myfirstoctavia
Forumguru
Gisterenmiddag laat op de snelweg, van Rotterdam richting Utrecht, werd ik "verrast" door compleet uitvallen van de motor, ik wilde de afrit nog bereiken (pompstation Vianen) maar heb die niet meer gehaald.
Het begon als volgt:
-plotselinge melding (lampje) "ABS"
-tikkie inhouden van de motor, daarna weer oppakken
-daarna melding: "ABS", "Airbag", "motorstoring"
-daarna vielen de meters van de toerenteller en snelheidsmeter naar nul, radio viel uit, climatronic: display gaf niks meer aan, korte piepjes (acoustisch signaal) vanuit mn dashboard.
Dat was nét na 't moment dat ik de vluchtstrook opreed. (géén fijne plek om stil te staan in de schemer)
Alarmlichten aan, ik heb even gewacht, sleutel eruit, in t contact, starten: Niks.
Alsof de accu leeg was. (accu is 3 maanden oud, een "heavy duty" 63Ah Varta)
Hulpdienst op de hoogte gesteld (roadguard via centraal beheer) en was meteen onderweg.
Ik achter de vangrail (bekijk het maar, sta liever veilig en voor lul dan het risico lopen dat er een 20 ton trucker in mn nek zit die op z'n smartphone bezig is)
Duurde ff en ik dacht "tóch nog ff proberen". En jahoor.. contact aan, één tik en lopen.
Nog voordat ik van mn verbazing bekomen was, 5 seconden na starten, begon ie weer.. inhouden, allerlei lampjes, enzovoorts, nog een keer starten: Nope! accu leeg (of geen spanning vanaf dynamo, 1 van de 2)
Goed.... écht einde oefening, dus. "great" -_-
Ik zie de rechterrijbaan afgekruisd worden en matrix op "70" springen op rijbaan 2 en 3.
Was achteraf bleek door Roadguard geregeld die rijkswaterstaat gebeld heeft. Dánk u, geeft me toch een veiliger gevoel dan wanneer ze met 130 / 140 voorbijblazen.
De Octavia op de autoambulance, naar het pompstation, en daar kijken was onze gezamelijke conclusie, meer licht, meer veiligheid, meer rust.
Lang verhaal kort: De hoofdzekering van de dynamo is compleet áfgefikt, en heeft zelfs t deksel van de houder compleet weggesmolten. (vandaar dat t deksel er ook niet meer op zit op de foto's)
ff overlegd met de monteur, gevraagd of hij de kabel kon doorlussen (ongezekerd dus) zodat ik naar huis zou kunnen rijden. Dat durfde hij niet aan, en ik twijfelde ook om eerlijk te zijn. garages gesloten, OV naar huis en auto laten staan: ja, leuk.. en dan??
Dus... maar 1 optie: een (heel) duur autotransportritje van Vianen naar Krimpen (waar ik woon)
Ik had geen keus, dus... hij staat nu weer voor de deur.
Vanmorgen: ik probeer t nog een keer, gewoon als "test".
En jahoor.. "tik, starten, lopen". alsof er niks aan de hand is.
Goed... ik heb (zojuist) een nieuwe accuhoofdzekeringkast besteld op internet, maar nu mijn vraag: wat is in gódsnaam de oorzaak hiervan? Hartstikke leuk als ik straks die zekeringkast vervang, maar heb ik dan de oorzaak of het gevolg van de oorzaak opgelost, ofwel: het probleem zélf getackled of niet?
Of......... is het gewoon een "V.A.G. euvel" wat vaker voorkomt?
Ben heel benieuwd naar jullie expertise en meningen.
Alvast bedankt..
https://imgur.com/a/U88oxgM
https://imgur.com/a/cDFsin0
https://imgur.com/a/5fVw4ZG
https://imgur.com/a/bMYabZf
Het begon als volgt:
-plotselinge melding (lampje) "ABS"
-tikkie inhouden van de motor, daarna weer oppakken
-daarna melding: "ABS", "Airbag", "motorstoring"
-daarna vielen de meters van de toerenteller en snelheidsmeter naar nul, radio viel uit, climatronic: display gaf niks meer aan, korte piepjes (acoustisch signaal) vanuit mn dashboard.
Dat was nét na 't moment dat ik de vluchtstrook opreed. (géén fijne plek om stil te staan in de schemer)
Alarmlichten aan, ik heb even gewacht, sleutel eruit, in t contact, starten: Niks.
Alsof de accu leeg was. (accu is 3 maanden oud, een "heavy duty" 63Ah Varta)
Hulpdienst op de hoogte gesteld (roadguard via centraal beheer) en was meteen onderweg.
Ik achter de vangrail (bekijk het maar, sta liever veilig en voor lul dan het risico lopen dat er een 20 ton trucker in mn nek zit die op z'n smartphone bezig is)
Duurde ff en ik dacht "tóch nog ff proberen". En jahoor.. contact aan, één tik en lopen.
Nog voordat ik van mn verbazing bekomen was, 5 seconden na starten, begon ie weer.. inhouden, allerlei lampjes, enzovoorts, nog een keer starten: Nope! accu leeg (of geen spanning vanaf dynamo, 1 van de 2)
Goed.... écht einde oefening, dus. "great" -_-
Ik zie de rechterrijbaan afgekruisd worden en matrix op "70" springen op rijbaan 2 en 3.
Was achteraf bleek door Roadguard geregeld die rijkswaterstaat gebeld heeft. Dánk u, geeft me toch een veiliger gevoel dan wanneer ze met 130 / 140 voorbijblazen.
De Octavia op de autoambulance, naar het pompstation, en daar kijken was onze gezamelijke conclusie, meer licht, meer veiligheid, meer rust.
Lang verhaal kort: De hoofdzekering van de dynamo is compleet áfgefikt, en heeft zelfs t deksel van de houder compleet weggesmolten. (vandaar dat t deksel er ook niet meer op zit op de foto's)
ff overlegd met de monteur, gevraagd of hij de kabel kon doorlussen (ongezekerd dus) zodat ik naar huis zou kunnen rijden. Dat durfde hij niet aan, en ik twijfelde ook om eerlijk te zijn. garages gesloten, OV naar huis en auto laten staan: ja, leuk.. en dan??
Dus... maar 1 optie: een (heel) duur autotransportritje van Vianen naar Krimpen (waar ik woon)
Ik had geen keus, dus... hij staat nu weer voor de deur.
Vanmorgen: ik probeer t nog een keer, gewoon als "test".
En jahoor.. "tik, starten, lopen". alsof er niks aan de hand is.
Goed... ik heb (zojuist) een nieuwe accuhoofdzekeringkast besteld op internet, maar nu mijn vraag: wat is in gódsnaam de oorzaak hiervan? Hartstikke leuk als ik straks die zekeringkast vervang, maar heb ik dan de oorzaak of het gevolg van de oorzaak opgelost, ofwel: het probleem zélf getackled of niet?
Of......... is het gewoon een "V.A.G. euvel" wat vaker voorkomt?
Ben heel benieuwd naar jullie expertise en meningen.
Alvast bedankt..
https://imgur.com/a/U88oxgM
https://imgur.com/a/cDFsin0
https://imgur.com/a/5fVw4ZG
https://imgur.com/a/bMYabZf