Defect 1.2TDI GL :(

Even terugkomend op de km die gereden zijn ==> vind ik in zijn geheel niet erg hoor.

Verbruik is hoger, ik melde bij de dealer dat ik verbrand rubber,plastic rook een week voor de storingen.. Ik weet niet of er nog meer deels niet of wel werkt, dat technische te maken heeft met het verbruik, vandaar moet ik nog wachten op de nieuwe kabelboom.

Het verbruik tov eerder, dezelfde GL reed ik met gemak 1:22 en nu zelfde woonwerk verkeer 1:18.

Tov de geleende 1.4 TDI, deze had rond de 50k km op de klop met gemak rond de 1:25 !!

Gistermorgen reed ik van Eerbeek naar Nijmegen via Dieren, en bij de start was het buiten rond de 10 C. De motor zat pas bij Velperbroek zo rond de 85 C. Met als verbruik zo rond de 1:16. Op het stukje snelweg van Dieren naar Velperbroek reed ik rond de 110 km per uur.
 

GJS

Senior Member
Ik zie dat het behoorlijk lang duurt voordat de motor warm wordt als ik de MPI zet op deze instelling.

MPI? Bedoel je soms dat je hem op de olietemperatuur hebt staan in maxi-dot?
Dat het lang duurt voordat de olie op temperatuur is is normaal, het hele motorblok moet eerst opwarmen.
 
Klopt in de Maxi-dot, op de temp meter in het display springt deze erg snel naar 90 graden maar in de Maxi dot, duurt dit wel 15 min of langer voordat deze rond de 90 graden zit.
 
Temperatuurmeter op klokkenspel is van de koelvloeistof.
Wat GertJan bedoeld is of je op het Maxidot de temperatuur afleest van de olietemperatuur (weet zelf niet of dat mogelijk is).
Hier zit idd een aardig tijdsverschil tussen. Olietemperatuur duurt vele malen langer om op temperatuur te komen.
 

GJS

Senior Member
Ja dat bedoel ik, met maxi-dot (en misschien met mini-dot ook wel) kan je de olietemperatuur bekijken, de koelwatertemperatuur kan je daar niet op bekijken.
Als het koelwater al op 90 graden staat is de olie vaak net pas de 60 graden voorbij, dit is normaal, het duurt i.d.d. 15 a 20 minuten voordat je olie op temperatuur is.
 
We kunnen niets vinden kom maar teug als er een lampje brand
Zonder brandend lampje is er geen probleem.
Vreselijk irritant is dat. Je zou bijna terugverlangen naar vroeger,
even luisteren paar dingetjes bijregelen en klaar.

Ik zit zelf in de PLC techniek dus ben programmeur en inbedrijfsteller. Als je dan ergens terecht komt voor een storing en die is op dat moment niet aanwezig kan het erg lastig zijn om het terug te halen. Dus kan de garage ook wel begrijpen als ze zeggen we kunnen nu niets zien.
 
Ja wij kunnen ook veel uitlezen d.m.v. logboeken. Maar toch komt het nog wel is voor dat het niet op te lossen is zonder de storing te zien.
 

GJS

Senior Member
Zo, nu net meer dan een week de GL terug.
De kabelboom blijkt gerepareerd te zijn, en een nieuwe is in bestelling en moet er nog onder worden gezet.

....

Waar ik me nu over verbaas is dat ik met geen mogelijkheid meer dan 1:20 meer haal.

Hoi Berry,

Rij je nog probleemvrij en heb je er nu al een nieuwe kabelboom in?

En hoe is het met je verbruik, al gezakt of blijft hij veel verbruiken?
 
Hi,
vandaag de GL weer gebracht om het laatste stukje kabelboom te laten vervangen.
De km staat nu op 3000 km en ik merk langzaam dat ik zuiniger rijd.
Dit kan komen door:
a) ik pendel nu tussen eerbeek en nijmegen met grote stukken 50 en 80 km
b) de motor word hierdoor warmer
c) overal lees je dat bij meer km de auto ook zuiniger word
d) toch rijstijl, je bent er bewust mee bezig en misschien dat ik me toch meer aanpas.

De garage gaat ook nog de afstelling nalopen of hier ook nog een probleem is zou kunnen zitten.
 

GJS

Senior Member
Duurt ook lang dan om zo'n kabelboom te bestellen, zit hij er nu in?

Verbruik vind ik wel heel hoog, zeker als je zoveel 50 en 80 km/u stukken rijdt, dat vandaag toevallig ook gedaan en dan zit ik gemiddeld op 3.8 l/100km of 1 op 26 en toch niet echt zuinig aan gereden.
Als je 80 aanhoud wat voor verbruik geeft hij dan aan, bij mij tussen 3.0 en 3.3 l /100 km, dus toch ruim 1 op 30.

Hebben ze nog wat gevonden dat je hoge verbruik verklaart?
 
Hoi,
gister op een redelijke rechte weg geprobeerd en bij warme motor als ik dan ga kijken schommeld deze tussen de 1:30 en 1:35 km.
ik heb mijn Maxidot omgezet van l/100km naar 1 liter op km..
Dus dat moet goed zijn dan.. denk toch te korte stukken en de stoplichten van Dieren naar Nijmegen bij Arnhem en Nijmegen misschien funest..
 
Bovenaan Onderaan