Disaster-Master
Donateur
Forumleden;
sinds enige tijd heb ik met de O3 last van cilinderoverslag ofwel misfires. Voornamelijk op cilinder 4 maar ook op cilinder 1. Gaat om een 1.4 CHPA motor uit 2016. Huidige km stand 93.000.
een jaar nadat we de auto hadden gekocht ben ik ergens in 2017 met 70.000km bij H.B.T geweest om de inlaat te laten walnootstralen. Vervuiling was er toen amper; maar omdat het toch al open lag heeft Tom destijds evengoed gereinigd. Ben nu pas 20.000km verder dus ik verwacht zeker geen buitensporige vervuiling in de inlaat. Tom had destijds met VCDS gekeken en merkte toen ook de hoge misfires op maar zei erbij als dat daad werkelijk zo hoog is dan had hij dat in de motorloop moeten merken en dat was niet zo. We hebben het gelaten voor wat het was.
De bougies zijn bij aanschaf van de auto in 2016 vernieuwd bij een kilometerstand van 55.000. Origineel VAG. Die zitten er dus nu pakweg 40.000km in. Wellicht zijn ze aan vervanging toe?
probleem doet zich voor bij stationair en koude motor. Je voelt in het rempendaal de motor onregelmatig lopen. Tijdens het rijden met koude motor merk ik niets. Eenmaal op temperatuur is de stationair loop een stuk mooier.
laat ik hem bewust met koude motor langer stationair draaien dan begint op den duur het MIL lampje te knipperen. Geef ik even kort een beetje gas en het is knipperen meteen over.
vandaag heb ik het bewust op zn beloop laten gaan; MIL idd knipperen en toen werd de kerstboom nog meer versierd door een EPC lampje wat ging branden met een duidelijk moeilijk lopende en schokkende motor tot gevolg.
bij het uitlezen met OBD Eleven had ik nu 4 foutcodes ipv 3; het motormanagement had cilinder 4 uit gezet en liet de motor dus op 3 poten lopen.
Motor uitgezet; alle foutcodes gewist en probleemloos naar huis gereden.
Eenmaal warme motor; flink doorgetrokken op de snelweg en nergens geen last van. Klimt vlot en gestaag in de toeren met dito snelheid.
Gezien het bij koude motor en stationair gebeurd vermoed ik de bobines. Die moeten immers bij lage toeren een sterkere vonk leveren op dat moment vallen ze wellicht door de mand?
iemand tips? Idd bobines? Of alleen bougies? Of beide? Luchtfilter is overigens een origineel MANN filter en is recent vervangen.
Ik zou eventueel bobines 1&2 en 3&4 kunnen wisselen om te kijken of het probleem verschuift.
Plaatjes ter vermaak;

sinds enige tijd heb ik met de O3 last van cilinderoverslag ofwel misfires. Voornamelijk op cilinder 4 maar ook op cilinder 1. Gaat om een 1.4 CHPA motor uit 2016. Huidige km stand 93.000.
een jaar nadat we de auto hadden gekocht ben ik ergens in 2017 met 70.000km bij H.B.T geweest om de inlaat te laten walnootstralen. Vervuiling was er toen amper; maar omdat het toch al open lag heeft Tom destijds evengoed gereinigd. Ben nu pas 20.000km verder dus ik verwacht zeker geen buitensporige vervuiling in de inlaat. Tom had destijds met VCDS gekeken en merkte toen ook de hoge misfires op maar zei erbij als dat daad werkelijk zo hoog is dan had hij dat in de motorloop moeten merken en dat was niet zo. We hebben het gelaten voor wat het was.
De bougies zijn bij aanschaf van de auto in 2016 vernieuwd bij een kilometerstand van 55.000. Origineel VAG. Die zitten er dus nu pakweg 40.000km in. Wellicht zijn ze aan vervanging toe?
probleem doet zich voor bij stationair en koude motor. Je voelt in het rempendaal de motor onregelmatig lopen. Tijdens het rijden met koude motor merk ik niets. Eenmaal op temperatuur is de stationair loop een stuk mooier.
laat ik hem bewust met koude motor langer stationair draaien dan begint op den duur het MIL lampje te knipperen. Geef ik even kort een beetje gas en het is knipperen meteen over.
vandaag heb ik het bewust op zn beloop laten gaan; MIL idd knipperen en toen werd de kerstboom nog meer versierd door een EPC lampje wat ging branden met een duidelijk moeilijk lopende en schokkende motor tot gevolg.
bij het uitlezen met OBD Eleven had ik nu 4 foutcodes ipv 3; het motormanagement had cilinder 4 uit gezet en liet de motor dus op 3 poten lopen.
Motor uitgezet; alle foutcodes gewist en probleemloos naar huis gereden.
Eenmaal warme motor; flink doorgetrokken op de snelweg en nergens geen last van. Klimt vlot en gestaag in de toeren met dito snelheid.
Gezien het bij koude motor en stationair gebeurd vermoed ik de bobines. Die moeten immers bij lage toeren een sterkere vonk leveren op dat moment vallen ze wellicht door de mand?
iemand tips? Idd bobines? Of alleen bougies? Of beide? Luchtfilter is overigens een origineel MANN filter en is recent vervangen.
Ik zou eventueel bobines 1&2 en 3&4 kunnen wisselen om te kijken of het probleem verschuift.
Plaatjes ter vermaak;



Laatst bewerkt: