Dieven beroven Golf en Passat van routeplanner

Firepeet, zie mijn respons hieronder. Scheelt weer uitzoekwerk. Er is GEEN systeem dat gelijkwaardig is aan de Columbus en minder diefstalgevoelig is. Je zult dus altijd consessies moeten doen.

grt!
 

Firepeet

Nieuw lid
Toen ik mijn antwoord las zag ik jou bericht. Ik ga toch gewoon voor de columbus. Ze blijven er maar vanaf met d'r kl*****.

GR Peet
 

LenK

Forumguru
Wat ook zou helpen is de prijs van die dingen omlaag.
Losse navigatie kost geen drol meer. Onder de 200 koop je vlot een goed apparaat.
Maar bij onboard navi vind je 1400 al een koopje. Kan best een stuk goedkoper.
 

nomad

Senior Member
Klasse 3 blijkt beter te zijn, alleen, niet beschikbaar voor de O2. Wie dat verzonnen heeft... (en vul zelf maar aan)

For my few cents... Willem-Jan

Je weet dat het verschil tussen Klasse 2 en 3 alleen de hellingshoek sensor is ? Dus dat het alarm ook afgaat als ze je wagen wegslepen ?
En ik kan gewoon klasse 3 op mijn O2 krijgen. Is alleen ietsje duurder dan klasse 2 vanwege de sensor.
 

nomad

Senior Member
Wat ook zou helpen is de prijs van die dingen omlaag.
Losse navigatie kost geen drol meer. Onder de 200 koop je vlot een goed apparaat.
Maar bij onboard navi vind je 1400 al een koopje. Kan best een stuk goedkoper.

Ja er staan er meer dan voldoende op marktplaats. Voor 600 euro ben je al klaar. Wel even zelf een code regelen bij de dealer.
 

MarcoO2

Forumguru
Ben ik ff blij met mijn auto. Wordt alleen geleverd met of CD/MP3 speler of CD/MP3 wisselaar of /MP3/ navigatiesysteem.

toch wel triest dat je blij moet worden omdat je auto iets NIET heeft omdat het dan ook niet gejat kan worden...
 

WillemJan

Forumguru
Je weet dat het verschil tussen Klasse 2 en 3 alleen de hellingshoek sensor is ? Dus dat het alarm ook afgaat als ze je wagen wegslepen ?
En ik kan gewoon klasse 3 op mijn O2 krijgen. Is alleen ietsje duurder dan klasse 2 vanwege de sensor.

Dat wist ik niet! De dealer vertelde me dat klasse 3 veel veiliger is dan klasse 2. En dat klasse 2 eigenlijk 'prut' is... En sommige verzekeringsmaatschappijen eissen een klasse 3 alarm.
Of heeft de dealer onzin verkocht? :confused:

toch wel triest dat je blij moet worden omdat je auto iets NIET heeft omdat het dan ook niet gejat kan worden...
Juist. En daarom ben ik eigenwijs en heb ik voor de Columbus gekozen. In combinatie met een klasse 3 alarm.
 

LenK

Forumguru
toch wel triest dat je blij moet worden omdat je auto iets NIET heeft omdat het dan ook niet gejat kan worden...
Inderdaad. Hand opsteken wie graag een Columbus zou willen maar het niet durft omdat die zo jatgevoelig is.

Achteraf gezien was mijn zwager met zijn Touareg de tijd wel vooruit.
Daar hebben ze een jaar of 3-4 geleden al zijn VW navi uitgebroken. Een voorloper van RNS510. Dus zo lang weet VW in ieder geval al dat de code beveiliging van het systeem geen dief tegenhoudt omdat het geen beveiliging is.
 

MarcoO2

Forumguru
klassen... het verschil

Ik werd nu toch nieuwsgierig en heb het even opgezocht. De stelling dat klasse 2 prut is gaat me wat tever, maar 3 is natuurlijk wel beter.


KLASSE ALARM

WAT IS EEN SCM KLASSE ALARM?


Een SCM klasse alarm is een gecertificeerd alarm in verschillende klassen. Door het installeren van een SCM klasse alarm verkleint u kans dat er ingebroken wordt in uw bedrijfswagens. Fleetaccess levert alarmsystemen die voldoen aan de hoogste eisen van de verzekeringsmaatschappij, SCM/TNO (Nederland) en BVVO (België).
Elk klasse alarm dient een eigen certificaat te hebben, die apart voor uw voertuig wordt uitgeschreven.
WELKE SCM KLASSE ALARM ZIJN ER?


Er zijn verschillende klasse alarm die zijn onder te verdelen in 5 klasse;

• Klasse 1: startonderbreker
• Klasse 2/3: alarmsysteem
• Klasse 4/5: voertuigvolgsysteem / track en trace

Als u kiest voor een SCM klasse alarm weet u altijd zeker dat u een kwalitatief hoogwaardig alarm heeft, wat ervoor zorgt dat uw bedrijfswagen goed is beveiligd. U herkent een SCM klasse alarm aan de feloranje sticker, waarop staat “SCM goedgekeurd”.

Fleetaccess werkt uitsluitend met gecertificeerd SCM-monteurs. Bij ons worden alleen SCM alarmen ingebouwd door ervaren gecertificeerde monteurs.

WAT HOUDEN DIE VERSCHILLENDE KLASSE ALARMEN IN?

Hieronder heeft u nog een uitgebreide toelichting op de verschillende klasse alarmen:
STARTONDERBREKERS (klasse 1)

Klasse alarm 1 bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening.

Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.
ALARMSYSTEEM (klasse 2)

Klasse alarm 2 bestaat uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (hetzelfde als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
ALARMSYSTEEM (klasse 3)

Klasse alarm 3 heeft naast de beveiliging van klasse alarm 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
VOERTUIGVOLGSYSTEEM (klasse 4 en 5)

Vanaf begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit komt uit op de volgende klasse indeling:

• SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
• SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 4
• SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC's). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie. Als er zaken worden gedaan met een niet gekeurde meldkamer kan er geen actie ondernomen worden door de politie. Tevens is het mogelijk om een eigen alarmdienst in te schakelen, dit kunt u zelf bepalen.
 

nomad

Senior Member
Dat wist ik niet! De dealer vertelde me dat klasse 3 veel veiliger is dan klasse 2. En dat klasse 2 eigenlijk 'prut' is... En sommige verzekeringsmaatschappijen eissen een klasse 3 alarm.
Of heeft de dealer onzin verkocht? :confused:


Juist. En daarom ben ik eigenwijs en heb ik voor de Columbus gekozen. In combinatie met een klasse 3 alarm.
Ik dacht dat de grens voor de verzekering op 34000 euro nieuwwaarde lag.
Daarnaast denk ik dat als een dealer dit soort kreten roept, dat het hoog tijd wordt om eens elders te kijken, want als je van dit soort basiszaken al niet weet hoe het werkt, hoe wordt je dan "geadviseerd" als het echt technisch wordt ?
 

nomad

Senior Member
ALARMSYSTEEM (klasse 2)

Klasse alarm 2 bestaat uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (hetzelfde als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
ALARMSYSTEEM (klasse 3)

Klasse alarm 3 heeft naast de beveiliging van klasse alarm 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
Ik heb een klasse 2 alarm zonder hellingdetectie, maar wel met sabotagesignalering. Misschien dat dat per fabrikant verschilt.
 
Voor iedereen die een lease-Skoda heeft met de Columbus erin: als het nog mogelijk is in je leasebedrag om een alarm in te laten bouwen dan raad ik dit zekerrrrr aan. Arval heeft mij vandaag laten weten dat ze geen RNS 510 en Columbussen meer accepteren in de nieuwe VW's en Skoda's en ook bij Leaseplan krijg je géén vervangende Columbus meer na diefstal (collega is hetzelfde overkomen als bij mij, hij zit bij LP).

Je bent dan noodgedwongen aangewezen op de systemen met afneembaar front. En dit zijn er maar heeeeel weinig en altijd minder compleet dan de Columbus. Ik laat zaterdag in ieder geval de Pioneer avic x-3 inbouwen. Niet zo mooi en goed als de Columbus helaas....maar ja, ook geen waardeloze radio natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd of Skoda en VW nog met aanpassingen komen om de boel beter te beveiligen!
 

WillemJan

Forumguru
Voor iedereen die een lease-Skoda heeft met de Columbus erin: als het nog mogelijk is in je leasebedrag om een alarm in te laten bouwen dan raad ik dit zekerrrrr aan. Arval heeft mij vandaag laten weten dat ze geen RNS 510 en Columbussen meer accepteren in de nieuwe VW's en Skoda's en ook bij Leaseplan krijg je géén vervangende Columbus meer na diefstal (collega is hetzelfde overkomen als bij mij, hij zit bij LP).

Je bent dan noodgedwongen aangewezen op de systemen met afneembaar front. En dit zijn er maar heeeeel weinig en altijd minder compleet dan de Columbus. Ik laat zaterdag in ieder geval de Pioneer avic x-3 inbouwen. Niet zo mooi en goed als de Columbus helaas....maar ja, ook geen waardeloze radio natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd of Skoda en VW nog met aanpassingen komen om de boel beter te beveiligen!
Ik zat altijd bij Arval maar die was veel duurder met de offerte dan ING Car Lease. Dus ben ik geswitched. Wel heb ik een alarm klasse 3 'genomen'.
Nu begrijp ik ook waarom Arval zoveel duurder was.

Als alternatief voor de Columbus: de Bolero. Geen HD en een iets kleiner scherm maar wel bijna dezelfde functionaliteit.

For my few cents... Willem-Jan
 

Bakkertje

Forumguru
Je weet dat het verschil tussen Klasse 2 en 3 alleen de hellingshoek sensor is ? Dus dat het alarm ook afgaat als ze je wagen wegslepen ?
En ik kan gewoon klasse 3 op mijn O2 krijgen. Is alleen ietsje duurder dan klasse 2 vanwege de sensor.

Een klasse 3 systeem heeft in ieder geval ook een noodstroomsirene, en automatische inschakeling..
 
Bovenaan Onderaan