DRL achter

Carlovdw

Forumguru
Proberen te overtuigen van een ander standpunt (o.a. met behulp van informatie!) is toch iets anders dan reclameren (=klagen).

Nee, de huidige verplichting voor nieuw op de weg komende auto's is dat de achterlichten in combinatie met DRL moeten kunnen branden. Dat is nog geen verplichting om ze ook daadwerkelijk aan te hebben - maar er komt een dag dat die verplichting ook gaat gelden voor alle auto's waarbij die voorziening aanwezig is.

Vergelijk de geschiedenis van de autogordels in stappen:
  1. geen voorzieningen vereist
  2. er moesten uniforme bevestigingspunten aanwezig zijn
  3. er moesten (eerst alleen voorin, later op alle zitplaatsen) gordels aanwezig zijn
  4. gebruik van de eventueel aanwezige gordels werd verplicht gesteld.
Zo zal het met die achterlichten ongetwijfeld ook gaan.
Tanx voor de info

Moet je die dan zelf kunnen aanzetten, bv met een knop
Of hoe bedoel ja dat

Mijn rapid is van 6/1/17 en ik heb geen mogelijkheid om drl samen met achterlichten te voeren
De standlichten(kleintjes) en achterlichten wel
 

fireben

Forumguru
Tanx voor de info

Moet je die dan zelf kunnen aanzetten, bv met een knop
Of hoe bedoel ja dat

Mijn rapid is van 6/1/17 en ik heb geen mogelijkheid om drl samen met achterlichten te voeren
De standlichten(kleintjes) en achterlichten wel
kan je aan laten zetten he hahah
 

Carlovdw

Forumguru
Dat weet ik wel.
Maar ik ga er niet aan laten zitten. Ivm garantie en WEcare toch bedankt voor de info
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar ik ga er niet aan laten zitten. Ivm garantie en WEcare toch bedankt voor de info
Bij de aankoop van mijn Octavia in februari 2014 had ik bedongen dat de achterlichten met DRL mee moesten branden. De dealer heeft dat ook zo gedaan.
Voor verlies van de garantie hoef je niet bang te zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet je die dan zelf kunnen aanzetten, bv met een knop
Nee, de huidige eis houdt niet in dat je daar een knopje voor moet hebben.
Als het in de boordelectronica kan worden ingeschakeld (met de VAS-kast van de dealer of met VCDS of VAG-CanPro) dan is aan de huidige eis voldaan.
En dat heeft sowieso geen enkele invloed op de garantie, aangezien er alleen maar opties worden geactiveerd die in andere uitvoeringen (soms tegen meerprijs) ook aangezet kunnen worden.
 

Antera

Donateur
Tja ik zou ze idd niet uit zetten maar het is wat je zelf wilt natuurlijk.

ik zeg altijd zo als je de mist in rijd wat gebeurd er dan met je licht denk je? En dus met de zichtbaarheid van je?

de vraag is alleen of dit hardcoded staat of niet ik zal de volgende keer als ik er een tref die fabrieksaf idd zijn achterlichten aan heeft staan eens kijken of dit softcoding is of hardcoding. Je mag ook langs komen dan kunnen we het meteen bekijken en eventueel andere zaken activeren
 

B.Stuurder

Forumguru
Klopt! Dat heb ik op een Skoda-dag óók laten doen. Ondanks dat mijn F3C de verlichting automatisch in- resp. uitschakelt. Ook wat anderen zeggen: veiligheid éérst!
Bij mist of anderszins slecht zicht gaat je licht niet persé aan en zou je minder zichtbaar kunnen zijn voor achterop rijdend verkeer. Bovendien is het (bij mijn O3) voor en achter led, dus meer lampjes vervangen is ook niet aan de orde. Ik snap sowieso niet waarom voor wel en achter niet, als het donker is gaan toch ook niet alleen je koplampen aan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap sowieso niet waarom voor wel en achter niet, als het donker is gaan toch ook niet alleen je koplampen aan?
Dat was uit een doorgeschoten zucht tot energiebesparing: de DRL alleen vóór was immers bedoeld om dimlicht, stadslicht voor, achterlichten en kenteken- plus dashboardverlichting te vervangen bij verbeterde zichtbaarheid overdag (althans voor tegenliggers en mensen die willen oversteken en je dus moeten zien aankomen).
Daar was dus wel over nagedacht, maar helaas nèt niet lang genoeg - het aspect "zichtbaarheid van achteren" was even vergeten.
Typisch een achter een buro bedachte oplossing... :pardon:

Daarom heb ik bij mijn F2C al voor de aflevering de achterlichten laten bijschakelen door de dealer, wat officieel niet kon - alleen in combinatie met de stadslichten voor en de kentekenverlichting. Dashboardverlichting doet dan weer niet mee, merkwaardig genoeg. Maar omdat bij fel daglicht plus zonnebril de afleesbaarheid van het dashboard nogal te wensen overlaat, rij ik in de praktijk toch meestal met dimlichten aan - gewoon, net zoals ik de voorafgaande 40 jaar (toen ik nog helemaal geen aparte DRL had) altijd standaard al deed...
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb voor DRL ook altijd met dimlicht gereden. Ook op de snelweg bij zonnig weer zien mensen je beter aankomen.
 

Fabia 123

Forumguru
Heeft de dagrijverlichtig nog invloed op het vervangen van lampen?
Voorheen verving ik om de twee jaar dimlicht en achterlicht stadslicht om de vier jaar. Nu heb ik dagrijverlichting en weet niet hoe lang die mee gaat.
Ook overdag staan bijna altijd dimlichten en achterlichten aan.
Hoe vaak vervangen de forumleden die altijd light aan hebben hun lampen?
 

B.Stuurder

Forumguru
Doe ik dus al sinds 1967 of zo.
Toen een voorligger bij een stoplicht nog uitstapte om me te komen waarschuwen dat ik mijn lichten vergeten was uit te doen (ja ja, om 2 uur 's middags... :maakmegek: )
Ach 1967, dat waren nog eens tijden. :dankje:Als ze nu uitstappen dan is het niet om je te waarschuwen dat je lichten nog aanstaan, misschien om je lichtjes uit te doen.... :nailbiting::deuk:
 

B.Stuurder

Forumguru
Heeft de dagrijverlichtig nog invloed op het vervangen van lampen?
Voorheen verving ik om de twee jaar dimlicht en achterlicht stadslicht om de vier jaar. Nu heb ik dagrijverlichting en weet niet hoe lang die mee gaat.
Ook overdag staan bijna altijd dimlichten en achterlichten aan.
Hoe vaak vervangen de forumleden die altijd light aan hebben hun lampen?
Toen ik altijd met licht aan reed deed ik maar 2, hoogstens 3 jaar met een auto, de halogeen drl op mijn Renault daar is,er in 5 jaar 1 kapot gegaan nooit preventief vervangen en led drl hoeft niet te worden vervangen.
 
Bovenaan Onderaan