Dacia, het nieuwe Skoda

JeSko

Forumguru
Weet je nog, die tijd waarin Skoda op moest boksen tegen vele vooroordelen, een Oostblok auto en een rammelbak, een kwalitatief slechte wagen met bijhorend laag prijskaartje. Zelfs na de overname door VAG waren er vele sceptici, en vooral, mensen die er niet in gezien wilde worden, een Skoda kocht je omdat je niet anders kon, en liefst parkeerde je hem ver weg, zodat niemand zag waarin je aan kwam gereden.

Die tijd ligt inmiddels ver achter ons, Skoda word nu doorgaans gewaardeerd als gevestigde waarde, ja, ze worden soms zelfs mooi bevonden, en de prijzen, wel die zijn mee "geëvolueerd", je koopt een Skoda niet langer omdat je niet anders kan of omdat je slim bent en weet hoeveel je krijgt voor weinig, daarvoor liggen de prijzen nu dusdanig hoog, dat van deze motivatie niets meer over blijft. Ja, een full option Superb is nog steeds wat goedkoper dan een full option Passat, maar het scheelt geen duizenden euro's meer. We rijden vaker een Superb ipv een Passat, omdat we de Superb gewoon mooier vinden, that's it, en vinden we die niet mooier, kopen we gewoon de Passat.

Maak u echter geen zorgen, wie nog echt veel nieuwe auto voor weinig wilt, blijft niet per direct op zijn honger zitten, als je niet inzit met de badge, is er altijd nog Dacia. Ja, Dacia by Renault, en inmiddels gewoon Dacia, nu sterk genoeg om als merk op zichzelf te bestaan, zonder de verwijzing naar Renault, zonder te moeten zeggen; kijk, wij gebruiken eigenlijk Renault onderdelen. Je kan ons omarmen.

image-4.png

Elf jaar oud is mijn moeder haar Logan nu, toen het geld op was na twee slechte Opels, moest er ingebonden worden thuis, en zo kwam de Logan in het gezin, destijds was de nieuwprijs 7999 euro, jawel, 7999 euro, nieuw! Nu, dat karretje heeft geen airco, geen verstelbaar stuur, geen elektrische ramen, en zelfs geen af fabriek radio, wat het wel heeft, is een uitstekende kwaliteit/prijs verhouding, in elf jaar tijd, één keer marterschade en één kapotte batterij na ca. negen jaar. Verder....? Wel niks nada noppes, regulier onderhoud, banden, en dat soort zaken waarvan je op voorhand weet dat ze eraan komen bij elke auto, kosten je de wereld niet bij Dacia. Deze bovendien ruime auto is bewezen bullet proof, zelfs de vele korte gereden afstanden kunnen hem niet deren, en ja het karretje heeft met zijn 44 pk vier zware verhuizen overleefd.

Niet mooi, wel praktisch!

BHJCzBM_01-1200.jpg

Moeders mooiste is het allemaal uiteraard niet, alhoewel, de nieuwe generatie is niet lelijk, sterker nog, ze zijn herkenbaar gebleven maar toch mee met hun tijd. Je ziet nog steeds dat het een Dacia is, maar ze beschikken nu over frissere lijnen, LED koplampen en achterlichten door het hele gamma als standaard! Zelfs op de basis versies, en ze komen standaard met opties zoals airco, elektrische ramen, en zelfs een scherm, al dan niet met ingebouwde navigatie. Een Sandero basis pakket kost je in België nog steeds 8999 euro, dan heb je de minste van allemaal, maar ook deze heeft standaard LED lampen vooraan plus achteraan, Boordcomputer en stuurwielbediening, airco, en vooraan elektrisch bedienbare ruiten.

Optielijst Dacia Sandero acces SCE65
( 67 pk, manueel 5, cilinders 3, Benzine )

DESIGN

Stoffen zetelbekleding "Nils"

Getinte ruiten

Velgen 15" met mini sierwieldoppen ARGES

Koplampen met LED-dimlichten

Niet-metaalkleur

COMMUNICATIE

Vaste steun voor smartphone

COMFORT

In de hoogte regelbaar stuurwiel

Luchtrecirculatie

Elektrische ruiten vooraan

Van binnenuit regelbare buitenspiegels

RIJPLEZIER

Snelheidsbegrenzer

Boordcomputer

DIVERSE

Neerklapbare achterbankleuning

Bandenopblaaskit

VEILIGHEID

Dag/nacht-achteruitkijkspiegel

ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen

Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels

Automatische noodoproep E-call

ABS

Bestuurdersairbag

Actief noodremhulpsysteem AEBS

Ontkoppelbare passagiersairbag

Zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan

Remhulpsysteem

Koplampen met automatische ontsteking

Zijdelingse hoofdsteunen en centrale komma-hoofdsteun achteraan

Koplampen met LED-dimlichten

Bandendrukcontrolesysteem

Isofix-bevestiging voor kinderzitje op de zijdelingse plaatsen achteraan



Je krijgt dus veel voor weinig bij Dacia, eigenlijk heel veel. Upgrade de Sandero of de Logan naar het hoogste pakket en je bent nog steeds "maar" 16990 euro kwijt, daar heb je dan wel echt alles voor. Ga daar ergens tussen zitten en je kan eenvoudig weg alles aanvinken wat je echt nodig hebt, en rond zijn aan 12.000 euro, niet slecht!

Optie lijst Dacia Sandero TCE 90 CVT
( 91 pk, CVT versnellingsbak, cilinders 3, Benzine)

DESIGN
  • Stoffen zetelbekleding "Jull"
  • Buitenspiegels in koetswerkkleur
  • Getinte ruiten
  • Koplampen met LED-dimlichten
  • Bumpers in koetswerkkleur
  • Soft feel-stuurwiel
COMFORT
  • In de hoogte en diepte regelbaar stuurwiel
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Luchtrecirculatie
  • Elektrische ruiten achteraan
  • Elektrische ruiten vooraan met impulsbediening aan bestuurderszijde
  • Elektrische en verwarmde buitenspiegels
  • Kofferverlichting
RIJPLEZIER
  • Ecomode-functie
  • Digitaal instrumentenbord TFT 3,5"
  • Snelheidsregelaar en -begrenzer
  • Boordcomputer
DIVERSE
  • Neerklapbare achterbankleunig 1/3-2/3
  • Bandenopblaaskit
VEILIGHEID
  • Dag/nacht-achteruitkijkspiegel
  • ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen
  • Mistkoplampen
  • Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels
  • Automatische deurvergrendeling tijdens het rijden
  • Automatische noodoproep E-call
  • ABS
  • Bestuurdersairbag
  • Actief noodremhulpsysteem AEBS
  • Ontkoppelbare passagiersairbag
  • Zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan
  • Remhulpsysteem
  • Zijdelingse hoofdsteunen en centrale komma-hoofdsteun achteraan
  • Koplampen met LED-dimlichten
  • Bandendrukcontrolesysteem
  • Isofix-bevestiging voor kinderzitje op de zijdelingse plaatsen achteraan
  • Koplampen met automatische ontsteking en ruitenwissers vooraan met regensensor
Niet slecht lijkt mij, is Dacia het nieuwe Skoda? Voor mij alvast wel.

LED vooraan en achteraan, ziet er goed uit!

dacia-sandero-teasers.jpg

Fris

18937_1.jpg

Interieur topspec vs basis spec


maxresdefault.jpg dacia-sandero-studio-26.jpg

Overweeg ik een Dacia? Omdat ik dit schrijf? Neen, auto's moeten bij mij ook nog een emotie opwekken, en dat doen ze niet bij mij. Maar ik kan er inkomen dat sommige mensen dit ano 2021 wel hebben bij Dacia. Ik wil enkel aantonen, dat datgene wat Skoda ooit was, nu Dacia geworden is. Value for money, in een aangenaam pakket. En dat dit merk mijn waardering kan wegdragen, ze maken autorijden meer bereikbaar voor veel mensen zonder dat je je moet schamen om erin rond te rijden, chapeau daarvoor!

Cheers!
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Ben volledig verkocht door jouw enthousiasme en vooral door de ledlichten :jaja::jaja:
:D:D;)

Dacia , de wagen voor wie een wagen absoluut niet interesseert.
hoe rijdt dat eigenlijk? Door moet toch ook een “deel” van de goedkopere prijs in zitten,
? En 49pk, krijg je er dan een set trappers bij ? :pieker:
 
Vóór mijn huidige Scala 2x een Logan gehad. De eerste een 1.6 op gas. Bijna twee ton gereden zonder noemenswaardige mankementen (lampje stuk, lekke band, regulier onderhoud). Er kon veel in, heel veel. Was het een mooie auto? Nee. Reed het geweldig? Ook niet, maar na een aantal fiasco's van tweedehandsauto's was ik toe aan een auto die me van A naar B kon brengen zonder gelazer. Het is dat Dacia geen goede automaat had, anders was ik waarschijnlijk niet bij Skoda uit gekomen. Maar toegegeven, het huidige Skoda brengt fantastisch mooie en lekker rijdende auto's voor een redelijke prijs op de markt. Heel eerlijk zou ik niet meer willen ruilen, maar dat laat onverlet dat Dacia's prima auto's zijn, zeker nu ze op de laatste techniek leunen. Helemaal eens dus met JeSko.
 

leon-cupra

Forumguru
Bwaaa 17000€ … voor dat geld kan je iets leuker rijdende wagens kopen, niet nieuw maar met net de kop af : fiat tipo stationwagen , Opel Astra wagon, Hyundai I30 sw , fabia break …. Ik zou het wel weten
 

JeSko

Forumguru
49 pk houd niet over neen, maar in de steden is het nog steeds voldoende, zou zelf echter ook altijd voor de 90 pk motor gaan, maar voor veel mensen is 50 pk voldoende geloof het of niet.

Voor 17.000 heb je nieuw niets met zoveel kit op en met 90 pk Benzine Euro6 motor. Dat je tweedehands voor dat geld wat anders hebt is niet relevant in deze, het gaat om nieuwkoop ;)

Hyundai en Kia zijn trouwens niks spannend of aanzienlijk beter dan Dacia, en Fiat is niet zo betrouwbaar als Dacia, dat blijft een merk met zoveel elektrische issues ( vriend van ons heeft om deze reden zijn Abarth van 2020 verkocht ), Opel geen idee tegenwoordig maar ben ik allergisch aan geworden :D
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik wil trouwens nog even duidelijk maken dat een Dacia niet per definitie bestemd is voor mensen die absoluut geen interesse hebben in een wagen, dat is hoe wij er misschien naar kijken, als ik zie hoe trots mijn moeder is op haar Dacia Logan MCV... Zij zou die auto niet inruilen voor een dikkere wagen, eerder voor een nieuwe Dacia eens de tijd rijp is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dacia is zeker een interessant merk geworden, vooral de nieuwste generatie. De oudere generatie vond ik echt niet mooi genoeg, en dan ook nog veel, in mijn ogen, onmisbare functies niet standaard. Dat is ook wat mij de F1 zo aanstaat: vrijwel alle functies die ik wou zitten er standaard op (electrische ramen voor (had liefst ook achter gehad, was een optie), CC en AC.

44 pk is wel echt heel weinig voor zo'n auto in het hedendaagse verkeer, maar klopt dat wel? Op Wikipedia zie ik voor de eerste Logan als kleinste motor een 1.4 met 75 pk, en voor de Sandero een 1.2 75 pk motor. Nog steeds niet heel veel, ik weet waar ik t over heb met m'n 1.4 16V met een zelfde whopping 75 pk.

En idd is t nogal een vooroordeel om te zeggen dat Dacia-rijders niet van auto's houden, dat verwijt heb ik ook al eens gehad omdat ik met een Skoda rij en niet 150 rij op de snelweg (wat in NL niet eens toegestaan is). Ik hou wel van auto's, heb plezier in t rijden én sleutelen, maar tis voor mij uiteindelijk wel een vervoersmiddel om me van A naar B te brengen.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor 17.000 heb je nieuw niets met zoveel kit op en met 90 pk Benzine Euro6 motor. Dat je tweedehands voor dat geld wat anders hebt is niet relevant in deze, het gaat om nieuwkoop ;)
Is wel relevant omdat je altijd de keuze hebt tussen nieuw en tweedehands. Uiteindelijk blijft het in beide gevallen steeds 17000€.
 

Ree

Nieuw lid
Ik vind het een leuk en waar stukje. Er zijn best wat mensen die ik ken, die met veel plezier een Dacia rijden. Het is betaalbaar vervoer zonder opsmuk, echter wel betrouwbaar, zo is gebleken de laatste jaren.

zelf nu rijdend in een Ford Kuga uit 2016 titanium X, maar de huidige nieuwe vind ik minder geslaagd vandaar een Kodiaq Sportline besteld , hoop dat deze in januari 22 op onze stoep zal staan. De proefrit met de huidige sportline was al veel belovend , zelfs op 20 inch reed hij erg goed !
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou Dacia meer omschrijven als 'weinig voor weinig'. ;) Doordat er weinig geavanceerde techniek is gebruikt, met weinig gadgets, is er ook weinig dat kapot kan, dus die betrouwbaarheid wil ik wel geloven. Bij de vorige Fabia had ik het met een collega over auto's, en dat ik de batterijen van de AB moest gaan vernieuwen. Mijn Fabia was meer dan 10 jaar oud, geen bijzonder aangekleed of luxe model, maar zat vol met zaken die gewoon niet op een vrij luxe nieuwe Logan zaten. Dat waren zaken als centrale vergrendeling met AB, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, en dat was gewoon niet leverbaar. :nailbiting:

Natuurlijk ik heb ook nog auto's gehad waarbij de 'verstelling van de rechterbuitenspiegel' passagier genoemd werd, en die rechterbuitenspiegel was al een optie. Maar van binnen uit verstelbaar (via hendeltje) en later elektrisch zonder rekken vanaf de bestuurdersstoel en de spiegelverwarming die beter zicht in de spiegel gaf bij slecht en vochtig weer, zijn niet alleen luxe maar ook veiligheidszaken. Soortgelijke redenatie gaat op voor een airco: doordat de bestuurder beter het hoofd koel kan houden (letterlijk), zal een bestuurder ook minder idiote beslissingen nemen, en daardoor veiliger(geduldiger) rijden onder warme omstandigheden.
 

JeSko

Forumguru
Uiteraard heb je altijd die keuze, je hoeft ook niet de top spec Sandero te kiezen, ga daar tussenin ergens zitten en je rijd nagelnieuw en modern rond aan 11-12.000 euro. En aan 12.000 heb ik ongeveer mijn Superb gekocht, wat wel een uitzonderlijke steal was qua prijs. Maar niet iedereen wilt dat neertellen voor een 5 jaar oude Diesel met onzekere toekomst.
 

Cordoba

Forumguru
Veiligheid is natuurlijk ook voor een belangrijk deel wettelijk verplicht, daarnaast heb je de verplichtingen van autoproducenten om de uitstoot te beperken, waardoor oude (bewezen) motortechniek niet meer voldoende is. Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat zaken die ik in de loop der tijd als standaard was gaan zien voor iedere auto, toch blijkbaar niet echt standaard zijn bij een merk als Dacia. Persoonlijk vind ik Dacia niks, maar dat geldt ook voor een merk als Nissan, en ik ken ook voorbeelden van mensen die wel een betrouwbare auto nodig hebben om op het werk te komen, in combinatie met weinig geld, voor een auto als Dacia kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd: hoe rijdt zo'n Dacia nou? Is t echt duidelijk minder dan bijv een Fabia die x jaar ouder is? Heeft iemand daar ervaring mee?
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Ik kan enkel spreken voor de oudere Dacia Logan van mijn moeder, die rijd zacht en stuurt vrij soepel, stuur geeft wel weinig feedback mee, schakelen is vergelijkbaar met een Citroën, losjes, soms niet altijd duidelijk in welke versnelling je zit. Wel heel veel windgeruis, het is een simpele doos op wielen en de isolatie is nihil. De nieuwere modellen schijnen, volgens reviews, pakken volwassener te rijden zonder overmatig windgeruis. O.a. carwow heeft mooie reviews van nieuwere Dacia's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

larsy

Forumguru
Renault is nog een oké Frans merk .
Dus datsjha ook voor mij .
Oké ze hebben geen sport model zoals de Clio rs en Megan rs.
Maar als je gewoon een gezinswagen zoekt … zeg ik ja (Doen als je nieuw wil).

Maar goed ,ik heb mijn Superb 3 voor net wat meer dan 10d€ gekocht met 145dkm
Heb er al 50d/km mee gereden zonder problemen .

Ik zou wel voor de duster gaan . .
Maar dat is wel 5000€ boven het budget wat ik voor een “daily” wil geven .
97EE533F-E195-4FB0-8CB4-430175D11636.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De Logan 1 reed ongeveer hetzelfde als de Fabia 1 combi van een oom, alleen lawaaieriger. De Logan 2 had al een veel volwassener rijgedrag, alleen totaal niet dynamisch, eerder comfortabel. Wind-, banden en motorlawaai was echt een stuk beter voor elkaar dan de eerste. Nadeel was dat er ook minder in ging. Motorisch was het ook een stuk vooruit. Driepitter 900cc 90pk was qua koppel veel sterker dan de 1.6 90pk en ook nog veel zuiniger. De huidige heb ik nog niet gereden, maar schijnt nog veel beter te zijn. Verschil met een Clio vooral op comfort(minder stug) en veiligheidssystemen. Dat blijft bij Dacia echt een minpunt, al zit er natuurlijk wel alles op dat wettelijk verplicht is.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Bij een oudere Fabia heb je natuurlijk wel een afschrijving die extreem laag is, en kun je op sloperijen volop onderdelen vinden (veel onderdelen van andere modellen binnen de Vaggroep zijn uitwisselbaar). Als je een nieuwe Dacia koopt, zul je in beginsel weinig slijtagedelen moeten vervangen, maar mijn inschatting is dat je veel minder Dacia's op de sloop vindt, dus 2e hands onderdelen zal lastig zijn.

Als ik bijvoorbeeld kijk op Schadeautos.nl zie ik dat daar voor alle bouwjaren, maar 31 auto's (Logans) staan die als donor onderdelen kunnen afstaan. Doe ik hetzelfde voor een Fabia heb ik 151 hits, als je dan ook nog bedenkt dat je allerlei onderdelen ook nog van andere VAG-modellen kunt 'lenen', dan heb je wel een serieus verschil. Voor de gein eens een lijstje met onderdelen die ik op mijn Fabia I heb gemonteerd, en van welk model auto die afkomstig waren:
- binnenverlichting (bij binnenspiegel) Seat Toledo 1M generatie
- binnenverlichting achter Seat Ibiza 6J generatie
- voorstoelen en achterbank Seat Ibiza 6L generatie
- asbakverlichting Audi A4
- lichtmetalen velgen Audi A3
- lambdasensor VW Polo (nieuw gekocht)

Gewoon leuk om wat inzicht te krijgen, en dan bijvoorbeeld nog de stoelen uit andere modellen die ik heb afgekeurd omdat te vuil, te beschadigd waren of niet aan mijn eisen voldeden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan