Dacia, het nieuwe Skoda

nakharry

Forumguru
Wellicht bescherming van de eigen (Duitse auto) markt.. TUV lijkt mij redelijk betrouwbaar en onafhankelijk, maar elke verkochte Dacia is toch geen Duitser..:pieker: Dieselgate is daar een mooi voorbeeld van, wordt in de US keihard aangepakt en in eigen land worden de fabrikanten het hand boven het hoofd gehouden..:shutup:
 

leon-cupra

Forumguru
Het 'goede' nieuws is dan weer dat de VW Tiguan bijna net zo slecht scoren.
@nakharry en de tiguan werd gespaard/beschermd? Volgens mij is VW een Duits merk :pieker:

Betreft het dieselschandaal: in 2018 werd Audi nog veroordeeld voor 800miljoen door een rechtbank van München in het dieselschandaal. VW heeft in DE een boete betaald van 1 miljard … kan je niet echt spreken van “het hand boven het hoofd houden”. Bij de Franse merken was er ook sprake van gesjoemel … heb jij daar nog iets verder van gehoord? Ik niet. Daar is het mooi in de doofpot gestoken.
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Er heeft nog nooit een VW hoog in de lijstjes gestaan van de TUV..:deuk: Mijn punt is dat het Engelse WhatCar het als 1 van de betrouwbaarste auto's bestempeld en de TUV dit weer onderuit haalt..

TUV werkt volgens mij net als de ANWB met cijfers van daadwerkelijke pechgevallen en WhatCar met tevredenheidsonderzoeken bij eigenaren.. dus wellicht appels met peren vergelijken..

Lang verhaal nog langer... als je net zo betrouwbaar bent als auto's die bijna 3 keer zo duur zijn doe je toch iets goed en dat blijkt wel uit de verkoopcijfers..
 

leon-cupra

Forumguru
Als TUV het op basis van pechgevallen analyseert, lijkt het mij een toch iets realistischere weergave van de betrouwbaarheid dan wanneer het op basis is van gebruikservaringen van eigenaars. Een Dacia eigenaar zal in vele gevallen minder veeleisend zijn dan een VW rijders. Verwachtingspatroon bij een duurder artikel ligt een pak hoger.
 

nakharry

Forumguru
Dus nogmaals als je dan even goed (of slecht) scoort als een Tiguan die bijna 3 keer zo duur is doe je het gewoon goed.

Daarbij als je een hoog verwachtingspatroon hebt moet je als je het mij vraagt geen VAG product kopen ...Deutsche Grundlichkeit das war einmall.. koop je een Lexus, Toyota of desnoods een Koreaan..
 

nakharry

Forumguru
@nakharry

Betreft het dieselschandaal: in 2018 werd Audi nog veroordeeld voor 800miljoen door een rechtbank van München in het dieselschandaal. VW heeft in DE een boete betaald van 1 miljard … kan je niet echt spreken van “het hand boven het hoofd houden”. Bij de Franse merken was er ook sprake van gesjoemel … heb jij daar nog iets verder van gehoord? Ik niet. Daar is het mooi in de doofpot gestoken.


Serieus.. @leon-cupra wat is nu 800 miljoen of een miljard voor een bedrijf als VW.. je vrouw is ook van de cijfertjes toch.. die zal beamen dat het werkelijk wisselgeld is .. En correct van de Franse auto's hoor je ook niks, de Franse overheid beschermd net als de Duitse ook hun eigen auto industrie... Economische belangen en werkgelegenheid zijn vele malen belangrijker dan het recht van de consument.

Er stond een mooie documentaire over VW op Netflix..Dirty Money seizoen 1 .. Hard N0x ...over de dubieuze praktijken van VW & Co. Kijk daar maar eens naar dan zal je zien hoe de VS VW heeft aangepakt en hoe VW al jaren de boel bij elkaar liegt en de Duitse overheid de auto industrie beschermt.
 

leon-cupra

Forumguru
Er stond een mooie documentaire over VW op Netflix..Dirty Money seizoen 1 .. Hard N0x ...over de dubieuze praktijken van VW & Co. Kijk daar maar eens naar dan zal je zien hoe de VS VW heeft aangepakt en hoe VW al jaren de boel bij elkaar liegt en de Duitse overheid de auto industrie beschermt.
Deze even bekeken. Uiteraard schandalig hoe iedereen opgelicht is door de autofabrikanten om toch maar wagens te verkopen tegen een maximale winst.
Aan de andere kant zie je ook gewoon hoe Amerika zijn eigen markt beschermt heeft. VW werd te groot in Amerika. Het is dan maar pas dat ze de diesels zijn beginnen controleren. Pech voor VW natuurlijk dat ze effectief wel aan het frauderen waren.
Ook wel ranzig hoe ze in bepaalde fragmenten VW gaan vergelijken met het nazi-regime(ivm het “vergassen” van mensen) en dat voor een land dat de grootste wapenfabrikant ter wereld is. :pieker:

Algemeen een documentaire die niet veel nieuw aan het licht brengt uiteraard.
 

nakharry

Forumguru
Het brengt geen nieuws maar wel een ander perspectief m.b.t. de hoogte van 800 miljoen of 1 miljard waar jij het over had.. Een peanuts bedrag als je kijkt hoeveel sjoemeldiesels er in Europa rijden.

Mensen in de VS hebben hun VW bij de dealer achter gelaten en zijn volledig gecompenseerd. Hier krijg je een softwareupdate en een koude bak koffie:koffie:

Denk dat je ook gezien hebt dat de diesel als zuinig en schoon in de markt werd gezet met een reclame met oude dames die hun witte sjaal tegen de uitlaat drukte, dat de directie in de VS gewisseld werd toen het te heet werd onder hun voeten etc etc..

Vergelijk met de wapenindustrie slaat totaal nergens op.. of wordt dat in de VS ook als zuinig en schoon in de markt gezet.. Bij wapens zijn het nog altijd de gebruikers die schadelijk handelen of het onrechtmatig gebruiken en niet de producenten.

Maar ik laat t hierbij want heel @JeSko zijn topic ontspoort :ot:

Terug on topic, Dacia doet het gewoon prima.. In en onderweg naar de Ardeche is echt een heel groot percentage van de auto's een Dacia. Op de Route du Solei rijden heel veel Fransen in een Dacia en in de Ardeche rijden ook veel bewoners een Dacia en zie je heel veel Dacia dealers.. zelfde in Bretagne en Normandie. Was tien jaar geleden wel anders.
 

Eltjo

Forumguru
Motorvermogen te weinig.....
Ooit wel eens gehoord van de wapenwedloop...?
Of dat men door de decennia de koffie steeds sterker is gaan drinken....
Of mijn oom die een formaat jampot aan sambal in minder dan een maand leeg at? Oeps wel erg persoonlijk..

Als iedereen op de weg minder vermogen heeft, zoals dat vroeguh was, moet dat geen probleem zijn.
Ik zeg wel eens, je bent een goede bestuurder als je je Eend via een korte Hitler Autobahn invoegstrook op de drukke snelweg krijgt. Bot het gas intrappen en met een hoop pk’s invoegen kan iedereen.
Zoals dat nu met elektrische auto’s nog harder gaat dan met een auto met een dikke brandstofmotor.
Ja, ook ik gaf mijn auto een pk kuurtje en kocht een 2 ipv een 1.6 tdi. Dat is gewoon lekku schakellui.

Het ging over Dacia... Veel respect. Het komt uit de lengte of de breedte.
En soms wordt gaat het geld meer naar image, beleving. Ik heb me laten vertellen dat fabrikanten hele afdelingen hebben om geluiden van een auto te beïnvloeden. Geluid van een dichtslaande deur b.v.
Ik rij nu ook in verouderde techniek... niets mis mee.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik vind Dacia wel een sympathiek merk. Gewoon zo goedkoop mogelijke auto bouwen met voldoende kwaliteit. Prima. Geen marketingbullshit, lifestyle dingen en andere onzin. Gewoon een auto om van A naar B te komen.

Ik zou er zelf nooit eentje kopen overigens, maar als je weinig om auto's geeft dan is een Dacia briljant.
 

EdK

Forumguru
Gewoon zo goedkoop mogelijke auto bouwen met voldoende kwaliteit. Prima. Geen marketingbullshit, lifestyle dingen en andere onzin. Gewoon een auto om van A naar B te komen.
Hou dat ff vast ......!!!!!
Ja heb je hem nog ??
Oké en nu naar de Dacia dealer en even een autotest van de Sandero Stepway bi fuel hier neerzetten met bovenstaand gevoel....:lezen::pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
Wat een hoop hypocrisie. Als hier een topic wordt geopend of iemand een Octavia 1.0 met 115pk moet bestellen, raadt “iedereen” het af … niet betrouwbaar, te weinig vermogen , kids zullen moeten meeduwen , …. (Sorry laat mij even gaan zoals eltjo), neem maar een 1.5…

wordt hier lief gedaan over een Dacia en plots is 68pk “the shit” … ben je een echte vent als je daar mee op de autostrade durft ….

:nono::pieker::arghh:
 

Captain Hook

Forumguru
...
Ik zou er zelf nooit eentje kopen overigens, maar als je weinig om auto's geeft dan is een Dacia briljant.
Of is het juist omgekeerd?

Als je juist veel om auto's geeft, dan is een Dacia een verstandige keuze!

't Is maar hoe je er tegenaan kijkt en hoe je geld wegsmijt versus verstandig gebruikt. :pieker:
Verspillen en verkwisten is geen kunst. Het omgekeerde daarentegen...

Bedenk bijvoorbeeld: het is veel gemakkelijker om met een pk bakbeest, voorzien van tig elektronische rijhulpjes, je op een moeilijk stuk weg te begeven en dat op een nette manier af te leggen. Onbreken echter al die kostbare, 'premium' bs-zaken, dan wordt het al een stuk lastiger.
M.a.w. dan is de voldoening, om met beperkte middelen, je traject te voltooien, veel groter!
Oftewel; waar bewijst een goede autorijder nou z'n kennis en kunde?;)
 
Bovenaan Onderaan