DRL achter

Niels83

Forumguru
Energiebesparing?? Sorry maar met je licht aanrijden en 2 km minder met een tank doen vind ik geen besparing. Lekker aan laten eigenlijk net als in de scandinavische landen altijd aan
Beetje Egyptisch denk werk. Daar rijden auto's met alleen 2 kleine blauwe LED lampjes formaat fiets lampje omdat 50% er van overtuigd is dat het slecht is voor je accu. De andere 50% denkt alleen maar dat er anders geesten in de koplampen gaan wonen.
 
Energiebesparing?? Sorry maar met je licht aanrijden en 2 km minder met een tank doen vind ik geen besparing. Lekker aan laten eigenlijk net als in de scandinavische landen altijd aan
Tot je die 2 km moet lopen naar het tankstation :deuk::deuk:

Maar for the record. Ik ga ook voor "aan" ;)
 

Okki

Donateur
Ik heb de afgelopen donkere dagen genoeg autos zien rijden met alleen DRL (dus geen autostand)

Beter dus achterlichten erbij.

Nog beter, gewoon lampen altijd aan, gaan gewoon uit bij contact uit, dus schakelaar staat altijd aan.

Ik wil zelfs ipv stadslicht de DRL lampen ook mee laten branden, dus dubbele koplampen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil zelfs ipv stadslicht de DRL lampen ook mee laten branden,
Dan moeten ze wel gedimd zijn t.o.v. de normale DRL-stand, anders is dat niet toegestaan: "DRL wordt niet gevoerd tegelijk met enige andere verlichting aan de voorzijde" luidt het voorschrift.
 

0ri0n88

Forumguru
Wederom de eeuwige lichten discussie.
Zou toch pleiten voor een universele regel en dat betekent in mijn opinie altijd verlichting voeren voor en achter.

Al die regels in verschillende landen en automatische schakelaars (die mijns insziens niet altijd even goed werken met name bij mist) maken het er niet eenvoudiger op. Automatische sckakelaars maken de gebruiker lui, niet dat die niet wil maar simpelweg vergeet om de lampen aan te zetten want gaat automatisch toch?

In Scandinavie moet je altijd verlichting voeren net als Slovenie. Italie altijd buiten de bebouwde kom en zo nog meer landen met verschillende regels.

Daarnaast bewezen veiliger (4% dodelijke ongevallen zou voorkomen worden door het voeren van verlichting)

Last but not least, bij het verplicht voeren van verlichting vermijd je iedere vorm van twijfel bij weersveranderingen, schemering, tunnels, tussen de bomen rijden en noem allemaal maar op en dit vang je op.

Kortom lijkt me duidelijk dat ik kies voor altijd voeren van verlichting voor en ACHTER.

De besparing lijkt me alleen al om veiligheidsreden en het geringe gebruik te rechtvaardigen.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Dan moeten ze wel gedimd zijn t.o.v. de normale DRL-stand, anders is dat niet toegestaan: "DRL wordt niet gevoerd tegelijk met enige andere verlichting aan de voorzijde" luidt het voorschrift.

Maar ik voer dan geen DRL, maar gewone dimverlichting. Alleen dan met dubbele dimlichten (of mag dat ook niet :sterretjes:)

Op mijn motor heb heb ik dmv een module nu ook dubbel licht, dimlicht en gedimt grootlicht (50%) branden nu ieder in eigen behuizing, dus dubbele koplamp.
 

Canon-Eye

Forumguru
We hoeven niet over álles van mening te verschillen @0ri0n88 , dat zie je maar weer.

Het was ook naar aanleiding van een artikel in Autokampioen ergens rond 1967 over de Zweedse onderzoeksresultaten die daar hadden geleid tot het invoeren van altijd dimlicht voor de krijgsmacht (en later voor alle voertuigen) dat ik toen ook ben begonnen met ook overdag dimlicht voeren. Is gewoon een diep ingesleten automatisme geworden.

Hedendaags voordeel: er kan weer een stukkie electronica vanaf; laat die lichtautomaat maar weg, want contact aan is (minstens) dimlicht aan.
Dat is weer een potentiële bron van storingen minder.
 

Canon-Eye

Forumguru
gewone dimverlichting. Alleen dan met dubbele dimlichten
Daar zitten ook weer voorwaarden aan. Ik heb de precieze technische eisen niet paraat, maar dan moet je denken aan écht dubbele (dat wil zeggen gelijke) lampen, die als ik het me goed herinner ook niet verder dan een bepaalde maximumafstand van elkaar mogen zitten.

De DRL is als regel toch een (heel) andere lamp dan het dimlicht. Als die op DRL-sterkte blijft branden mag het dus niet, als hij gedimd wordt (tot 60% meen ik?) dan gaat hij als stadslicht tellen en dan mag het wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is DRL dan feller dan dimlicht?
"Fel" is maar net hoe je het ervaart - sommige DRL's zijn inderdaad best scherp tot nèt niet verblindend, maar tevens fundamenteel anders dan dimlicht dat immers een afgeschermde, hoofdzakelijk naar het wegdek gerichte asymmetrische bundel heeft. Totaal verschillend van wat er uit de DRL komt: dat is licht om mee gezien te worden, niet om zelf iets mee te kunnen zien.

n past er anders een "gewone"dimlicht lamp in?
Nee, en dat gaan je tegenliggers niet willen ook aangezien bij dimlicht de lamp maar de helft van het verhaal is - de andere helft is de armatuur: reflector, evt. lens, evt. ribbels in het glas, alles moet 100% op elkaar afgestemd zijn voor het gewenste en voor anderen veilige eindresultaat.
 

cortrans

Forumguru
Heeft de dagrijverlichtig nog invloed op het vervangen van lampen?
Voorheen verving ik om de twee jaar dimlicht en achterlicht stadslicht om de vier jaar. Nu heb ik dagrijverlichting en weet niet hoe lang die mee gaat.
Ook overdag staan bijna altijd dimlichten en achterlichten aan.
Hoe vaak vervangen de forumleden die altijd light aan hebben hun lampen?
Ik vervang niet eerder een lampje, dan dat hij stuk is......
 

auriga

Forumguru
voor nieuwe modellen vanaf 2015 is het verplicht dat achterlichten met drl ingeschakeld zijn, zoals in Scandinavië al langer het geval is.
Heb achter led-verlichting dus maak me niet echt zorgen over brand uren.
 
Bovenaan Onderaan