Doorgefikte hoofdzekering bij accu Skoda Octavia 2.0 4x4 (1U5) 2002

myfirstoctavia

Forumguru
12VDC of AC valt nog steeds onder zwakstroom !!
...
Moer gewoon met juiste moment ( slag voor het breken ) vastdraaien, en als je weer eens onder de motorkap bent om ruitenvloeistof of iets dergelijks bij te vullen dan even controleren of de boel nog vastzit

Buurvrouw ???
Gezien het amperage spreek ik voor t gemak over "hoogspanning". 100+ ampere over 12 volt spreek je over een serieus wattage wat er getrokken / geleverd wordt, edoch: warmteontwikkeling wanneer de weerstand te hoog wordt bij een slechte verbinding. Vandaar mn "kort door de bocht" terminologie. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Hakar

Donateur
(naar ik mag aannemen en een conclusie trek) een "typische VAG kwaal" lijkt het
Hoeft niet hoor.
Denk meer toevallig dat je hebt gelezen dat het op de zekeringdoos tot uiting kwam.

Ik heb het net voor de kerst gehad met mijn Pug 205.
Rook een wat branderige lucht, en niet zoals ik gewend ben van mijn rookoven, maar meer als van olie en kunststof.
Verder niks aan het handje, geen inhouden stotteren of rode lampjes, gewoon naar huis gereden.
Bleek de volgende dag de dikke kabel die van de accu naar de startmotor loopt een beetje heel weinig mantel meer te hebben.
Toch even proberen of hij nog wilde starten, en dat deed hij, maar wel gelijk een rode lamp vanwege te lage spanning.
Aangezien die dikke stroomdraden van accu, dynamo en startmotor op de één of andere manier met elkaar in verbinding staan, had het gloeien van de draad van accu naar startmotor de dynamo kopzorgen bezorgd.
Nieuwe spanningsregelaar en nieuwe draden hebben het weer opgelost.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Hoeft niet hoor.
Denk meer toevallig dat je hebt gelezen dat het op de zekeringdoos tot uiting kwam.
Mja, soort van. Ik ben er gericht op gaan googlen en kwam (daardoor) diverse berichten tegen die op hetzelfde duiden (VW, Seat en nog een paar) als ik ervaren heb, en met (bijna) exact dezelfde foto's, precies op die éne zekering(houder) van de dynamo. Vandaar dat ik een (wellicht voorbarige) conclusie trok. Nadeel van gericht zoeken.. Je komt dan alléén berichten tegen die stroken met wat je zoekt, en soms... is in dat geval waarheidsvinding compleet zoek.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Maar heb je de spanningsregelaar al wel gecheckt?
Ik ga verder kijken zodra ik het onderdeel binnenheb. (wss binnen een dag of 6)
Hij staat nu voor de deur, en hoeft niet gebruikt te worden, ik zit op dit moment toch in m'n "winterstop" van t werk (ben voorman in de groenvoorziening) dus het heeft geen haast...
 

myfirstoctavia

Forumguru
Ik kwam al zoekende op 't internet dit tegen.. Een dynamo uit een Octavia 1U5 1.6, bij een autodemontagebedrijf.
Ik ben op 't typenummer gaan zoeken en het lijkt erop dat 't een 120 ampere dynamo betreft.
Mócht toch op 1 of andere manier mijn dynamo of spanningsregelaar naar de vaantjes zijn, lijkt dit me een goedkope oplossing. Kost: 50 euro.
Ding is (volgens sticker) van 17-09-2015.
Wijs of niet wijs?
a6b62b8f-0cbf-41d4-8dc5-0cdb251d3c07.jpg
 

myfirstoctavia

Forumguru
Zo...... e.e.a. gechecked betreft die dynamo die ik gevonden heb op internet, het betreft een 90 ampere Bosch uit een sloopoctavia (schadegeval)
Verkoper gesproken, het blijkt een gereviseerde dynamo te zijn, die er iets van 80.000 km op heeft zitten.
Zojuist besteld, totaalbedrag inclusief opsturen: 50 euro.
We wachten af.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Zekeringkast gisteren binnen.

In afwachting op gereedschap (ik krijg die #censuur# ouwe dynamo niet los... mis juist gereedschap op t moment)
Kabels nagelopen (prima in orde) contacten knetterschoongemaakt (boortol, slijpschijfje en metalen borstelopzetstuk) Zekeringkast gemonteerd.
Elke moer met boortol in "koppelbeveiliging" stand vastgedraaid.
Ze zitten múúrvast, met nog steeds mogelijkheid tot loskrijgen.

Als DIT geen storings- en weerstandvrij contact maakt, vertel het maar.

Direct na montage inderdaad een berg witte lithium op elk contact gespoten.

0.jpg 1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 8.jpg
 

myfirstoctavia

Forumguru
En nog even het stukje van de ingaande hoofdkabel waar die de verdeelkast ingaat isoleren...
Kan....... Maar hoe die kabel zit, IS origineel. Bij de oude zat dit exact hetzelfde, sterker nog.. bij de "golf 4 versie" (of T5 (vw bus) daar wil ik vanaf wezen, niet zeker welke) is het zelfs een metalen strip in plaats van een geisoleerde kabel.
Vergeet niet, er komt nog een (accu) afdekkap overheen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan