Doorgefikte hoofdzekering bij accu Skoda Octavia 2.0 4x4 (1U5) 2002

EdK

Forumguru
Goh je kunt ook nog en beetje rijmen en dichten zonder je broek op te lichten......:pieker::D
 

myfirstoctavia

Forumguru
Zekeringkast"klem" nog niet kunnen bemachtigen
(dat plastic ding onder de zekeringkast wat in de accubak klikt waarop de zekeringkast rust)

Dan maken we toch (voorlopig) iets zelf waardoor de zekeringskast trillingsvrij in de accubak geklemd zit?
Idee: als ie een "voetje" heeft, die rust op de accu, waardoor wanneer de kap op de accu geklikt zit, hij klem zit, niet meer rammelt en geen kant op kan. Kwestie van hoogte opmeten tussen onderkant zekeringkast en bovenkant accu als de kap erop zou zitten.

Men neme de onderbak van een oude platenspeler, de oude doorgebrande zekeringkast als template, zaag, schuurpapier, vijl, enzovoorts en voila.

Het zit, op z'n plek, en klem als een huis.


9 0.jpg 9 1.jpg 9 2.jpg 9 3.jpg 9 4.jpg 9 5.jpg 9 6.jpg
9 7.jpg
 

myfirstoctavia

Forumguru
Nou nog wachten op m'n bestelde doppenset en momentsleutel, zodat ik éndelijk.. de dynamo kan verwisselen.
Als 't goed is, worden ze morgen bezorgd.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Had BM parts hem niet meer liggen ? Of paste hij toch niet ?
1 sloperij (via onderdelenlijn) hád ik m besteld (en betaald) maar ik kreeg het bedrag weer gecrediteerd. Ze waren 'm kwijt.. BM parts heeft 'm niet, en Waar ik 'm wel kon bestellen (link naar een Duits bedrijf) zou 't me in totaal meer dan 40 euro kosten inclusief verzenden e.d.. Is me iets te gortig voor een stuk plastic, ik heb (o.a.) VAGparts een mail gestuurd met de vraag of ze iets hebben liggen, en een zoekopdracht bij de onderdelenlijn aangemaakt.
Voorlopig werkt m'n "DIY" oplossing prima, dus mocht ik 'm niet vinden (voor een redelijk bedrag), dan weet ik zeker dat 't geen probleem is.
 

Space_NL

Senior Member
Ofwel: het is (naar ik mag aannemen en een conclusie trek) een "typische VAG kwaal" lijkt het..

Bij mij is daar ook een keer een zekering doorgefikt.

Reed op de snelweg en de radio viel uit. Direct de auto de afrit opgestuurd en uitgezet.

ANWB er bij: die was verbaasd dat het kastje niet weggesmolten was, de meeste mensen rijden nog een poosje door na stroomuitval en dan rook/smeult of fikt het. BIj mij door de ANWB doorverbonden en de volgende dag door de lokale garage nieuwe zekering er in. Geen echte problemen gehad.

Uit de reactie van zowel de ANWB en de garage maakte ik wel op dat het vaker voor kwam, is niet gezegd of het specifiek VAG was. Wel door beide bevestigd dat de meeste mensen meer schade hebben vanwege te lang doorrijden ...
 

myfirstoctavia

Forumguru
@Space_NL In mijn geval zat er nog geen anderhalve minuut tussen diverse (dashboard) meldingen en uitrollen op de vluchtstrook. Denk dat jij of geluk gehad hebt, of ik gewoon pech..
 

Space_NL

Senior Member
Bij mij misschien 30 seconden, bij het uitvallen van de radio (en de rest) was me gelijk duidelijk dat ik zeer snel alles uit moest zetten..
Maar een factor geluk zal zeker meespelen!
 

myfirstoctavia

Forumguru
01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg 06.jpg 06-a.jpg 06-b.jpg 07.jpg 08.jpg 09-00.jpg 09-0.jpg 09-1.jpg 09-2.jpg Doppenset binnen..
Oude dynamo eruit.
Hij zat múúrvast(geroest), ik moest 'm serieus bijna losbréken..

Kabelaansluiting opgeschuurd, dynamo gemonteerd, Witte lithium op het aansluitpunt, met momentsleutel bouten en moeren nagetrokken.

Plus aangesloten op accu
Startaccu eraan gekoppeld, multimeter op de accupolen.
Fingers crossed.. en starten.

Bij stationair 5 minuten de startaccu laten zitten (die wás knettervol, dus hielp de dynamo een beetje)
Voelen op warmteontwikkeling zekeringkast, dynamo en kabel(s) temperatuur en (laad)voltage prima in orde.
Startaccu losgekoppeld, alles in mn kofferbak, ff een uurtje provinciale weg.

Thuisgekomen, multimeter nóg een keer op de accupolen (draaiende motor)
Ik zeg: Job done!

(fotoreeks Part 1)
 

Agent327

Forumguru
Niet om het een of ander maar heb je je multiriem niet binnenste buiten gemonteerd of is het optisch bedrog wat ik zie?
09-7-jpg.78534
 
Bovenaan Onderaan