Draagarmrubbers vervangen

polorijder

Nieuw lid
Wanneer je wat handig bent en wat ervaring hebt met sleutelen aan auto's dan zou ik het zelf doen, eventueel in een "Doe-het-zelf" garage.
Dat de ophanging krom getrokken wordt kan ik mij niet voorstellen, deze rubbers zitten in kunststof bussen.

Vandaag heb ik overigens bij de dealer nieuwe draagarmrubbers gekocht voor mijn polo.
Het gaat om rubbers van het type "1K0 407 183E", de opvolger/ verbeterde versie van "6Q0 407 183A". Ik ben benieuwd of het gekraak nu langer weg blijft.
127138674.jpg
 

Ted

Forumguru
Heeft iemand nog interesse in 2 draagarmrubbers die volledig uit massief rubber bestaan en voor een sportief rijgedrag zijn ontworpen! Deze passen in de Fabia 1 en worden ook in de Ibiza Cupra toegepast. Laat mij het weten als je ze wilt hebben voor een zacht prijsje.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn voor veel VAG-modellen verschillende versies:
- holle rubbers
- massieve rubbers
- en 'holle' rubbers waarbij de holte is volgegoten met een andere rubbersoort.

De eerste soort is slap, en geeft de meeste problemen na verloop van tijd, de 2e soort is verschrikkelijk stug en rijdt vaak niet fijn, de laatste versie is volgens veel mensen voor weggebruik de beste optie: een mix tussen versie 1 en 2.

@Ted: die rubbers zijn voor de voorste draagarmen?
 

Ted

Forumguru
Cordoba,

De rubbers zijn van de voorste draagarmen. En inderdaad deze zijn stug en sturen heel direct. Inmiddels heb de gemodificeerde open rubbers gemonteerd en die zijn met name voor een diesel heel fijn. De onéénparigheid loop van de diesel was bij de massieve heel sterk voelbaar. Vandaar dat nu de half open gemonteerd zijn.
 

darkprojectx

Forumguru
ik zit eraan te denken om rondom alle kauwgom rubbers (indien ze er uberhaupt nog zitten) te vervangen voor Powerflex rubbers.

Gaan langer mee, geven veel betere controle over de auto.

info: http://www.biesheuvel.nl/store/page/12



dat standaard spul kun je over 5 jaar weer vervangen. De powerflex kost relatief maar iets meer.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia is die kauwgom aan de voortrein onlangs vervangen. Was een aardig duur grapje om te laten doen :icon_smile_dead:. Ik had gehoopt dat ik dan voorlopig verschoond blijf van deze reparatie, maar 5 jaar is niet erg lang, nee. Die maak ik misschien niet zelf meer mee, want ooit wil ik wel een gezin stichten en dus de HB inruilen voor een combi :) ,maar toch....
Ik heb ook wel gelezen dat de draagarmrubbers van een VW Polo 'beter' zouden zijn. Is misschien ook nog een optie, naast die race-rubbers
 

darkprojectx

Forumguru
de race rubbers zijn de polyurethaan rubbers, deze zijn veel stugger dan de powerflex rubbers. Powerflex geven nog comfort.
 

Sk_Hans

Forumguru
Als iedereen een bedrag van 200 euro of meer accepteerd om 2 rubbers te vervangen. Dan ga ik even met onze serviceadviseur praten dat wij de prijs 100 euro duurder kunnen maken. Wij zijn Skoda dealer en vragen nog geen 150 euro voor het vervangen van 2 draagarmrubbers.
Dat lijkt me een redelijke prijs.

Vandaag met de Fabia van mijn vrouw naar de garage geweest voor een APK. Maar hij werd afgekeurd want er zat een scheurtje in een draagarmrubber. Het vervangen zou inclusief uitlijnen (dat moest) op bijna 400 euro komen.

Ik ben daar redelijk pissig over want drie maanden geleden is de auto voor een grote beurt bij dezelfde dealer geweest en toen was er niets aan de hand. Hadden ze toen (de gratis!) APK meteen gedaan, was er nu dus ook niets aan de hand geweest. Intussen heeft de auto sinds die grote beurt slechts 900km gereden! In totaal staat er nu nog maar 27.500km op de teller. En ook nog daadwerkelijk heel rustig gereden kilometers.

Drie maanden geleden was alles in orde na de beurt. Nu ineens zijn er grote onkosten. Toevallig een paar weken voordat de APK verloopt en de garage je onder druk kan zetten. Want anders keuren ze de auto niet goed en mag je niet meer rijden. En dan vinden ze het gek dat mensen autobedrijven niet meer vertrouwen.....
 

ronald_j

Actief lid
Ja, de angel zit hem denk ik in het uitlijnen. Dat is vrij kostbaar en vaak wel nodig. Ik heb helaas de rubbers een paar keer moeten vervangen en beide keren stond het stuur daarna niet meer recht. Hij spoorde nog wel goed, maar het is erg hinderlijk als je rechtuit rijdt en het stuur niet recht staat.
Vaak zijn er voor uitlijnen wel goedkopere bedrijven die betrouwbaar zijn, maar je moet er wel naar zoeken.
 

Desperado

Forumguru
Uitlijnen kost hoogstens 75 euro.

Toevallig een paar weken voordat de APK verloopt en de garage je onder druk kan zetten.
Als je ze niet vertrouwd kun je altijd nog naar een ander gaan voor een second opinion.
 

Cordoba

Forumguru
Neem anders eens contact op met @ColinC die heeft in een ander topic al aangegeven dat ie een goede universele garage wist in Lelystad.
 

turboturbo

Forumguru
Uitlijnen kostte bij mijn (ex) dealer idd 75,-. In mijn geval werd dat uitbesteedt bij een Audi dealer in de buurt vanwege de apparatuur niet in huis hebben.
Rubbers vervangen kostte mij 220,- exl btw.

Ik ken een goede lokale bandenboer die voor 50,- uitlijnt en dat nog beter deed dan die Audi dealer.

Dus inderdaad even zoeken naar goede garage en uitlijner (kan je prima apart van elkaar laten doen)
 
Beste lezers,

ik moet nu voor onze Skoda Fabia Comfort uit 2000 de rubbers laten vervangen, en heb daarvoor een tijdsduur van ongeveer 3,5 uur opgekregen, hetgeen, met andere reparatiekosten voor het verkrijgen van een goedkeuring bij de APK (die 29 december verloopt) zou komen op een totaal van rond de 600 euro. Ik heb Monteurtje gevraag om te reageren op een conversatie, maar weet al iemand welke skodadealer (genoemd in het bericht van Hans van 4 december) deze vervanging voor 150 euro zou doen?
 

Joske

Forumguru
Je zou ook een "niet-skoda-dealer" kunnen overwegen natuurlijk é..

@Antera doet het ook (Breda)

of

Vag Techniek te Nuenen (Eindhoven)

ter info :)
 
Bedankt voor de snelle reactie. Ik woon in Haarlem, en heb daar niet altijd de beste ervaring opgedaan met de plaatselijke skodadealer, waarover ik al eerder bericht heb. Maar als een rit naar het mid-zuiden of een ander deel van het land tot een veel lagere prijs leidt, ben ik best bereid om het nuttige met het aangename te verenigen, en er een dagje uit van te maken.
 

Antera

Donateur
ik kan het voor je doen indien gewenst kosten zullen de 150 toch echt niet overschrijden eerder zo rond de 125 en dan kan je er nog op wachten ook. wel moet de auto daarna uitgelijnt worden voor het goed zijn. deze kosten zijn bij me maatje € 75
 

turboturbo

Forumguru
Tip nr. 2: kies dan als nieuwe onderdelen ook meteen voor de verbeterde versie van deze rubbers, danwel die van de Polo 9N of Cupra rubbers van de Ibiza. :jaja:

Edit: dat had je vast al gelezen alhier. :)
 
Beste adviesgevers,

de prijs die ik eerder had opgegeven (665 euro, die in overleg met de garagehouder al verlaagd is naar 600 euro), was een totaalprijs, waarbij ook nog drie banden dienen te worden verwisseld (wij rijden ongeveer een 7000 kilometer per jaar, en daardoor schijnen banden te kunnen verdrogen, de banden van Continental zouden inclusief btw, balanceren en verwijderingsbijdrage plus nieuwe ventielen per stuk 81 euro kosten), de twee koplampen gepolijst te worden ( bij twee garages zou dat respectievelijk 57 of 40 euro kosten) en nog wat kleine dingen gedaan te worden. Ik weet niet wat sec de prijs zou zijn voor het verwisselen van de draagarmrubbers (inderdaad had ik al begrepen dat er verschillende kwaliteiten daarover op de markt zijn), en zal dit eerst nog bij de garage waar ik geweest ben informeren. Daar kreeg ik te horen dat het niet zo zeer zou gaan om de prijs van de rubbers (die zouden 19 euro per stuk kosten, bij volkswagen zou dit stukgaan een erkend probleem zijn, en om die reden zijn de rubbers bij duizenden gemaakt) maar om het arbeidsloon vanwege de moeilijke bereikbaarheid bij de Skoda Fabia. Als ik de prijs weet van enkel het vervangen van de draagarmrubbers, kom ik weer bij u terug, maar alvast bedankt voor al uw reacties. Tenslotte is het vreemde, dat het eigenlijk lijkt dat het geluid dat ik bij het rijden hoor, bijvoorbeeld op klinkers en bij het oversteken van verkeersdrempels van achteren lijkt te komen, terwijl de reparatie aan de voorkant bij de draagarmrubbers zou moeten gebeuren. Bij één andere garage werd gesteld dat dit met de uitlaat te maken zou kunnen hebben, maar bij beide apk keurders waar ik inmiddels geweest ben (de tweede constateerde niets aan de draagarmrubbers, maar wel aan banden en koplampen) is daar niets over opgemerkt, waar zou het geluid nog meer vandaan kunnen komen?
 
Bovenaan Onderaan