Dieven beroven Golf en Passat van routeplanner

Stylist

Senior Member
Collega die een Passat in bestelling heeft mailt me deze optie door. VW is goed bezig...

3553099915_55a146a815.jpg
 

Stylist

Senior Member
Reactie van PON gekregen:

Om het radio/navigatiesysteem Columbus / RNS 510 minder aantrekkelijk te maken voor diefstal is er momenteel de methode ontwikkeld om het kenteken of chasssinummer van het voertuig, waarin de Columbus is ingebouwd, in het front van het navigatiesysteem te etsen.
Meer informatie hierover kunt u via de Skoda -dealer verkrijgen.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,


Met vriendelijke groet,
Pon's Automobielhandel B.V.

Afdeling Klantencontact Škoda

Tegenvraag gesteld:
Is dat inclusief visuele markeringen op de ramen ? En wat wordt er nog meer aan gedaan ? Want etsen is maar een simpele oplossing, waarbij frontjes snel te vervangen zijn. Er vast geen dealer die vragen stelt als ik een nieuw frontje voor een navigatiesysteem bestel...
 

Swiss

Actief lid
Wil eens iemand me alsjeblieft uitleggen waarom VW/Skoda zo krampachtig blijft vasthouden aan een "monobloc" systeem?

Volvo, Opel, Saab en andere zijn al (lang) overgeschakeld naar een gesplit systeem. Dat heeft als voordeel dat men het scherm kan positioneren op een optimale plaats.

En zo'n systemen worden zelden of nooit gestolen...
 

floris

Lid
Reactie van PON gekregen:

Om het radio/navigatiesysteem Columbus / RNS 510 minder aantrekkelijk te maken voor diefstal is er momenteel de methode ontwikkeld om het kenteken of chasssinummer van het voertuig, waarin de Columbus is ingebouwd, in het front van het navigatiesysteem te etsen.
Meer informatie hierover kunt u via de Skoda -dealer verkrijgen.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,


Met vriendelijke groet,
Pon's Automobielhandel B.V.

Afdeling Klantencontact Škoda


spulllen worden besteld bij spoint, is me vandaag verteld, ze weten alleen nog niet waneer het binnen is
 

LenK

Forumguru
Wil eens iemand me alsjeblieft uitleggen waarom VW/Skoda zo krampachtig blijft vasthouden aan een "monobloc" systeem?

Waarschijnlijk hierom: (quote van een paar posts terug)

Zojuist gelezen in de Telegraaf:
De autobouwer zet het apparaat omwille van een efficiente productie/onderhoudsmethode met slechts vier schroefjes vast in het dashboard.

Oftewel zo goedkoop mogelijk te produceren oftewel zoveel mogelijk er aan te verdienen :icon_smile_dead:
 
En nog maar eens....
Zo, de eerste 10000 km staan er op, en de Octavia is vorige nacht van zijn Columbus bevrijd door een of andere @#$%6^. Toevallige feit wil dat ik de Scout van mijn vader voor de garage had staan, waar we de dag daarop mee op vakantie zouden gaan. Ook deze is van zijn navi 'bevrijd'. En passent m'n tas met kleding en schoenen mee genomen (Hopelijk overkomt diegene die het draagt wat, het mag best pijn doen hoor). Bij de plaatselijke dealer trof ik nog eens twee Octavia's aan met een gapend gat in het dashboard. De politie wist ons in de middag te vertellen dat er totaal 10 Skoda's in de gemeente het haasje zijn geweest....

En nu toch maar eens gezien, ooh, ooh, ooh, wat is het toch belachelijk makkelijk om zo'n duur navigatie systeem uit de wagen te jatten. Frontje loswippen, vier kruiskopjes en knip, de bekabeling door, en wegwezen. Hoeft geen 3 minuten te duren, inclusief het intikken van het achterraam! Dit gezien hebbende begrijp ik wel waarom ze zoveel gejat worden. De fabrikanten lijken er welhaast om te vragen, heel erg slordig.

Mijn Octavia staat bij de dealer, expert is vanmiddag langs geweest. Ik weet nu 1 ding wel, zo'n 'weggeef' systeem komt er bij mij niet meer in! Staat leuk hoor, maar je gaat elke ochtend toch weer met knikkende knieen bij de auto kijken, zeker nu ze weten waar die staat en dat er waarschijnlijk wel vervanging in zou zitten. Er komt gewoon weer een old skool radio-tje, met wellicht een afneembaar frontje. Ben er klaar mee.

Grt Ron
 

Stylist

Senior Member
Kreeg een belletje van de leasemij. Mag de Columbus op hun kosten vervangen door een JVC KW-NX7000. Even zitten kijken, niet echt een optie, laat staan een gelijkwaardig apparaat.

Frontje kan er wel af....Maar ik wil niet met frontjes zeulen ! Dat deden we in de vorige eeuw.
 
Kreeg een belletje van de leasemij. Mag de Columbus op hun kosten vervangen door een JVC KW-NX7000. Even zitten kijken, niet echt een optie, laat staan een gelijkwaardig apparaat.

Frontje kan er wel af....Maar ik wil niet met frontjes zeulen ! Dat deden we in de vorige eeuw.

100% eens....maar: heb jij een beter alternatief?
 

Stylist

Senior Member
Ja:
- een simpel code kaartje zou helpen
- verder integreren van de unit: ofwel moeilijker los te maken maken.
Heb ooit een Fiat Stilo Abarth gehad en daar zat toen ook al een compleet systeem in met alle opties in 1 unit. Maar die kreeg je er niet zomaar uit !

En als ik langer denk is vast nog wel wat simpels te bedenken.

Voor de Columbus gaat e.e.a. waarschijnlijk niet meer werken. De boefjes kijken, slaan toe en zien dan pas wat er veranderd is. Dus dan zit je nog met de schade.
 

tlpeter

Actief lid
Zo moeilijk kan het toch niet zijn

Slot achterin de radio en de sleutel die er in schuift als de radio in de auto wordt geschoven
De "sleutel" zit natuurlijk vast en is onderdeel van de auto.
 
Kreeg een belletje van de leasemij. Mag de Columbus op hun kosten vervangen door een JVC KW-NX7000. Even zitten kijken, niet echt een optie, laat staan een gelijkwaardig apparaat.

Frontje kan er wel af....Maar ik wil niet met frontjes zeulen ! Dat deden we in de vorige eeuw.

Alles went en er is momenteel niet echt een ander alternatief.
 

WillemJan

Forumguru
Ik heb me al voorgenomen dat bij diefstal van de Columbus er een Amundsen inkomt. Bijna dezelfde opties, alleen geen 30 Gb HD.
 

Stylist

Senior Member
Vraagje: wat vinden jullie van dit alternatief voor de Columbus wat ik bij de leasemij wil voorstellen i.p.v. de JVC KW-NX7000 :
- Bolero radio
- TomTom 940 live met active dock (geen zuignap en met weggewerktte kabels) en hoesje

Overwegingen
- Bolero minder diefstalgevoelig (hoop ik)
- Met de Bolero kan je grote SD-kaarten gebruiken. Tot 32 Gb iig lees ik, dus dan is het gemis van de HD van de Columbus geen probleem
- De Bolero past helemaal bij de auto en je bent geen functionaliteit kwijt bij het weergeven van PDC, CC, telefoon etc.
- Navigeren met de TomTom is ongetwijfeld beter dan met de Columbus.
- TomTom is makkelijker te customizen: kleurstelling, POI's

DVD kijken etc doe ik toch niet. Premium gevoel blijft toch deels behouden en met een frontje sjouwen moest ik bij de JVC dan toch al. Dan wordt het een TomTom, maar daar kan je tenminste een passend hoesje voor krijgen :grin:
 

floris

Lid
Vraagje: wat vinden jullie van dit alternatief voor de Columbus wat ik bij de leasemij wil voorstellen i.p.v. de JVC KW-NX7000 :
- Bolero radio
- TomTom 940 live met active dock (geen zuignap en met weggewerktte kabels) en hoesje

Overwegingen
- Bolero minder diefstalgevoelig (hoop ik)
- Met de Bolero kan je grote SD-kaarten gebruiken. Tot 32 Gb iig lees ik, dus dan is het gemis van de HD van de Columbus geen probleem
- De Bolero past helemaal bij de auto en je bent geen functionaliteit kwijt bij het weergeven van PDC, CC, telefoon etc.
- Navigeren met de TomTom is ongetwijfeld beter dan met de Columbus.
- TomTom is makkelijker te customizen: kleurstelling, POI's

DVD kijken etc doe ik toch niet. Premium gevoel blijft toch deels behouden en met een frontje sjouwen moest ik bij de JVC dan toch al. Dan wordt het een TomTom, maar daar kan je tenminste een passend hoesje voor krijgen :grin:

goed bedacht!
 
Bovenaan Onderaan