Dieven beroven Golf en Passat van routeplanner

Michel

Forumguru
Als alternatief voor de Columbus: de Bolero. Geen HD en een iets kleiner scherm maar wel bijna dezelfde functionaliteit.

Behalve dat op de Bolero dan geen navigatiemogelijkheid zit en daar is het voor velen toch wel om te doen, denk ik....
 

Bothje

Heel gewoon lid
ALARMSYSTEEM (klasse 3)

Klasse alarm 3 heeft naast de beveiliging van klasse alarm 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
Mijn ervaring hierbij is dat als de auto geparkeerd staat met de "kont" naar de woning het alarmsignaal nauwelijks is te horen in huis :biggthumpdown: omdat het alarm signaal naar voren gericht staat :(
 

WillemJan

Forumguru
Behalve dat op de Bolero dan geen navigatiemogelijkheid zit en daar is het voor velen toch wel om te doen, denk ik....
You're right... ik ben in de war met de Amundsen. Die heeft wel navigatie maar geen afneembaar front en geen HD.
For my few cents... Willem-Jan
 

WillemJan

Forumguru
Zojuist gelezen in de Telegraaf:
Bron: (achter login): http://telegraaf-i.telegraaf.nl/dai...6_7/articles/artikel_TE_2S_20090516_7_315.php
En: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3939889/__VW_pakt_golf_van_diefstallen_aan__.html?p=1,1

Telegraaf zei:
De diefstalgolf van Volkswagens RNS510-navigatiesystemen uit de modellen Golf en Passat wordt tegengegaan door het etsen van het apparaat. Dat heeft de importeur gisteren laten weten. Het idee komt van het bureau tegen voertuigcriminaliteit. Volgens de importeur loopt de actie reeds, maar kon die omwille van de capaciteit niet eerder bekend worden gemaakt.
De wagens met het geëtste apparaat krijgen stickers op de ramen die de dief moeten afschrikken. De importeur voegt zo een tweede beveiligingssysteem toe die het minder interessant moet maken om een gestolen systeem in een andere auto in te bouwen. Het eerste beveiligingssysteem stelde de fabrikant al automatisch van de diefstal op de hoogte, waarna de plaatselijke politie werd ingelicht. „Probleem is dat het kwaad dan al is geschied”, aldus VW.

Dievengilde
De autobouwer zet het apparaat omwille van een efficiente productie/onderhoudsmethode met slechts vier schroefjes vast in het dashboard. De afgelopen maanden kregen veel bestuurders van een Golf, Passat of Tiguan bezoek van een hoofdzakelijk Oost-Europees dievengilde dat de systemen voor 200 tot 400 euro doorverkoopt. Ook op Nederlandse websites worden de systemen al dan niet illegaal aangeboden.
„De schade die je hebt is enorm”, zo laat Passat-rijder Philip uit Rijswijk weten. „Naast het verdwenen systeem heb je glassplinters op de lederen bekleding of een ontwrichte deur. Het kost veel tijd. Schandalig dat we dit moeten accepteren. Het is mij al vier keer overkomen en ik kan elke keer langs de dealer. De verzekering dekt de RNS510 niet langer.”
Peter uit Rotterdam denkt continu: „Wanneer ben ik wéér aan de beurt. Het mag dan een leaseauto zijn, ik behandel de auto als van mijzelf. Het systeem is nu vastgezet met popnagels, maar ik ben bang dat de inbrekers uit frustratie dan het beeldscherm kapotslaan.” Een Passat-rijder uit Gouda zegt in zijn laatste Volkswagen te rijden. „Als deze diefstal niet wordt opgelost, kies ik een ander merk. Elke keer ben je onthand van je telefoon, achteruitrijcamera en radio.”
De importeur benadrukt dat het gestolen apparaat niet zonder problemen kan worden overgeplaatst in een ander type VW. Naast een veiligheidscode verschilt ook het canbussysteem in types van verschillende bouwjaren. De aansluiting is niet universeel. De woordvoerder: „Een goed gilalarm schrikt de inbrekers ook af."
 

JoKing

Lid
Ik las net ook de papieren versie van dit bericht.

Had zelf ook al ideeen om mijn navigatiesysteem te gaan merken door er iets op te graveren, bijvoorbeeld kenteken en/of naam.
Maar ja hiermee voorkom je nog niet dat ze eerst je raam inslaan. Vraag me af hoe effectief die stickers op het raam zijn. Die oost-eurepese mannen kunnen dat toch niet lezen....
 

LenK

Forumguru
Of dat etsen zou helpen. Degene die voor een prikkie zo'n apparaat kopen weten heus wel dat het niet in de haak is. En je wordt pas als heler ontmaskerd als het apparaat uitgebouwd wordt voor controle tenzij bijvoorbeeld het kenteken van de auto op het front van het apparaat wordt gezet.

maar ik ben bang dat de inbrekers uit frustratie dan het beeldscherm kapotslaan
Dankje Telegraaf. Breng ze even op een idee. Straks wordt het nog rage om na een mislukte autoinbraak (zonder buit) maar even de auto te vernielen.

De importeur benadrukt dat het gestolen apparaat niet zonder problemen kan worden overgeplaatst in een ander type VW. Naast een veiligheidscode verschilt ook het canbussysteem in types van verschillende bouwjaren. De aansluiting is niet universeel.
Dat heeft de jatters nog niet echt tegengehouden. Bij jatten en vervolgens niet kunnen verpatsen is de schade al aangericht.

De woordvoerder: „Een goed gilalarm schrikt de inbrekers ook af."
140db misschien wel. Ja nadat de ruit al is gesneuveld.

Een Passat-rijder uit Gouda zegt in zijn laatste Volkswagen te rijden. „Als deze diefstal niet wordt opgelost, kies ik een ander merk.
De beste push voor maatregelen.

En als de polenten hier eens wat inspanning op zouden verrichten: Marktplaats overzicht dat zou ook best helpen.
 

Fabia

† In Memoriam
Wauw....ik ben het een keer eens met LenK :D

De wonderen zijn de wereld nog niet uit want ook ik ben het deze keer roerend eens met LenK :xyxthumbs:. Hier in de straat staat een gloednieuwe Golf met dat navigatie systeem erin. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
 

Rallye

Forumguru
De wonderen zijn de wereld nog niet uit want ook ik ben het deze keer roerend eens met LenK :xyxthumbs:. Hier in de straat staat een gloednieuwe Golf met dat navigatie systeem erin. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.

De RNS 510 past toch niet in een Fabia? ;))
 

Stylist

Senior Member
Blijkbaar heeft VW al actie ondernomen d.m.v. etsen : http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=106&p=258008

En ik heb gisterenavond dit mailtje naar de importeur gestuurd:

Geachte mevrouw, meneer,

Binnenkort wordt mijn Octavia Combi 1.8 TSI DSG Elegance Business Line geleverd, waar ik na veel plezier met mijn vorige Skoda echt op zit te wachten. De motor en nieuwe opties als het Columbus navigatiesysteem maken de voorpret extra leuk.

Echter, op Skodaforum.nl blijkt echter dat veel Skoda-bezitters met een Columbus systeem geconfronteerd te worden met diefstal van dit systeem. Sommigen zijn zelfs al aan het derde systeem toe ! Het aantal diefstallen begint daarbij ook snel te stijgen.
Ook bij VW-rijders die hetzelfde systeem onder de naam RNS 510 gebruiken hebben in snel toenemende mate te maken met diefstal van dit systeem, wat kinderlijk eenvoudig en snel uit te auto te halen is. Het gaat zo snel dat een autoalarm niet eens meer helpt. Dieven blijken de systemen ook nog eens snel te kunnen verkopen, want beveiliging als de PIN-code van het systeem blijkt te omzeilen.

Ik maak me dus zorgen, want met een ingebouwd systeem wil je juist verschoond blijven van dieven. Juist omdat er dan geen losse zaken in de auto liggen ! Maar een systeem dat zo snel te verwijderen is kan je ook wel als ‘los’ typeren. Dit is zeker te typeren als miskleun van VW / Skoda. Er zijn al diverse mensen die op de fora schrijven geen Skoda of VW meer te nemen als dit niet opgelost wordt en de laconieke houding van VW (dus PON) niet veranderd.

Ondertussen heeft deze zaak ook al de aandacht van de media bereikt. In de Telegraaf stond een zeer recent artikel dat VW de systemen met het kenteken gaat graveren en de ramen voorziet van een indicatie dat het systeem gegraveerd is. Mijn vraag is of Skoda ook deze methode gaat gebruiken en zo ja wanneer ? Want dat wil ik dan ook op mijn auto / systeem hebben.
Daarbij moeten er aanvullende beveiligingen komen, want alleen graveren is te weinig. Wat gaat Skoda op dit punt doen ? Het borgen van het systeem moet anders kunnen, desnoods met 1-toer schroeven.

Ik verneem graag uw reactie.


 

Aiii

Lid
Erg slimme oplossing. Zelf zou ik het in signaalrood laten graveren, dat het ook door het raampje te zien is.

Anders tikken ze je raam alsnog in. En als ze in de haast niet opletten slopen ze alsnog je Columbus eruit.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik hoop echt dat het gaat helpen, dat etsen. De vraag is natuurlijk of de mensen in de afzetmarkt van deze gestolen systemen het hinderlijk vinden als er een kenteken geetst is in het system, of dat ze gewoon met een lakstift o.i.d. de letters overschilderen.

Het enige wat echt zal helpen is een technische oplossing die het onmogelijk maakt om de systemen te gebruiken na diefstal. Of een stukje afneembaar front, SD kaart met beveiliging ofzo.
 
Ik kan me echt bijna niet voorstellen dat het Oost-Europese dievengilde zich laat tegenhouden door het etsen. En hoewel de actie sympathiek oogst van VW / Skoda, is het volgens mij meer symbolisch dan effectief. Ik hoop dat ik het mis heb, we wachten aankomende maanden wel af of het effect heeft.

Volgens mij kan een fabrikant die nu op de markt komt met een systeem a la Columbus en mét afneembaar front goede zaken doen.....
 

Stylist

Senior Member
Daarom vraag ik PON in mijn mail ook wat ze verder gaan doen...etsen is een quick fix, maar geen oplossing !

Ik rij even in een BMW 1 (brrrr...wie koopt er zo'n ding ? :shocked: ) met navi ingebouwd. Onbruikbaar ding, maar ook niet te jatten. Scherm zit helemaal verzonken in het dash en de unit zelf zit achterin de kofferbak.
Dat weet ik omdat ik de kabels eruit getrokken heb :grin: om het irritante display uit te zetten.
Je moet bij BMW steeds per jaar een licentiecode kopen, anders werkt je navi niet (Leuk voor een autootje dat net zo kost als mijn oude full spec Octi). Die licentie was er dus niet en om nou steeds tegen zo'n verlicht display te kijken met helder blauwe waarschuwing wat je allemaal niet moet doen met je systeem is ook redelijk irritant. Zeker in het donker !
 
Bovenaan Onderaan