Draagarmrubbers vervangen

ronald_j

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit onderwerp al een aantal keer de revue gepasseerd is.
Langzamerhand raak ik nogal geïrriteerd van al het gekraak bij het drempelen, remmen en gasgeven. Daarbij begin ik nu ook een trilling te voelen bij o.a. optrekken. Net alsof er een bobbel in mijn band zit, maar dat is niet zo.

Het lijkt mij tijd om die rubbers te vervangen.
Naar ik begrijp is dat een euvel bij de Fabia I, dus ik neem aan dat een aantal van jullie dat ook heeft moeten (laten) doen.

graag jullie mening. Wat is handiger. Moet je hiermee naar de dealer i.v.m. faciliteiten, of juist niet omdat het daar te duur is? Zit er een groot verschil in de prijzen die verschillende dealers hiervoor hanteren?
Ik ken wel een ex-monteur die het misschien kan doen, maar ik weet niet of hij daarna ook weer de wielen kan uitlijnen.

Is het dan een goed idee om in een keer alle rubbers te laten doen (dus voor en achter), of wordt het dan helemaal een duur verhaal?
 

Ronnie

Forumguru
Het is nogal een pittige klus (zelf al eens gedaan), Van zowel de draagarm (rubber voorzijde) en de console (waar de draagarm inzit, rubber achterzijde) moet je dan vervangen. Als je ervaring hebt en het benodigde gereedschap is het wel te doen. De complete ophanging moet eronder weg. (Veerpoot en fusee kan blijven hangen) Ik ben er zelf (zonder brug) een dag mee bezig geweest.
 

Bijlagen

  • Fabia1 dr.arm. Rubber.doc
    156 KB · Weergaven: 695

ronald_j

Actief lid
Dank voor de handleiding. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. :-)

Een ex-monteur die dit evt. voor mij kan doen heeft wel een brug, dus dat scheelt al een stuk. Heb je verder nog gereedschap nodig dat niet bij een doorgewinterde klusser in de kist ligt?

Ik had begrepen dat je daarna ook de wielen moet uitlijnen. Heb je daar net als met banden een apparaat voor nodig, of kan het ook zonder speciaal gereedschap?
 

Ronnie

Forumguru
Een hydraulische lagerpers maakt het een en ander een stuk gemakkelijker! Garages gebruiken een handpersje om de oude rubbers eruit te drukken. Uitlijnen is niet per se nodig; je verandert immers niets aan de sporing/ophanging. Natuurlijk ka het geen kwaad om de zaak nadien uit te laten lijnen op een bank.(bij de bandenboer ofzo)
 

Monteurtje

Forumguru
Zoals in de beschrijving van Ronnie hoeft het niet. Je kan ook alleen de draagarm verwijderen en de rest laten zitten. Maar dan heb je wel het juiste gereedschap nodig. Als je namelijk het gedeelte van het subframe verwijderd waar het achterste rubber in zit (console), dan moet je die wel precies op dezelfde plek weer vastzetten. Anders verander je wel degelijk wat in de uitlijning van je auto. Maar daar kom je wel meteen achter als je rijdt. Stuur scheef en dat soort dingen.
En het voorste rubber van de draagarm hoef je niet te vervangen, het probleem zit hem in de achterste. Kijk wel even of je een vernieuwd rubber krijgt. De binnenkant van het oude rubber zit met 2 stukken rubber vast aan de buitenkant. De nieuwe met 4 in de vorm van een X. 1K0 407 183 E. Google dit nummer maar op afbeeldingen. Dan wordt het wel duidelijk.
 

Ronnie

Forumguru
Helemaal duidelijk, het oude komt ook niet meer voor in ETKA. Prijs:€ 11,07 per paar(!)
Dus ook per paar vernieuwen.... (voorkomt ook scheeftrekken bij optrekken en remmen)
 

darkprojectx

Forumguru
ik heb deze succes nummers ookal laten vervangen maar het rammelt nog van alle kanten.

nu vraag ik me af of die van de polo beter zijn om erin te zetten?
bij polo's heb ik dit probleem nog nooit gehoord?
 
D

Deleted member 1943

ik heb ze van de polo erin zitten en ook de motorsteunen van een polo

bevalt best
 

darkprojectx

Forumguru
misschien kan Ronnie kijken of er verschil zit in de artikellen(of artikelnrs) van de Skoda fabia rubbers en die van een polo?
 

Monteurtje

Forumguru
Als je de draagarmrubbers al hebt vervangen en het rammelt en kraakt nog steeds, dan zal er toch nog iets anders aan de hand zijn. Stabilisatorstang, verbindingstangentjes. Daar kan ook speling op zitten en dat rammelt het ook.
Het huidige rubber wat nu geleverd wordt is hetzelfde als in een VW en Seat. Maar dat zat een paar jaar geleden ook nog het oude type in.
 

darkprojectx

Forumguru
welke koppelstangen zijn dat dan? Iemand een plaatje bij het praatje?

ik heb in de tussentijd een schroefset laten monteren, hier heb ik ook koppelstangen bij gekocht..?
zijn dit dezelfde koppelstangen?
 

Ronnie

Forumguru
Koppelstang zit aan de veerpoot en aan de stabilisatorstang geschroefd.
De naam zegt het al..... Op het plaatje (deze was het duidelijkst) de stabizijde.

Edit: oeps, ik hoop dat het 't goede plaatje is... kan het zelf niet zien in IE8......
 

Bijlagen

  • Koppelstang Fab1.jpg
    Koppelstang Fab1.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 279

ronald_j

Actief lid
Vorige week hebben we hem eens op de brug gezet. Blijkt dat de rubbers inderdaad helemaal aan prut zijn. Niet alleen die van de draagarmen, maar ook van de stabilisatorstang.

Bij het bestellen van de delen kom ik erachter dat er twee verschillende versies zijn van de stabilisatorstang. Een dikke en een dunne.
Daar heb ik bij het kijken natuurlijk niet op gelet.

In theorie kan ik eronder kruipen en meten, maar dat valt niet mee aangezien hij vrij laag staat en de feestdagen nog niet zo heel lang geleden zijn.

Weet iemand of je aan de hand van bouwjaar, type motor ed. kunt achterhalen wat erin moet?
 

Ronnie

Forumguru
Kan het zo nakijken in Etka; heb je even een motorcode voor mij? De dikte is afhankelijk van het type/kracht van de motor.
 

Ronnie

Forumguru
Is lastig zo.... Ik heb toch een code van de voortrein nodig; er zijn 3 varianten: 18, 19 en 20 mm dikte.
Hier zijn ze alle drie: (Rubberdikte)
16 MM : 6Q0 411 314 P Uitvoering: PR- 0AQ;
17 MM : 6Q0 411 314 Q Uitvoering: PR- 0AR;
18 MM : 6Q0 411 314 N Uitvoering: PR- 0AS.

De dikte van de stabistang en dus het rubber is afhankelijk van de laatste PR code's, bv bij de 16mm: 0AQ.
Deze code vind je weer op de sticker in het seviceboekje of achter in de kofferbak onder de mat.

(Sorry, je moet er toch nog wat voor doen, het is me te link om dit te gokken!)
 

Bijlagen

  • Fabia 1 Sticker met wagengegevens en PR.doc
    44,5 KB · Weergaven: 80

ronald_j

Actief lid
(Sorry, je moet er toch nog wat voor doen, het is me te link om dit te gokken!)

ok, dat is ook een antwoord. Ik rijd hem morgen wel bij een kennis op de brug. Dan zijn we er ook achter. Kost wat meer werk, maar als ik straks het verkeerde deel koop heb ik ook een probleem.

Bedankt voor je hulp!
 
Bovenaan Onderaan