DRL achter

SmurfForLife

Actief lid
Beste leden,

Als ik mijn verlichtingsschakelaar in de auto-stand heb staan, branden permanent mijn achterlichten mee. Is het mogelijk om alléén voor te laten branden in de auto-stand?

Ik hoor het graag.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil al een jaar of 50 niet meer over straat zonder brandende voor- én achterlichten, in welke auto dan ook en onder welke omstandigheden dan ook.

De 'uitvinding' van de DRL heeft daar geen verandering in gebracht, want ik heb in 2011 de dealer al voor aflevering de achterlichten laten bijschakelen. Jammer genoeg kan dit bij de F2 alleen in combinatie met stads- of standlicht voor (en kentekenlichtjes) en strikt formeel mag DRL niet i.c.m. "enige andere verlichting aan de voorzijde".
Zal wel, maar interesseert me niet zo. De achterkant moet in elk geval aan, wat mij betreft. Zichtbaarheid boven alles... :pardon:

Dit is overigens geen antwoord op de vraag, dat realiseer ik me ook wel. Het zal waarschijnlijk (nu nog) wel mogelijk zijn om ze uit te schakelen, maar de dag komt in zicht dat het voeren van voor- én achterlichten ook overdag gewoon verplicht zal worden. En terecht, wat mij betreft.
 

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb juist de achterlichten aan laten zetten bij DRL.
Heb vorige week s'avonds nog een bestuurder bij de stoplichten aangesproken die geen verlichting voerde.
Hij had alleen DRL aan en voor dus voldoende licht waardoor ie niks doorhad.
Levensgevaarlijk!
 

Spinal

Forumguru
Persoonlijk stoor ik me eraan dat veel mensen blijven rijen met enkel DRL aan in omstandigheden dat dat eigenlijk niet kan. Waarschijnlijk denken ze dat de lampen die aan de voorkant branden voldoende zijn om gezien te worden. Ze hebben niet in de gaten dat ze van achter een stuk minder zichtbaar zijn. Daarom heb ik zelf de achterlichten laten activeren bij DRL.
Dus ik zou het lekker zo laten
 

SmurfForLife

Actief lid
Allen, laat ik duidelijk maken dat de achterlichten vanzelf aangaan in de autostand en dat dan ook blijven. Maar ik wil ze uit hebben bij klaarlichte dag (in de auto-stand).
 

Canon-Eye

Forumguru
Klaarlichte dag is lang niet overal zo klaarlicht - denk bv. aan trajecten die afwisselend wel en niet overkluisd/beschaduwd worden door grote bomen.
Daar zal de autostand niet noodzakelijkerwijze de complete verlichting in- en uitschakelen, terwijl juist continu brandende verlichting (voor- én achterzijde) de zichtbaarheid van de auto verbetert.
Precies daarom rij ik al meer dan 50 jaar standaard met "het licht aan", dus inclusief achterlichten. DRL leek leuk als energiebesparende maatregel t.o.v. dimlicht, maar het toenmalige bij-effect van niet-brandende achterlichten wil ik niet. Die moeten bij mij gewoon altijd branden, onafhankelijk of er nou dimlicht of DRL wordt gevoerd.

Terzijde: als de automaat besluit dat de achterlichten (en de rest natuurlijk) onderweg alsnog in te schakelen, kan dat verwarring geven bij een achterligger ("remt-ie nou?").
Daarom mijn advies: lekker aan houden, kost niets (althans in de praktijk niet merkbaar) en is veiliger voor iedereen.
 

Rallye

Forumguru
Vroeger, toen de achterlichten niet aangingen bij DRL, kon je het aanzetten. Waarschijnlijk kun je het nu dus wel uitzetten. Voor auto's van (uit mijn hoofd) na 1 januari 2016 is DRL plus achterlicht echter volgens mij verplicht. Als jouw auto zo nieuw is heb je wellicht een APK-punt?
 

Carlovdw

Forumguru
Vroeger, toen de achterlichten niet aangingen bij DRL, kon je het aanzetten. Waarschijnlijk kun je het nu dus wel uitzetten. Voor auto's van (uit mijn hoofd) na 1 januari 2016 is DRL plus achterlicht echter volgens mij verplicht. Als jouw auto zo nieuw is heb je wellicht een APK-punt?

Is dit enkel in nl of heel europa?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ipv te reclameren
Proberen te overtuigen van een ander standpunt (o.a. met behulp van informatie!) is toch iets anders dan reclameren (=klagen).
Voor auto's van (uit mijn hoofd) na 1 januari 2016 is DRL plus achterlicht echter volgens mij verplicht. Als jouw auto zo nieuw is heb je wellicht een APK-punt?
Nee, de huidige verplichting voor nieuw op de weg komende auto's is dat de achterlichten in combinatie met DRL moeten kunnen branden. Dat is nog geen verplichting om ze ook daadwerkelijk aan te hebben - maar er komt een dag dat die verplichting ook gaat gelden voor alle auto's waarbij die voorziening aanwezig is.

Vergelijk de geschiedenis van de autogordels in stappen:
  1. geen voorzieningen vereist
  2. er moesten uniforme bevestigingspunten aanwezig zijn
  3. er moesten (eerst alleen voorin, later op alle zitplaatsen) gordels aanwezig zijn
  4. gebruik van de eventueel aanwezige gordels werd verplicht gesteld.
Zo zal het met die achterlichten ongetwijfeld ook gaan.
 
Bovenaan Onderaan