal los is krijg je zoiets.
WP_20151104_003.jpg


Nu is het nog zaak om de EGR te verwijderen. Hiervoor moet wat ruimte gemaakt worden. Ik heb dit gedaan door de bevestigingsbeugels van het roetfilter te verwijderen. Dat is er 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant, welke je vanuit de motorruimte los kan halen. Als dit gedaan is maak je de bevestiging van het roetfilter aan de turbo een paar slagen los. Nu kun je het roetfilter een beetje draaien, waardoor je net voldoende ruimte hebt om de EGR vanaf de onderzijde te verwijderen.
WP_20151103_006.jpg


De EGR is er nu uit. Hier een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar.
WP_20151104_004.jpg

En de nieuwe is versie E (oude is versie B).
WP_20151104_010.jpg


Bij de oude klep heb ik gekeken of ik kon zien wat de oorzaak is geweest van het falen. Dit werd al snel duidelijk toen ik het kunststof afdekkapje verwijderde. Bij de verbinding tussen het halve maantje, welke aan het motortje zit en de arm die naar de klep gaat was het asje en daarmee de verbinding los. Alles bewoog trouwens nog wel gewoon prima.
WP_20151105_002.jpg


Nu is het een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer terug monteren.

Het is best een lastige klus, vooral doordat er zoveel boutjes op onmogelijke plaatsen zitten, waardoor je vindingrijk moet zijn met verlengstukjes, steeksleutels of wat dan ook goed lijkt te werken.

Bij de dealer gaven ze aan dat ze het gehele subframe verwijderen. Dit zal misschien sommige boutjes wat toegankelijker maken, maar er zijn er ook zeker nog genoeg bij waar je dan nog steeds slecht bij kan. Daarnaast moet je dan waarschijnlijk de auto opnieuw uit laten lijnen, wat ook alleen maar weer extra kosten met zich meebrengt.

Ik hoop dat dit helpt voor diegenen die het ook zelf willen gaan doen.
 

Bijlagen

  • WP_20151103_004.jpg
    WP_20151103_004.jpg
    386,3 KB · Weergaven: 56

Kogamyata

Senior Member
@MartinH Prachtig gedaan! Maar wat doe je nou met die oude, want daar was toch alleen maar iets los? Het probleem is dat je als ie te repareren is, het niet uit kunt proberen, daar je dan weer 1 dag kwijt bent of weet jij nog iets.
Succes en bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting.
Joop.
 
Bedankt voor de complimenten. Ik weet nog niet wat ik met de oude ga doen. Voorlopig laat ik hem maar gewoon thuis liggen, en ga ik nog wel een keer beter kijken of ik kan vinden wat er precies kapot is, dus of bijvoorbeeld het asje eruit geschoven is, of dat hij ook gebroken is.

Ik baal er wel van dat ik niet heb gekeken hoe het asje er bij de nieuwe EGR uit ziet, want dan had ik misschien kunnen zien dat er een wijziging is doorgevoerd. Maar als de nieuwe gewoon heel blijft vind ik het ook prima! :D
 

emiel10

Senior Member
Ben blij dat ik het voor een paar euro heb laten doen als ik dit zo zie :D

Ik ben best van het sleutelen maar met allemaal die onmogelijk schroefjes zou ik daar niet vrolijk van worden, ook omdat ik geen brug heb...
 
Als je het voor een paar euro kan laten doen, dan is het niet verkeerd om het te laten doen. In mijn geval heb ik toch wel zo'n 500 euro bespaard. Daarnaast vind ik het altijd wel weer leuk als het gelukt is. En idd zonder brug zou ik er niet aan beginnen, tenzij je bovengemiddeld veel geduld hebt. :D
 

emiel10

Senior Member
Ik heb 80 euro arbeid betaald (bij een goede bekende dat wel) Daar ga ik zelf niet voor lopen kloten.
 

tcf

Lid
Helaas is ook de mijne aan de beurt. Bij 70.000 km eerst de brandstofpomp die vreselijk te keer ging (fluiten) gelukkig net binnen de garantie. Helaas de egr storing net buiten de garantie, 75000 km.

Auto gekocht bij Arend Auto, bieden me ondanks verlopen garantie coulance aan, moet nu 325 euro aftikken. Nog veel maar heb al veel hogere bedragen voorbij zien komen..
 
Bovenaan Onderaan