Dieven beroven Golf en Passat van routeplanner

Bakkertje

Forumguru
Vraagje: wat vinden jullie van dit alternatief voor de Columbus wat ik bij de leasemij wil voorstellen i.p.v. de JVC KW-NX7000 :
- Bolero radio
- TomTom 940 live met active dock (geen zuignap en met weggewerktte kabels) en hoesje

Overwegingen
- Bolero minder diefstalgevoelig (hoop ik)
- Met de Bolero kan je grote SD-kaarten gebruiken. Tot 32 Gb iig lees ik, dus dan is het gemis van de HD van de Columbus geen probleem
- De Bolero past helemaal bij de auto en je bent geen functionaliteit kwijt bij het weergeven van PDC, CC, telefoon etc.
- Navigeren met de TomTom is ongetwijfeld beter dan met de Columbus.
- TomTom is makkelijker te customizen: kleurstelling, POI's

DVD kijken etc doe ik toch niet. Premium gevoel blijft toch deels behouden en met een frontje sjouwen moest ik bij de JVC dan toch al. Dan wordt het een TomTom, maar daar kan je tenminste een passend hoesje voor krijgen :grin:

Ook die tomtom zul je inderdaad mee moeten nemen om het dievengilde uit je auto te laten. Dan zou ik toch voor het afneembare frontje van de JVC gaan. Die heeft toch veel meer mogelijkheden dan een bolero / tomtom combi. Het enige dat je zult moeten missen is de maxidot integratie en het PDC sugnaal op het scherm (wat ik overigens met m'n columbus ook niet had).

Je krijgt er wel een USB aansluiting voor terug waar je een HDD of USB stick in kunt prikken. (dat is echt 1000x makkelijker dan de HDD in de columbus) Op een DVD kun je ook MP3's branden (dat zijn dan toch een 1000 MP3's op 1 schijf). Telefoon werkt ook gewoon prima hoor met een JVC unit (oke niet alle telefoons, maar daar hebben zo'n beetje alle carkits last van). Film kijken werkt ook gewoon als je rijdt, zonder moeilijke vrijschakel apparaten.

Oh ja en de JVC kun je van een mooie groene achtergrond voorzien waardoor ie perfect in het interieur past, ook niet geheel onbelangrijk..

Oh ja, het is mij gelukt om op kosten van de leasemij een alarm ter compensatie in te laten bouwen. Dus en een afneembaar front en een alarm. Ik moet zeggen dat ik nu wat rustiger slaap ;)
 

van inkel

Forumguru
Vandaag brief binnen gehad van de leasemij. dat ik m'n columbus moet laten etsen met het kenteken, dit om diefstal minder aantrekkelijk te maken.
Dit is een actie van Pon, je hoeft je alleen maar te melden bij je dealer en een afspraak hiervoor te maken.
 

Stylist

Senior Member
Dat zou ik sowieso laten doen. En dan ramen laten etsen, stickers erop dat een gemerkte navi in zit en dan zelf nog maar een kaartje maken dat met een lipje in het het DVD-slot hangt met daarop: Systeem is gemerkt !. En een pijltje dat naar het kenteken wijst op de Columbus.
Dan kun je dat nog even duidelijk zichtbaar maken als het dievengilde in je auto staat te turen.

Vraag is nog wel in hoeveel Oosteuropese / Noordafrikaanse talen je de tekst op dat kaartje moet vertalen... (goed voorbeeld van onze regering).

Andere vraag: is het nou alleen in NL zo erg met de diefstallen. Ik lees wel wat op de Duitse fora, maar nauwelijks in BE, FR of UK (Briskoda bijvoorbeeld). Raar toch...en ik ben de laatste tijd toch echt aan het pluizen.
Nog erger; duizenden Columbus-gebruikers en niet 1 snelle, simpele en effectieve aftermarket oplossing die het systeem muurvast verankerd / onbruikbaar maakt. En het zou dan gelijk voor alle dubbel DIN systemen moeten kunnen werken.
Ik ga straks (....zzz..zzz...nog een paar weken) toch echt even de radio van zijn plek halen en dan daarachter eens spieken dat er met wat DIY te bedenken is.
 

MarcoO2

Forumguru
Vandaag brief binnen gehad van de leasemij. dat ik m'n columbus moet laten etsen met het kenteken, dit om diefstal minder aantrekkelijk te maken.
Dit is een actie van Pon, je hoeft je alleen maar te melden bij je dealer en een afspraak hiervoor te maken.

Ben benieuwd hoe dat eruit ziet! Tegen die tijd een fotootje?
 

MarcoO2

Forumguru
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=106&p=258008 Info + plaatjes over het etsen.

Ik vraag me af of de rand niet gewoon deel uitmaakt van een simpel te vervangen frontje. Dan heb je dus niet zoveel aan het etsen.
Je zal vast niet heel je doopceel moeten lichten als je een los frontje besteld (of 20)
De plek waar geëtst wordt, maakt zo te zien geen deel uit van het frontje. Het frontje is het deel waar de gleuf voor de SD-kaart zit. En zo te zien krijg je er mooie waarschuwingsstickertjes bij.

Ben benieuwd of het helpt... omdat het gros van die dingen volgens mij toch naar het Oostblok verdwijnt, vraag ik me af of er iemand wakker ligt van een kenteken... misschien eens navragen bij PON wie er recent 100 CD's met de navi-kaarten van Polen en Bulgarije heeft gekocht...? :grin:
 

Neptukker

Forumguru
... misschien eens navragen bij PON wie er recent 100 CD's met de navi-kaarten van Polen en Bulgarije heeft gekocht...? :grin:
De Columbus eet een navigatie DVD. :1819:
Denk ook dat ze daar in het Oosten genoeg hebben aan een goede internetverbinding voor de nieuwste kaarten.Zijn ook vast systemen in omloop waarbij de set extra lux is met voorgeinstalleerde muziek op de harde schijf. Is wel wat extra roebels bijbetalen denk ik zo.
 

LenK

Forumguru
Nog erger; duizenden Columbus-gebruikers en niet 1 snelle, simpele en effectieve aftermarket oplossing die het systeem muurvast verankerd / onbruikbaar maakt. En het zou dan gelijk voor alle dubbel DIN systemen moeten kunnen werken.
Ik ga straks (....zzz..zzz...nog een paar weken) toch echt even de radio van zijn plek halen en dan daarachter eens spieken dat er met wat DIY te bedenken is.
Een beveiligingsoplossing moet van buitenaf te zien zijn en bekend bij het gajes, zodat ze de auto verder met rust laten.
Anders heb je nog steeds inbraakschade en een interieur dat wegens frustratie misschien wel gemold wordt. Lekker Navischerm kapot krassen en links en rechts wat gaten in de bekleding en het dashboard steken onder het mom van poets weder poets.
 

Stylist

Senior Member
Dat snap ik. Ik zat ook te denken aan iets als een kabeloog achter op de Columbus en die bereikbaar (met een extensie) maken voor een externe slotkabel die je aan je stuur o.i.d. vast maakt. Zoiets als een notebookkabel van Kensington o.i.d..

Voordeel:
- zichtbaar
- simpel en klein
- goedkoop
 

floris

Lid
Dat snap ik. Ik zat ook te denken aan iets als een kabeloog achter op de Columbus en die bereikbaar (met een extensie) maken voor een externe slotkabel die je aan je stuur o.i.d. vast maakt. Zoiets als een notebookkabel van Kensington o.i.d..

Voordeel:
- zichtbaar
- simpel en klein
- goedkoop

is zo'n kabel niet eenvoudig te knippen met een tang(hoeheetzo'ndingookalweer)
 

Constant

Erelid
Zo'n laptop kabel is nuttig tegen gelegenheidsdiefstallen, maar bij gerichte diefstallen (met name 's nachts) is de kabel niet afdoende.

Ik denk dat de enige oplossing een grootschalig actie van de dealer is om alle inbouwnavigatiesystemen diefstalbestendig te verankeren aan de carosserie. Alles kan kapot natuurlijk, maar nu gaat het wel heel makkelijk.

Het feit dat de inbouwsystemen zonder breekwerk onbeschadigd verwijderd kunnen worden, doet me denken aan de jaren 70/80 ellende met diefstal van autoradio's, die ellende hield ook pas op met verwijderbare frontjes.
 

Okki

Donateur
Bij een kennis van mij is de radio-navigatie ook uit de Passat gehaald. Na montage van de nieuwe was het na 5 dagen weer raak. Weer eruit!

De dealer (Gouda) had in 1 week tijd al 7 gestolen navigatie's !
 

Constant

Erelid
Uit de krant begrijp ik dat de regio Gouda en omstreken een hoger risico kent met de roof van inbouwsystemen. En dat het in die regio inderdaad niet ongewoon (of eerder gebruikelijk boevengewoonte) is dat men terugkomt voor het vervangende systeem.
 

Patron

Senior Member
een collega van me had een RNS510 in zijn auto....
Gisternacht hebben dieven in (ja idd) Gouda hem uit zijn passat gejat...

Hoe?
Heel simpel door zijn raam eruit te tillen en daarna lekker de rns eruit te halen.
Oftewel, 0 schade, behalve dat ie geen navi meer heeft...
 

floris

Lid
een collega van me had een RNS510 in zijn auto....
Gisternacht hebben dieven in (ja idd) Gouda hem uit zijn passat gejat...

Hoe?
Heel simpel door zijn raam eruit te tillen en daarna lekker de rns eruit te halen.
Oftewel, 0 schade, behalve dat ie geen navi meer heeft...

zie je wel, er zijn toch nog nette boefjes
 
Bovenaan Onderaan