Draagarmrubbers vervangen

Beste Erik,

bedankt voor het bericht. Zou de prijs nu nog gelden (het is inmiddels december!?). Ik zal morgen met de werkplaats bellen, wanneer zij op korte termijn tijd hebben. Dan kan ik gelijk vragen wat de andere benodigde reparaties bij elkaar zullen gaan kosten. Mag ik uw naam noemen als ik hen morgen bel (deze zou u mij kunnen doorbellen, als u uw telefoonnummer zou wilen geven via mijn emailadres albertusmintus@gmail.com)?

Vriendelijke groet,

Alber
 

Cordoba

Forumguru
@albertusmintus óf je Fabia ABS heeft kun je het beste checken door de opties te checken op de fabriekssticker: zowel achterin de kofferbak naast het reservewiel, als voor in het instructieboekje moet een sticker zitten met alle gegevens van de auto, daar staat bijv. direct herkenbaar de motorcode op, maar ook de lakcode en verder (via code) alle opties die er af-fabriek op zitten. Ik zal even kijken of ik zo snel kan achterhalen wat de code is voor ABS. Overigens heb ik ook hele slechte ervaringen met dealer Versluis in Zoetermeer, waar zelfs de chef-monteur niet in staat was om een gescheurde zekering van de ABS-pomp te vinden, en ook niet in staat was om de auto op foutcodes uit te lezen. (deze 'monteur' kwam ook met de suggestie om voor ruim 500 euro de boordnetmodule te vervangen, ik ben maar even naar een andere VAG-dealer gereden en daar was het uitlezen in een paar minuten gebeurd (i.p.v. een paar uur en nog niet gelukt)
 

Cordoba

Forumguru
Site om de codes te ontcijferen: linkje

Ik heb even voor je gezocht naar de codes voor de remmen:

code / systeemcode (BRS - Brakes) / Omschrijving van de code
1AA / BRS / Air brake without anti-lock brake system

1AB / BRS / Power brake

1AC / BRS / Anti-lock brake system (ABS)

1AD / BRS / Anti-lock brake system (ABS) with electronic differential lock (EDL)

1AE / BRS / Electronic differential lock (EDL/ABS)

1AF / BRS / Power brake

1AG / BRS / Nine-inch power brake

1AH / BRS / Electronic differential lock (EDL)

1AI / BRS / Anti-lock brake system (ABS)

1AJ / BRS / Anti-spin regulation (ABS/ASR/EDL) with electronic differential lock (EDL)

1AK / BRS / Electronic stabilization program (ESP) with brake assistant

1AL / BRS / Power brake

1AM / BRS / Ten-inch power brake

1AN / BRS / Anti-lock brake system (ABS)

1AP / BRS / Electronic Stability Control (ESC) with electromechanical brake booster

1AQ / BRS / Seven/eight-inch tandem power brake

1AR / BRS / Anti-spin regulation (ABS/ASR)

1AS / BRS / Electronic stabilization program (ESP)

1AT / BRS / Electronic stabilization program (ESP)

1AU / BRS / Power brake with hydraulic test points

1AV / BRS / Anti-lock brake system (ABS) with electronic differential lock (EDL) and hydraulic test points

1AW / BRS / Anti-lock brake system (ABS)

1AZ / BRS / Electronic stabilization program (ESP)
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Als ik de bedragen wat bij elkaar optel: Banden 243, koplampen 57, wat kleine dingen, laten we zegen 50 euro.
350 euro zonder draagarmrubbers.
Garage rekent dus 250 euro voor vervangen van draagarmrubbers. Scheelt 90 euro met de garage die Erik aan geeft.
En dan moet je een stuk rijden, eind van het jaar moet de auto gekeurd zijn. En dat is over 6 WERKdagen.
De meeste dealers zijn aan eind van het jaar hartstikke druk met nieuwe auto's klaar maken.
Wil je zoveel moeite doen voor 90 euro. Ga dan overleggen over de prijs dat het nog 50 euro omlaag gaat ofzo
 
Beste deelnemers,

natuurlijk weet ik ook wel dat de termijn voor de apk gaat verstrijken, en heb ik daarom niet al te veel tijd meer om te gaan 'shoppen'. Daarom zou de garage waar de draagarmrubbers vervangen gaan worden, ook de nieuwe banden dienen te bevestigen (ze dienen immers te worden uitgelijnd) en de andere benodigde kleine reparaties uit te voeren, liefst ook nog de apk af te ronden. Zowel Antera als Lichtmis wil ik vragen wat het totaalplaatje zal gaan kosten. Onze plaatselijke Skodadealer (met als werkgebied van Heemstede tot Den Helder) heb ik vanmiddag nog om een prijsopgave voor de vervanging van de draagarmrubbers, en kreeg laconiek te verstaan gegeven, dat ik toch op 350 euro (!) diende te rekenen. Wordt vervolgd.

Vriendelijke groet,

Alber.
 

turboturbo

Forumguru
@albertusmintus mocht je toch besluiten de klus door je dealer te laten doen, kun je evt ook onderhandelen het uitlijnen zelf te laten doen. Dat kan in kosten ietsje schelen, maar vooral misschien ook in de kwaliteit.

In Haarlem schijnt nl. een van de betere uitlijners te zitten (Habe banden http://www.habe-haarlem.nl) uit deze regio, is mij eerder verteld.

Mijn ervaring destijds met mijn dealer (hoeft dus niets te zeggen over jouw situatie, maar ik geef het maar mee) was dat de dealer de uitlijning niet goed / afdoende voor elkaar kreeg. In overleg met hun besloten om het uitlijnen zelf te laten doen elders, met teruggave van de kosten (75,- in mijn geval) Niet alleen was ik goedkoper uit, maar bovenal had ik eindelijk een recht sturende auto terug, waarvan mijn dealer vol hield dat ik ermee moest leven en het aan de banden(slijtage) zou liggen.
 
E

Ex-lid 9621

Goedendag heren,

(@Sk_Hans) Zover ik uit de APK eisen kan halen moeten de draagarmrubbers 'heel zijn' of 'de draagarmrubbers mogen niet zodanig gescheurd zijn dat ijzer op ijzer contact wordt gemaakt'. De kauwgomrubbers van mijn Faab 1 hebben alleen een paar kleine (droog)scheurtjes. Dat is geen APK afkeur.

Mijn dealer (Den Haag) was trouwens niet op de hoogte van de KS-Tool en stelde een offerte op met demontage houder - subframe (prijzig). Ik heb ze op de hoogte gesteld van de KS-Tool, maar geen reactie vernomen.

Mijn siliconenspray houdt al mijn rubbers en slangen als 15 jaar misschien iets te netjes en soepel, maar ik vraag mij af of 'slappe' draagarmrubbers veel veranderen aan de (voorwaartse) spooring van de wielen. Of heeft het alleen iets te maken met comfort waardoor de Faab reageert als een gemiddelde Peugot tijdens sturen, optrekken en remmen?

Heeft iemand hier al een keer geprobeert de rubbers op te vullen met vulcaniserende kit (in de 'nul/waterpas' positie)?

Correct me if I'm wrong..
 

Bas Jansen

Senior Member
Als je het idee hebt dat ze aan de beurt zijn gewoon vervangen.
Voor Fabia idd een zorgenkindje de draagarmrubbers.
Helaas uit ervaring al 2 maal meegemaakt!
Eerste keer vlak na aankoop, constateerde een vreemd geluid dus terug naar garage en uit coulance door garage vervangen.
2e keer was 1,5 jaar geleden, vriendin lag ivm hoge bloeddruk en zwangerschap in het ziekenhuis.
Ze mocht op zondagmiddag naar huis, dus eenmaal "ingeladen" reden we weg uit de parkeer garage van het zh en opeens een harde klap.
Fabia meteen stil gezet en op onderzoek gegaan.
Toen ik onder de auto keek bleek het zelfde rubber compleet uit de veerpoot te liggen.
Auto af laten slepen en volgende dag bij kwikfit af laten leveren.
Al met al veel geluk gehad dat het gebeurde toen we weg reden en ik de auto meteen stil kon zetten anders was het misschien anders afgelopen.
 

Monteurtje

Forumguru
@Bas Jansen Denk dat de tweede keer iets anders was dan een draagarmrubber. Dat rubber scheurt niet met een klap, zit niet in de veerpoot en met een kapot draagarmrubber kun je doorrijden. Paar jaar geleden toen er veel vervangen werden lagen ze wel eens helemaal los.
 

Bas Jansen

Senior Member
@Monteurtje
Ik baal er van dat ik de foto's niet meer kan vinden, maar het was echt het draagarm rubber!
Het gebeurde op het moment dat ik het parkeervak uit draaide, een klap en toen een hoop gerammel.
Net alsof je met een slag in het wiel rijd.


Monteur / chauffeur van het sleep bedrijf had het nog nooit eerder gezien en stond er echt van te kijken.
Bij kwik-fit stonden ze ook met 8 man onder de auto om het te bekijken.
Daar kreeg ik de opmerking dat we echt een engeltje op ons schouder moeten hebben gehad.
En dat dit rubber waarschijnlijk of te klein of met smeermiddel erin geperst was geweest waardoor deze los heeft kunnen komen.

Kleine rectificatie op voorgaande post: Ik lees net dat ik hiervoor veerpoot noemde maar dat moest natuurlijk draagarm zijn uiteraard!
 

ronvanmeeteren

Nieuw lid
Die rubbers zijn gewoon los te vervangen. Wat een onzin om hele draagarm te vervangen. Want het gekraak zit in de achterste.
Vind dit wel verschrikkelijk veel geld. Bij ons bedrijf doen we het voor minder dan de helft van wat die bovag garage ervoor vraagt.
Ik denk dat wij als dealer de prijs dan ook maar eens gaan verhogen. Als iedereen er zoveel geld voor vraagt. Dat kun je toch niet verkopen aan de klant.
 

ronvanmeeteren

Nieuw lid
heb ook n fabia die zn rubbers stuk zijn; heb skoda dealer borchwerf roosendaal gebeld. ben zelf ook monteur maar dacht vraag t aan n dealer zodat ik niet hoef te prullen... kreeg daar een technisch persoon aan de lijn die zei dat moet ik eerst zien en zal wel(zei deze letterlijk)drie en halve meyer kosten of 4meyer.... buiten de onderdelen. was er gelijk klaar mee daro. ben geen heertje maar zo ga ik niet met klanten om. in halsteren ook n skoda/vag garage gebeld en die wist t helemaalniet hoe of wat? zou nog terug bellen hoe en wat.. ga zelf maar bestellen maar dan de losse rubbers,heb n pers op t werk,zaldan wel lukken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat er garages zijn die inderdaad de complete draagarm vernieuwen, niet omdat nieuwe rubbers niet goed is, maar omdat het zorgvuldig in de draagarm persen van de rubbers dan niet nodig is, en de totaalprijs van beide manieren elkaar niet heel veel ontloopt. Voordeel van andere rubbers is dat je er voor kan kiezen om wat stuggere (en degelijker) rubbers te kiezen, waardoor de auto strakker stuurt.
 

ronald_j

Actief lid
Ik zou zeker de strakkere rubbers nemen. Het is een wereld van verschil.
Rubbers vervangen is met het juiste gereedschap goed te doen. Ik heb het zelf bij een universeelgarage laten doen voor weinig geld. Je moet wel goed weten wat je doet. Een bevriende ex-monteur heeft het een keer samen met mij gedaan. Een maand daarna waren ze weer stuk. Ik kon het niet verklaren. We zijn alles nagelopen. Volgens mij was alles correct gedaan. Daarna heb ik de hardere rubbers laten plaatsen door een universeelgarage. Daar heb ik nog 4 jaar op gereden, totdat de auto weg ging.
In sommige gevallen kan het nodig zijn om de wielen opnieuw uit te lijnen. Dat kan de hoge kosten verklaren.
 

Spierings

Forumguru
Rubbers vervangen stelt inderdaad niks voor..

Goed gereedschap is zeker wel een benodigde. Voor de achterste draagarmrubbers heb je speciaal pers gereedschap zodat je deze onder de auto kunt vervangen. Laatst de voorste en achterste rubbers in nog geen 1.5 uur vervangen, en de rubbers van trw waren meen ik €24..

Als je de voorste rubbers wilt vervangen is het een tip om ze goed in de dreft (of ander wasmiddel) te zetten.. dan glijden ze er zo in...

Ook zit er verschil in de rubbers..
Je hebt een massieve variant en nog een open gewerkt rubber.. het laatste is een keer geüpdatet.. De rechter is de nieuwe variant welke je moet hebben, de linker wordt volgens mij door goedkope fabrikanten nog steeds verkocht..
polo-schrauber-michi-57825-15662.jpg
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
Ik was in 2007 rond de 150 Euro kwijt, Was er tijdens de reparatie zelf bij.
Auto optillen was nodig. Dus lift of brug is zeer gewenst. Zelf doen zonder hulpmiddelen lastig.
 

Cordoba

Forumguru
Brug kun je ook huren in DHZ-garage, maar het vakkundig erin persen (en de rubbers bijv. niet een kwartslag gedraaid) is wel belangrijk.

@Spierings de foto die je hebt geplaatst is van de 'open' rubbers neem ik aan (oude en nieuwe versie die herkenbaar is aan 4 'spaken' naar het midden. De massieve is herkenbaar aan het feit dat het middendeel gevuld is met andere rubbersoort, waardoor er minder beweging mogelijk is.
Ik neem aan dat Spierings dat weet, maar veel anderen hier op het forum niet.
 
Bovenaan Onderaan