Detailen van je auto, kennis nodig?

Noord26

Forumguru
Leden,

Binnenkort wil de de bolide eens echt gaan verwennen aan de buitenkant. Wordt ook wel 'detailen' genoemd. Zwart metallic is mooi, maar het is er de laatste tijd ingeslopen om hem niet regelmatig te kunnen wassen en dat eist nu zijn tol op de lak.

Zijn daarvoor nog dingen waar je specifiek om moet letten of is het een kwestie van gewoon beginnen met je spullen en dan merk je vanzelf wanneer het goed gaat?

Wat ik wil gaan doen is:

- Foamen + afspuiten (Monello artico magico)
- Handwas volgens het 2-emmers-principe (Meguiars Gold class wash)
- Velgen met reiniger aanpakken (Monello non-ferro) en daarna met de hand wassen
- Body kleien (Dodo juice medium + born slippy)
- Body behandelen met een glaze (Poorboys black hole)
- Aanbrengen van een waxlaag (Collinite Liquid no.845)

Is dit een juiste volgorde, moet er bij een bepaalde stap nog specifiek ergens op gelet worden?
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver

Ah ok thnx! Wat ik daar in feite zie is dus ipv een glaze aanbrengen het beste is om te polijsten. Hmm.. Daar heb ik echt geen ervaring mee en ben er zelf wat huiverig voor. Terrecht? Zie daar al 4 verschillende polijst-pads die erbij zitten in de machinale variant. Wanneer welke te gebruiken natuurlijk..

Als ik daar klik op het 'polijst pakket hangmatig' bestaat de link naar het eigen product niet eens.
 
Laatst bewerkt:

Kippie-style

Forumguru
Als je hem polijst is dit het resultaat ;) gisteren die van me buurjongen gedaan ditnis ook zwart metallic
Van zo
uploadfromtaptalk1398624318576.jpg
Naar zo
uploadfromtaptalk1398624338361.jpg

Vragen staat vrij gebruik veel verschillende spullen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Monello non-ferro is wel iets meer dan een gewone velgenreiniger, het verwijderd ook vliegroest (losse ijzerdeeltjes, die afkomstig zijn van de remschijven, of als je bijv. in de buurt van het spoor hebt geparkeerd).

Bij het kleien opletten dat je voor je met kleien begint de klei eerst 'warm' kneed, wanneer ie warm is dat merk je vanzelf: wordt ie wat soepeler, en zorgen dat er inderdaad 'lube' op het te kleien oppervlak zit, dat je niet op droge delen gaat kleien. Als het oppervlak van je klei vuil is, vuil naar binnen vouwen, opnieuw kneden en weer een 'pannekoekje' van je stukje klei maken. Klei die op de grond is gevallen, is altijd -> afvalbak. Als je daar opnieuw mee gaat kleien maar je al snel krassen. Geen ervaring met de DJ klei, maar is volgens mij een redelijk harde klei, dus opletten dat je geen marring op je lak veroorzaakt (krijg je vooral bij hardere/agressievere klei in combinatie met lage temperatuur (klei stugger) en zachtere lak, en teveel druk). Bij het kleien hoef je geen druk uit te oefenen op de lak, benodigde druk vergelijkbaar met als je de ramen van je auto wast. Na het kleien (beste per deel) even afnemen met een goede MF-(microvezel)doek. En voel maar eens hoe glad je lak dan al is (voel ook voor je gaat kleien, dan bemerk je het grote verschil).

Voor na het kleien: je kunt ook handmatig polijsten, eventueel alleen met een fijn polijstmiddel en een niet te agressieve pad. Lichte swirls kun je dan net verwijderen of minder op laten vallen, maar je zult beslist al een verbeterde glans krijgen. Na het polijsten een glaze aanbrengen is om de glans te verhogen, en kleine lakfoutjes te maskeren, daarna een sealant en/of een wax aanbrengen voor de bescherming (glaze beschermt niet).

Overigens als je handmatig polijst, met lichte middelen en geen stomme dingen doet, kan er bij de meeste middelen niet zoveel fout gaan. Monello Raffini Finale (fijn) en de middelgrove Monello Raffini Mezzo zijn behoorlijk fool-proof. Bij mijn Fabia ooit gemeten met lakdikte meter: voor behandeling 110 micron lakdikte (grondlak, kleurlak en blanke lak bij elkaar) en na uitgebreide behandeling die zeer intensief was, vanwege ingebeten vogelpoep en diepe kras, na behandeling 3 micron minder blanke lak. (Machinaal gedaan, met 2x grove polijst, 1x middelgrof en fijne polijst).
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@Cordoba : thnx voor de tips van het kleien. Heb bewust voor de non-ferro gekozene overigens, omdat de auto nog niet zo lang geleden rondom nieuwe remblokken heeft gekregen op bestaande remschijven.

@Kippie-style: ik dacht dat een wax gebruikt werd als sealant, schijnbaar dus niet. Zie ook wanneer je het informatie zoekt op internet de termen sealer, wax en glaze nogal door elkaar worden gebruikt terwijl men iets anders bedoeld. Beetje verwarrend.

Polijsten is een must als je het goed wilt doen begrijp ik. Zitten er voor- en nadelen aan handmatig of machinaal?
 

Kippie-style

Forumguru
Voordelen machinaal
Sneller klaar aanbrengen van wax sealant glaze
Dunner aangebracht met de hand doe je snel te dik en poets je je een breuk.
Meer lakcorrecties haalbaar

Nadeel maar ja das ieder voor zich lang bezig gemiddeld 8 a 9 uur wil je het goed doen.
 

Cordoba

Forumguru
Machinaal moet je een machine aanschaffen, handmatig kost meer tijd en kun je eigenlijk geen grove polijst doen. Overigens zowel bij gebruik van de meeste polijstmiddelen, maar ook glaze, sealant en wax alle ongespoten kunststofdelen afplakken anders krijg je witte vlekken.

Sealant = synthetische wax, een echte (carnauba) wax geeft meer glans en stoot water beter af, maar blijft minder lang zitten dan een sealant. Daarom doen veel mensen ook beiden. In het begin heb ik ook alleen handmatig gewerkt, en alleen glaze en sealant aangebracht, tegenwoordig werk ik ook machinaal en zet er ook nog een laagje wax overheen. (maakt het wassen van je auto ook een makkelijkere klusje)

Ik gebruik veel dezelfde middelen als Kippie-style, en inderdaad na aanbrengen ex-p moet ie kuren, aanbevolen kuurtijd is zelfs 12 uur. Daarom doe ik de ene dag glaze en exp aanbrengen, en de volgende morgen pas de wax, waarbij ik de auto vooraf wel even afspoel en laat drogen, of even was met een middel om te 'wassen zonder water'. In mijn geval gebruik ik dan Spray & Wipe, maar er zijn vergelijkbare middelen van andere fabrikanten.

De laatste detailbeurt van mijn auto is 4 maanden terug, en hij heeft vooral een nieuwe detailbeurt nodig vanwege krasjes die er rondom opzitten, de beschermingslagen werken nog steeds.
 

Michelv.

Forumguru
Handmatig, is spierballen kweken :D

Met een Dual-action machine(DAP500 oid) kan je eigenlijk geen schade aanrichten.

Uiteraard is met een machine sneller, maar vergt ook zijn investering van de machine/pads ed en daar gaat best wel geld inzitten. Vind je het leuk en ga je het vaker toepassen op je auto is het de investering wel waard. Anders kan je het misschien beter uitbesteden aan een hobbyist.

De meeste merken gebruiken dezelfde termen in deze wereld, alleen Meguiars benoemt het wel eens wat anders en dat maakt het verwarrend.
 

CDK

Forumguru
@Noord26 ik ga samen met @Jee13 inderdaad de auto uitwendig een volledige detailbeurt geven, ik denk dat Jeroen z'n broer ook aanwezig is om te assisteren, maar dat weet ik niet zeker, ik denk dat je wel welkom bent, aangezien Jeroen erg gastvrij is ;) Jeroen zal zelf polijsten, maar ik assisteer daar om het te leren, daarna misschien zelf een dap900 aanschaffen, maar daar ben ik nog niet over uit.
 

Kippie-style

Forumguru
@Cordoba 12 uur kuren :oops:
Ik kreeg van de week een goed voorbeeld afgelopen augustus heb ik een impreza sti gedaan zwart.
De eigenaar heeft sindsdien niet meer gewassen en werkt voor mammoet dus veel bouwgrond.
Zijn zoon heeft hem vorige week gewassen en die kwam speciaal naar me toe om te vertellen dat het water er nog afliep en hij weer perfect uitziet. En dan laat ik 45 minuten kuren. De basis is denk ik het belangrijkst voor een lang resultaat.
 

Cordoba

Forumguru
In reactie op Michelv. Je kunt ook gewoon handmatig beginnen en kijken hoe het bevalt, en daarbij steeds een stapje verder gaan in zaken die je aanpakt en ook langzamerhand kennis en ervaring opbouwen. Voor een DAP met bijbehorende pads ben je al snel meer dan 200 euro kwijt, hoewel er momenteel bij de shop waar diverse forummers actief zijn, ook een introductieactie loopt (er komen binnen een week of 2 nieuwe ergonomische versies van de DAP500 en DAP900 (de V3 versies).

@Kippie-style dat is de aanbeveling, ik moet het even precies nakijken maar volgens mij 8-12 uur, en dat is natuurlijk ook afhankelijk van de omstandigheden.
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver, denk dat wij een beetje in hetzelfde schuitje zitten om: huiverig tegenover je eigen lak te lijf gaan met een machine.

Als ik het ga doen wil ik het wel meteen goed gaan doen. En ik merk dat machinaal dan eigenlijk een must is.

 

Kippie-style

Forumguru
Indd veel gooien hun vorige versies in de verkoop sinds vorige week ook een dap900 tot me beschikking omdat maat van me de dap900PAW besteld heeft. En pads bestel ik op ebay daar zijn de goede lake country pads nog wel te koop.
 

CDK

Forumguru
met een dap kan je eigenlijk niets verkeerd doen, zet je een schapenvacht op je haakse slijper dan kan het wel eens verkeerd aflopen ;)
 
Bovenaan Onderaan