Draagarmrubbers vervangen

SkodaFabiarijder

Actief lid
Hoe merk je/kun je weten dat de rubbers kaduuk zijn? Mijn fabia 2 trilt/wiebelt nogal vind ik en trekt naar rechts, banden al opgepompt maar hier werd het niet beter door. Ik ben nu aan de rubbers aant denken, vandaar
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Bij de achterste rubbers kun je gewoon zien dat het rubber ingescheurd is, duidelijk te zien als je er achter op kijkt. Zeker als je met een bandijzer de draagarm op en neer doet..

@Cordoba dit zijn de massieve, heb ze zelf eens bij een zeldzame a2 1.6 fsi gespot..
s-l225.jpg

Probleem zonder juist gereedschap is dat je veel meer los moet halen. Het subframe moet dan ook los en aluminium delen compleet gedemonteerd worden om het onder een pers te doen. Daarna Ook weer uitlijnen... Ook is het onder een pers onhandig omdat de rubbers geen stalen kraag hebben maar een plastieken waardoor ze erg snel vervormen en snel schuin gaan..
 

Cordoba

Forumguru
Onder de Ibiza Cupra zit standaard ook de massieve (gevulde) versie.

@SkodaFabiarijder Dat de achterste rubbers aan vervanging toe zijn hoor je vooral als je over bijvoorbeeld een verkeersdrempel rijdt. Als dat continue met 'gekreun' gepaard gaat, is de kans groot dat de rubbers aan vervanging toe zijn.
 

Miko23000

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal ik ben michael en heb een skoda fabia station 1.4 mpi distributieketting gekocht.

Mijn probleem is dat ik met het wegrijden en naar snellere snelheid het probleem ervaar dat het gaspedaal gaat trillen enzo iemand van jullie ervaring en denken jullie dat het idd de draagarmrubbers zijn?

De bobine en de bougies en al het andere onderhoud is inmiddels gedaan.

Met vriendelijke groet,

Michael
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Homokineten zitten inderdaad aan de voorkant. Deze maken deel uit van de aandrijfassen..

Of je moet een 4x4 hebben dan zitten ze mogelijk achter ook;)
 

Ted

Forumguru
Ter info, de rechtse binnenste (aan de versnellingsbak) komt eerst gevolgd door linkse! Mijn Fabia heeft de 400 dkm haast bereikt en dat is gebleken bij mij. Heb deze bij 130 dkm gewisseld van links naar rechts en bij 300 dkm geheel vervangen. Gekocht op E-bay voor circa 75 euro 2 stuks.
 

Miko23000

Nieuw lid
Oke en wat voelde jullie met rijden onder andere aan het gaspedaal?

Wat zijn jullie ervaringen daarmee mijn skoda heeft btw 148000 kilometer gelopen.

Groeten michael
 

Miko23000

Nieuw lid
Oke dus wat adviezeer je mij beide homokineten vervangen linkse en rechtse en dan is dat weg dat schudden wat je zegt?

Groeten michael
 

Spierings

Forumguru
Het advies is om er eerst iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft..
Een juiste diagnose kun je zelden van achter een toetsenbord maken..
Het zijn eerder mogelijkheden wat het zijn, een monteur kan het uitsluiten..
 

Miko23000

Nieuw lid
Jaa daar heb je gelijk in maar wat hij zei dat heb mijn auto precies hetzelfde.
Maar kan je het als je de auto op de brug heb staan zien of de homokineten of de aandrijfas stuk is dan?

Groeten Michael
 

Spierings

Forumguru
Nee, om dat goed te kunnen beoordelen moeten de aandrijfassen uit elkaar..
Maar de monteur zal zelf ook een proefrit maken en zijn oordeel hierover hebben..

Als de homokineten slecht zijn zitten hier slijtplekken op, omdraaien van links naar rechts is meestal een goedkope oplossing (indien mogelijk).
Dit omdat de slijtage maar aan een kant zit IvM draairichting van de assen (vooruit de meeste slijtage)..
 

Miko23000

Nieuw lid
Heb alles na laten kijken het zijn me banden drie banden gecupt dus niet veel aan de hand en de twee lambdasondes moeten vervangen worden maar die haal ik op de sloop en een beetje koelvloeistof en olie lekkage aan de onderkant verder niks aan de hand
 

Cordoba

Forumguru
@woutr Je moet allereerst bedenken, welke eisen je stelt. Allereerst zijn tegenwoordig de vervangende originele rubbers veel beter van kwaliteit, dus dit is ook een reële mogelijkheid, de volgende optie zijn de rubbers van de Ibiza cupra d (die zijn massief, maar de holte is gevuld met een zachter rubber, waardoor ie toch beweegbaar blijft, maar veel strakker dan origineel). Polyurethaan is de oplossing die het strakste stuurt, maar ook het minste comfort (meer trillingen/oneffenheden die doorgegeven worden aan de carrosserie).
 
Bovenaan Onderaan