Detailen van je auto, kennis nodig?

Michelv.

Forumguru
Zeker, maar dat hoeft niet te betekenen dat je dat doet met tape om een strakke lijn te krijgen(die je bij een lastige Lak misschien niet weg krijgt), als je voldoende correctie behaald zie je dat vanzelf :jaja: er zijn bij Carclean ook diverse topics over geweest over het (niet) nut van afplakken om een testspot te maken.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb een losse dap900 besteld. De polijstflessen hoef ik (nog) niet, alleen exp en wax voor nu. Ben heel benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Maar wat is nu beter / handiger om meet te werken... 8mm of 21mm uitslag???
Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag..., opgezocht op Carclean forum, de PAW is handig bij grote vlakke stukken, maar komt niet goed op de moeilijker bereikbare plaatsen, is een machine voor erbij, maar niet of minder geschikt als enige machine bij een starter.
 

Cordoba

Forumguru
Niet gaan testen met Tape op je auto, gewoon met de lichtste combinatie pad/middel beginnen en als de correctie niet toereikend is opschalen naar een zwaardere pad/middel combinatie. En altijd voldoende afbouwen in stappen en eindigen met de lichtste pad met Finale.

Inderdaad nooit gaan polijsten en dan een scheiding maken met tape (wel ongespoten kunststof delen afplakken met tape): als je langs de tape polijst creëer je een klein stapje in de lak dikte als je niet oppast, en de kans bestaat dat je dat niet meer netjes krijgt!! Al eens een topic gezien van iemand die een lange kras had in zijn lak, en halverwege de kras een scheiding gemaakt met tape. Gevolg was dat ie een hoogte stapje in de lak had gemaakt, en ook na het behandelen van de andere helft is er een flauwe lijn zichtbaar gebleven op de plek van de tape. Met die tape maak je eerst een scherpe stap, en als je de andere helft gaat doen, krijg je die om te beginnen de andere helft al niet netjes afgeplakt (plus dat je dan niet kunt zien of je 'gelijk' bent, en zonder afplakken wordt de hoogte stap in plaats van met een stap wel geleidelijker/glooiender, maar blijft het onder bepaalde omstandigheden zichtbaar. Als je een scherpe overgang van wel en niet behandeld deel wil zien, doe dit dan bij een naad, bijvoorbeeld tussen deur en voorscherm of tussen motorkap en voorscherm. Afplakken van niet te behandelen deel is dan ook geen probleem omdat je de naad als scheiding gebruikt, en geen hoogtestap in je lakdikte maakt.

@Noord26 Je kunt het beste aan je garage of ander die beschikt over een lakdikte meter, vragen of ze een keer de lakdikte voor de verschillende panelen willen meten. Overgespoten delen kunnen ook een andere hardheid van de lak hebben, dus kan belangrijk zijn. Overgespoten delen hebben vaak een anderhalf of 2 keer zo dikke laklaag. Ik dacht dat bij mijn auto de motorkap opnieuw gespoten was (bij aankoop gezien dat ie frontschade heeft gehad), bij meten van de lakdikte kwam naar voren dat motorkap zelfde dikte heeft (waarschijnlijk nieuwe motorkap, die normaal gespoten is) en het rechtervoorscherm opnieuw gespoten. Normale lakdikte is meestal 100-140 micron, bij hele nieuwe auto's soms zelfs onder de 100 micron. Dikker dan 200 micron is dus overgespoten.
 

CDK

Forumguru
@Noord26 heb jij serieus €205,- voor die kit betaald? Ik zie nog steeds namelijk dit staan??

van: €267,41 Voor: €229,99
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver

Die 229,99 is de pakketprijs. De 267,41 is de normale prijs van al die producten opgeteld. Met de code (zie PM) krijg je nog eens 10% op de pakketprijs (wat €23,- korting betekende). Ik moest nu 206,99 aftikken.

Die 10% extra korting was wel van toepassing op de pre-order. Aangezien ze vandaag binnen zijn gekomen is wellicht die extra korting nu net niet meer van toepassing? Denk dat @Pendragon wellicht de laatste was die een machine met 'pre-order' korting (stiekem gewoon uit voorraad) heeft gekocht..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
In mijn optiek is de voorkant (neus) van de auto wat de meeste uitdaging vormt om die te polijsten. Veel dingen die in de weg zitten en geen enkel recht oppervlak. Neem aan dat alles normaal afgeplakt wordt en er een krukje oid bij gebruikt wordt?
 

ertromp

Forumguru
Wat doet polijsten met je blanke lak laag? Ik kan me voorstellen dat elke keer polijsten is een stukje (micronmeters natuurlijk :D) van die laag af.
Hoe vaak doen de detaillisten hier het op hun auto? Is dat 1x per jaar of 1 x in de 5 jaar of?
 

Michelv.

Forumguru
De fanatieke doen het een aantal x per jaar, het haalt idd een laagje lak weg maar dat is echt minimaal.
 

Pendragon

Forumguru
Maar toch niet een paar keer per jaar polijsten? Wel de andere stappen. Na een goede detailing goed bijhouden.
 

Michelv.

Forumguru
Ja hoor André, ikzelf zeker niet maar je haalt met enkel polijsten zo weinig lak weg dat het best kan. Voordeel als je het zo vaak doet dat je het met de lichtste combinatie weer super strak kunt krijgen.

En goed bijhouden is echt het grootste probleem, nou ja bij mij dan, wassen met 2 emmers en de hele mikmak maar swirls komen weer zo snel terug:banghead:
 

Pendragon

Forumguru
Dan ben ik lui :D ik doe het totaal 2x per jaar. Misschien straks met de dap vaker omdat het makkelijker gaat ;)
 
Bovenaan Onderaan