Cruise control

Rallye

Forumguru
Melding is iets van “ACC niet beschikbaar”. Overigens heb ik dit na een regenbui nog nooit gehad; enkel in de herfst met een opgewaaid boomblad.
 

hemi24

Forumguru
Klopt. Ik kan drie afstanden instellen, waarbij Sport de kortste is. Nul kan niet. Bij een storing, zoals een blad voor de sensor, is de ACC niet te gebruiken. Je hebt ook geen CC meer.

Ik ben het met beide opmerkingen niet eens, volgens mij is instellen van drive mode totaal iets anders als het instellen van de volgafstand van de ACC, ookal is de minimale volgafstand in de Sport mode wel het kleinst.

Waarom zou de CC het niet meer doen als er de sensor geen zicht heeft? De ACC laat zich in dat geval niet bedienen, maar de limiter functie werkt dan wel gewoon. Netzo zou de CC ook gewoon moeten blijven functioneren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij is het iets als "front assist niet beschikbaar" + een paar oranje lampjes, waaronder een uitroepteken
 

Rallye

Forumguru
@hemi24 Als ik de vRS-knop indruk kan ik dit:

4F09F1F2-BB10-4D11-8F2F-31FD5A9330E9.jpeg 3EED6ED9-E2F2-4D11-B660-D7A12F281383.jpeg F54CFE51-54D6-497A-B0C9-72C0F37B86B7.jpeg

Bij de wageninstellingen kun je dan inderdaad de afstand instellen:


590DDB4A-8F81-445F-AD52-457F9B3677B0.jpeg 2473772E-6DFE-49A8-B6BC-F03051DEA785.jpeg


Dat ik ook geen CC heb als de ACC niet beschikbaar is, is waarschijnlijk omdat CC, in tegenstelling tot op nieuwere auto’s, bij mij niet apart in te stellen is. Het is ACC of niets.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
je afstand stel je toch heel simpel in met het schuifje op aparte hendel voor de ACC?

Bij mijn Kodiaq kon ik origineel ook alleen kiezen tussen ACC en limiter, totdat ik op internet tegenkwam dat je voor sommige regelapparaten de reguliere CC functie kunt bijprogrammeren met VCDS... Gelukkig beschikte mijn auto over het juiste regelapparaat
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 ik wist niet dat je CC bij kunt programmeren als je ACC hebt. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van CC als je ACC hebt, het is even wennen maar ik kan er inmiddels mee lezen en schrijven, nu de 3e auto met ACC, ik zou niet meer zonder willen.

Bij Skoda heb je (ala Audi) een aparte hendel voor de ACC bediening, bij mijn VW zit het op het stuur wat ik dan weer fijner vind dan een aparte hendel.
 

Rallye

Forumguru
Ik zou het wel prettig om te kunnen kiezen tussen ACC (buiten de bebouwde kom) en (snelweg), maar helaas dat kan niet.

@hemi24 Het knopje (waarvan ik tot mijn schaamte :bloos: moet erkennen dat het mij de afgelopen vijf jaar niet is opgevallen - het zit wel verstop achter het stuur) zal de afstand tijdelijk veranderen, de instelling via het menu zal meer vast zijn. Ik ga er bij gelegenheid eens mee spelen......
 

Bakkertje

Forumguru
@Rallye ik neem aan dat je onderstaande hendel hebt?
adaptivecruisecontrol1.jpg


In het menu kun je ervoor kiezen om de laatst gekozen afstand te hanteren of een vaste afstand (variërend van zeer klein tot zeer groot)..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar de paar keer dat ik dat heb ervaren, ook een keer met hevige regen, was het na korte tijd weer normaal. Behalve een keer met de Fabia, toen bleek er een blad tegenaan gewaaid en blijven zitten
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Dat zag ik, inderdaad. Zal eens kijken hoe het werkt……..
@hemi24 Met name bij inhalen op de snelweg is de ACC me te voorzichtig, ook omdat hij (zij?) niet weet wat ik ga doen. Dan is een “blinde” CC handiger…… Om “mee te keutelen” op de buitenweg is ACC weer handiger…..
 

hemi24

Forumguru
Kwestie van beetje alert zijn en iets eerder het gas in trappen óf eerder naar de linker baan gaan...

:pardon:
 

Rallye

Forumguru
Maar dan moet ik dus het systeem vóór zijn, terwijl het mij zou moeten helpen.

Ik ben blij met mijn ACC, maar dit is wel een nadeel.
 

Skoda_plezier

Actief lid
@hemi24 Als ik de vRS-knop indruk kan ik dit:

Bekijk bijlage 91277 Bekijk bijlage 91278 Bekijk bijlage 91279

Bij de wageninstellingen kun je dan inderdaad de afstand instellen:


Bekijk bijlage 91282 Bekijk bijlage 91283


Dat ik ook geen CC heb als de ACC niet beschikbaar is, is waarschijnlijk omdat CC, in tegenstelling tot op nieuwere auto’s, bij mij niet apart in te stellen is. Het is ACC of niets.

De plaatjes in dit draadje heb ik nog nooit eerder gezien. Ik heb deze week even mijn auto uitgeleend, maar ik ga volgende week echt even kijken of ik die settings ook kan vinden. Heb zo mijn twijfels, om je de waarheid te ver plakken.
Mijn auto is van Feb-21, en ik heb niet de indruk dat ik een CC kan instellen ipv een ACC. Maar volgende week weet ik het zeker, denk ik :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dan moet ik dus het systeem vóór zijn, terwijl het mij zou moeten helpen.

Ik ben blij met mijn ACC, maar dit is wel een nadeel.
Ik herken dat nadeel volledig - precies daarom ben ik zo blij met mijn gewone cruisecontrol in de huidige versie, dus met het aparte hendeltje dat mij in staat stelt om de snelheid met 1 km/u (of per 10-tal) omhoog of omlaag bij te stellen.
Ik hou altijd ruim afstand en regel mijn snelheid zo nodig zelf wel bij op basis van anticipatie (wat een ACC niet kan...).
 
Even met OBD11 bezig geweest. Lijkt echt misalligned. Volgende week ff naar de dealer om op nieuw te kalibreren helaas. En op de vorige auto had ik het inderdaad ook weleens met hevige sneeuw/regen of bladeren. Maar dit is echt niet het geval nu...

En ik heb er goed 3-400 km op staan sinds de error is voorgevallen. praktisch allemaal snelweg KMs dus die melding had wel weg moeten zijn als er echt niets aan de hand was. Maar zoals ik hier begrijp is er nog niemand die eerder het probleem heeft gehad. Bedankt in ieder geval.

@Canon-Eye Dat wat je noemt met anticipatie kan je natuurlijk ook gewoon aanleren in samenwerking met ACC. Je leert snel genoeg wanneer hij ingrijpt. En als je dan gewoon ff gas bijgeeft dan valt ACC je echt niet lastig hoor. En zonder ACC heb je het stukje hulp niet wat soms dus wel handig is.
 
Bovenaan Onderaan