Doorgefikte hoofdzekering bij accu Skoda Octavia 2.0 4x4 (1U5) 2002

myfirstoctavia

Forumguru
Gisterenmiddag laat op de snelweg, van Rotterdam richting Utrecht, werd ik "verrast" door compleet uitvallen van de motor, ik wilde de afrit nog bereiken (pompstation Vianen) maar heb die niet meer gehaald.
Het begon als volgt:
-plotselinge melding (lampje) "ABS"
-tikkie inhouden van de motor, daarna weer oppakken
-daarna melding: "ABS", "Airbag", "motorstoring"
-daarna vielen de meters van de toerenteller en snelheidsmeter naar nul, radio viel uit, climatronic: display gaf niks meer aan, korte piepjes (acoustisch signaal) vanuit mn dashboard.
Dat was nét na 't moment dat ik de vluchtstrook opreed. (géén fijne plek om stil te staan in de schemer)
Alarmlichten aan, ik heb even gewacht, sleutel eruit, in t contact, starten: Niks.
Alsof de accu leeg was. (accu is 3 maanden oud, een "heavy duty" 63Ah Varta)
Hulpdienst op de hoogte gesteld (roadguard via centraal beheer) en was meteen onderweg.
Ik achter de vangrail (bekijk het maar, sta liever veilig en voor lul dan het risico lopen dat er een 20 ton trucker in mn nek zit die op z'n smartphone bezig is)
Duurde ff en ik dacht "tóch nog ff proberen". En jahoor.. contact aan, één tik en lopen.
Nog voordat ik van mn verbazing bekomen was, 5 seconden na starten, begon ie weer.. inhouden, allerlei lampjes, enzovoorts, nog een keer starten: Nope! accu leeg (of geen spanning vanaf dynamo, 1 van de 2)
Goed.... écht einde oefening, dus. "great" -_-
Ik zie de rechterrijbaan afgekruisd worden en matrix op "70" springen op rijbaan 2 en 3.
Was achteraf bleek door Roadguard geregeld die rijkswaterstaat gebeld heeft. Dánk u, geeft me toch een veiliger gevoel dan wanneer ze met 130 / 140 voorbijblazen.
De Octavia op de autoambulance, naar het pompstation, en daar kijken was onze gezamelijke conclusie, meer licht, meer veiligheid, meer rust.
Lang verhaal kort: De hoofdzekering van de dynamo is compleet áfgefikt, en heeft zelfs t deksel van de houder compleet weggesmolten. (vandaar dat t deksel er ook niet meer op zit op de foto's)
ff overlegd met de monteur, gevraagd of hij de kabel kon doorlussen (ongezekerd dus) zodat ik naar huis zou kunnen rijden. Dat durfde hij niet aan, en ik twijfelde ook om eerlijk te zijn. garages gesloten, OV naar huis en auto laten staan: ja, leuk.. en dan??
Dus... maar 1 optie: een (heel) duur autotransportritje van Vianen naar Krimpen (waar ik woon)
Ik had geen keus, dus... hij staat nu weer voor de deur.
Vanmorgen: ik probeer t nog een keer, gewoon als "test".
En jahoor.. "tik, starten, lopen". alsof er niks aan de hand is.
Goed... ik heb (zojuist) een nieuwe accuhoofdzekeringkast besteld op internet, maar nu mijn vraag: wat is in gódsnaam de oorzaak hiervan? Hartstikke leuk als ik straks die zekeringkast vervang, maar heb ik dan de oorzaak of het gevolg van de oorzaak opgelost, ofwel: het probleem zélf getackled of niet?
Of......... is het gewoon een "V.A.G. euvel" wat vaker voorkomt?

Ben heel benieuwd naar jullie expertise en meningen.

Alvast bedankt..
https://imgur.com/a/U88oxgM
https://imgur.com/a/cDFsin0
https://imgur.com/a/5fVw4ZG
https://imgur.com/a/bMYabZf
 

EdK

Forumguru
Lijkt er heel erg op dat de moer van die verbinding los heeft gezeten !!
Hierdoor krijg je dat de boel gaat vonken en dus warmte (hitte) en dat de boel dus verbrand

Dus zkeringhouder zo en zo vervangen , maar ook de zwarte kabel die er op aan gesloten zit zou ik zeker vervangen
Hiervan heeft de isolatie zo en zo schade opgelopen, maar de kabel ( koper) zelf ook

Tevens zou ik de andere kabelschoenen even met de achterkant van een schuursponsje reinigen en de boel ligt insmeren met vaseline en daarna weer monteren.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Lijkt er heel erg op dat de moer van die verbinding los heeft gezeten !!
Hierdoor krijg je dat de boel gaat vonken en dus warmte (hitte) en dat de boel dus verbrand

Dus zkeringhouder zo en zo vervangen , maar ook de zwarte kabel die er op aan gesloten zit zou ik zeker vervangen
Hiervan heeft de isolatie zo en zo schade opgelopen, maar de kabel ( koper) zelf ook
Aha... dus het lijkt er idd op dat de zekering(aansluiting) de oorzaak is? en niet het gevolg van een andere oorzaak..
 

EdK

Forumguru
Aha... dus het lijkt er idd op dat de zekering(aansluiting) de oorzaak is? en niet het gevolg van een andere oorzaak..
Daar lijkt het wel op als ik de foto zo bekijk.
En al welliswaar niet in vervoersmiddelen maar in groepenkasten en hoofdverdelers dit ook meegemaakt !
En in 90% van de gevallen bleek dit gewoon losse contacten te zijn geweest waar grote vermogens overheen gingen.

Wij checken dan ook vaak met onderhoud de bout moer verbindingen en je staat verbaast hoe vaak je losse bouten/moeren tegenkomt
En dit is niet voortgekomen uit niet goed aangedraaid , maar vaak ook door trillingen en het warm en koud worden van kabels ( uitzetten / krimpen )
 

EdK

Forumguru
Sowieso bij plaatsen van nieuwe zekeringkast ga ik alle kabels een tikkie inkorten en nieuwe krimpverbindingen monteren.
Kijk je voor het knippen hiervan wel uit dat de kabel hiervoor nog lang genoeg is !!??
Een kabel die strak als een snaar hierdoor komt te staan is ook niet fijn...:pieker::D
 

myfirstoctavia

Forumguru
Daar lijkt het wel op als ik de foto zo bekijk.
........
En dit is niet voortgekomen uit niet goed aangedraaid , maar vaak ook door trillingen en het warm en koud worden van kabels ( uitzetten / krimpen )
Ofwel: het is (naar ik mag aannemen en een conclusie trek) een "typische VAG kwaal" lijkt het..
Ik vind het bloedlink dát het kan gebeuren, voor t zelfde geld fikt je auto af..

Kijk je voor het knippen hiervan wel uit dat de kabel hiervoor nog lang genoeg is !!??
Een kabel die strak als een snaar hierdoor komt te staan is ook niet fijn...:pieker::D
Weet ik.. Thanks. :thumbsup:
Ik ben bekend met stroom / electronica (zie mn profielfoto) ik repareer / restaureer vintage audioapparatuur als hobby
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Of dit een VAG kwaal is wil ik niet beamen , heb ook wel andere wagens langs de weg in de fik zien staan !!?
Volgens mij ben je de eerste met zo'n melding hier op forum !!?
 

myfirstoctavia

Forumguru
Of dit een VAG kwaal is wil ik niet beamen , heb ook wel andere wagens langs de weg in de fik zien staan !!?
Volgens mij ben je de eerste met zo'n melding hier op forum !!?
Ik heb diverse dingen gelezen over t zelfde probleem bij Golf 4 en een VW transporter, vandaar dat ik een conclusie trek.. Mss niet de juiste, geen idee.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Wij checken dan ook vaak met onderhoud de bout moer verbindingen en je staat verbaast hoe vaak je losse bouten/moeren tegenkomt
En dit is niet voortgekomen uit niet goed aangedraaid , maar vaak ook door trillingen en het warm en koud worden van kabels ( uitzetten / krimpen )

Wacht ff... hardop denkend.. druppel loctite of een dubbele moer, en ik zou t probleem theoretisch voor "eeuwig" de wereld uit helpen..
 

EdK

Forumguru
Druppel nagellak rood van je vrouw werkt ook
Bij controle of losnemen door derde zie je het meteen dan
 

myfirstoctavia

Forumguru
Druppel nagellak rood van je vrouw werkt ook
Bij controle of losnemen door derde zie je het meteen dan
I know. ik heb de "oinhebbelijkheid" (bij apparatuur wat ik gerestaureerd heb voor anderen) om exact hetzelfde te doen bij 1 of meer chassis schroeven. áls...... ze met een probleem van t apparaat bij me terugkomen en de "verzegeling" dan verbroken is, weet ik dat degeen ik iets voor gerestaureerd heb, 'm opengemaakt heeft.
Gaat me in dit geval erom dat die moeren van de hoogspanningskabels "nooit" meer los kunnen trillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

myfirstoctavia

Forumguru
PS... "je vrouw". uhm.. welke vrouw? ik heb er geen meer. Eerst maar ff op jacht naar "een" willekeurige vrouw voordat ik verderga. Iemand in de aanbieding wellicht? :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
die moeren van de hoogspanningskabels
12VDC of AC valt nog steeds onder zwakstroom !!
Maar tsja ikzelf ben niet zo van de loctide , als het los moet is het vaak weer een probleem.
Moet je de boel warmstoken, maar ja dan smelt plastic ook weer

Moer gewoon met juiste moment ( slag voor het breken ) vastdraaien, en als je weer eens onder de motorkap bent om ruitenvloeistof of iets dergelijks bij te vullen dan even controleren of de boel nog vastzit

Buurvrouw ???
 
Bovenaan Onderaan