Cilinderoverslag meerdere cilinders 1.4 CHPA.

Forumleden;

sinds enige tijd heb ik met de O3 last van cilinderoverslag ofwel misfires. Voornamelijk op cilinder 4 maar ook op cilinder 1. Gaat om een 1.4 CHPA motor uit 2016. Huidige km stand 93.000.

een jaar nadat we de auto hadden gekocht ben ik ergens in 2017 met 70.000km bij H.B.T geweest om de inlaat te laten walnootstralen. Vervuiling was er toen amper; maar omdat het toch al open lag heeft Tom destijds evengoed gereinigd. Ben nu pas 20.000km verder dus ik verwacht zeker geen buitensporige vervuiling in de inlaat. Tom had destijds met VCDS gekeken en merkte toen ook de hoge misfires op maar zei erbij als dat daad werkelijk zo hoog is dan had hij dat in de motorloop moeten merken en dat was niet zo. We hebben het gelaten voor wat het was.

De bougies zijn bij aanschaf van de auto in 2016 vernieuwd bij een kilometerstand van 55.000. Origineel VAG. Die zitten er dus nu pakweg 40.000km in. Wellicht zijn ze aan vervanging toe?

probleem doet zich voor bij stationair en koude motor. Je voelt in het rempendaal de motor onregelmatig lopen. Tijdens het rijden met koude motor merk ik niets. Eenmaal op temperatuur is de stationair loop een stuk mooier.

laat ik hem bewust met koude motor langer stationair draaien dan begint op den duur het MIL lampje te knipperen. Geef ik even kort een beetje gas en het is knipperen meteen over.

vandaag heb ik het bewust op zn beloop laten gaan; MIL idd knipperen en toen werd de kerstboom nog meer versierd door een EPC lampje wat ging branden met een duidelijk moeilijk lopende en schokkende motor tot gevolg.

bij het uitlezen met OBD Eleven had ik nu 4 foutcodes ipv 3; het motormanagement had cilinder 4 uit gezet en liet de motor dus op 3 poten lopen.

Motor uitgezet; alle foutcodes gewist en probleemloos naar huis gereden.
Eenmaal warme motor; flink doorgetrokken op de snelweg en nergens geen last van. Klimt vlot en gestaag in de toeren met dito snelheid.




Gezien het bij koude motor en stationair gebeurd vermoed ik de bobines. Die moeten immers bij lage toeren een sterkere vonk leveren op dat moment vallen ze wellicht door de mand?

iemand tips? Idd bobines? Of alleen bougies? Of beide? Luchtfilter is overigens een origineel MANN filter en is recent vervangen.

Ik zou eventueel bobines 1&2 en 3&4 kunnen wisselen om te kijken of het probleem verschuift.

Plaatjes ter vermaak;
E174B2B4-60C9-41C8-ABFE-DCCECBA9CF28.png 575D106D-3EEF-4F41-A780-C2B75CBA1FA2.png F7C62346-BDEC-4ABB-A5F8-2E1157708953.png
 
Laatst bewerkt:
Dat moet ik idd maar eens proberen; dat kost immers (nog) geen geld ;)

Is daar nog een foefje voor om ze eenvoudig te wisselen?
Heb er ooit es 1 afgehad om te kijken of de bougies een NGK waren of origineel VAG (ben ooit in het verleden wezen vragen bij de dealer naar de misfires en die vroeg of de bougies origineel waren; ja dus. maar de bobien zat behoorlijk vast en om die los te krijgen moest ik er wel hard aan trekken.
 

Tees

Donateur
Heb je 1 bobine per 2 cylinders? En delen 1 en 2 er dan 1 en 3 en 4? Want als dat zo is, is t wel raar dat zowel 1 en 4 veel overslagen geven. Sowieso vraag ik me af of het normaal is dat er zoveel misfires worden geteld, ook bij 2 en 3?

Normaliter bij misfires zijn de logische verdachten (in die volgorde): bougies, bobines, bobinekabels. Als ik dan Gerrit Speek er nog bij pak meldt hij ook nog een mogelijk lek in de luchtinlaat. En dan als secundaire mogelijke oorzaken van alles en nog wat in het inlaatsysteem.
 

Tees

Donateur
Ok, dat is ook logischer. Penbobines kunnen wel eens vastzitten idd, een klein dotje vet aan de randjes kan dat voorkomen.
Maar ik vermoed dat er wat anders aan de hand is, omdat je zoveel overslagen hebt op al je cylinders. Óf al je bougies zijn heel matig aan het worden, maar dat zou bij 40 kkm nog niet echt zo sterk moeten zijn normaliter.
 
De misfires is eigenlijk op alle cilinders maar uiteraard bij uitstek op 1 en 4, was Tom ook al zo vreemd. Het loopt best rap op ook bij warme motor maar je merkt daar met rijden echt 0,0 van.
 
Laatst bewerkt:
Die penbobien; moet je die eerst nog een (kwart) slag draaien of gaan die er gewoon recht op en dus ook af? Voordat ik de boel sloop :)
 
Ok bedankt. Ga ik dat eerst proberen.
Allemaal wisselen en dan kijken of cilinder 2 en 3 ineens zo rap oplopen.

cilinder 1 is de cilinder direct naast de distributie of is dat juist cilinder 4?
dacht me te herinneren dat bij een dwars geplaatste motor men vanaf de distributie telt.
 

Tees

Donateur
Bij m'n BBY blok zette ik een dunne schroevendraaier onder de stekker van de bobine en wrikte m zo voorzichtig los. Er is een speciale tool voor, maar dat is ook niet veel meer dan een soort vork die je eronder steekt.
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Die speciale tool is toch een soort kleine poelietrekker?

Wat de klachten betreft: 40k km is wel typisch een stand waarbij bougies soms duidelijke slijtage beginnen te vertonen met een grotere elektrode afstand als gevolg. Blijft dat het vreemd is dat Tom er destijds ook zonder aanwijsbare reden veel misfires had uitgelezen. Ik weet niet welke foutcodes je had, maar vind het ook opvallend dat beide buitenste cilinders veel misfires hebben, bij opwarmen van de motor zijn dat normaal ook de cilinders die wat later op temperatuur komen. Ik begin dus ook te denken dat er mogelijk ergens een temperatuursensor is, die niet helemaal in orde is.
 
Destijds geen foutcodes gezien en ook nooit eerder een knipperend MIL lampje.. dat is nu 3x voorgekomen en het EPC lampje was nu de eerste keer maar omdat het systeem cilinder 4 uit zette nadat ik het MIL lampje maar liet knipperen voor ruime tijd.

heeft iemand het aanhaalmoment voor de bougies? Ik dacht 22nm maar kan dat ook volledig mis hebben..
Heb er geen documentatie van verder. Electrodeafstand zou ik ook graag willen weten wat dat min en max zijn mag. Dan kan ik met de voelermaatjes even kijken wat het nu is.

ik ga eens opzoek naar zo’n trekker. Lijkt mij een zeer handig ding. Zeker gezien ik ze er alle 4 meerdere keren eraf moet trekken.. ff zoeken waar het voordelig én snel leverbaar is.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
@ertromp Die speciale tool is toch een soort kleine poelietrekker?
:pieker: Tja hoe moet je het noemen. Het is een trekker die zich klemt in het gat waar je het boutje doorheen zet van de bobine. Daardoor kun je de bobine incl. pen goed recht naar boven trekken. Vooral recht naar boven want dan heb je het meeste succes dat de rubber pen aan de bobinekop vast blijft zitten. Komt de pen er niet lekker uit dan kun je die nog altijd met perslucht er uit blazen want het rubber van de pen wil nog wel eens blijven kleven in de schacht.
Bougie vastzetten is inderdaad met 22Nm en wil je het afmaken het kleine boutje van de bobine is 8Nm
 

Tees

Donateur
Ik zie idd dat de TSI blokken heel andere bobines hebben dan m'n BBY. Bij m'n BBY is de officiële tool zo'n voorkachtig ding, dus dat is echt anders. Goed plan dus om die tool te kopen.
 

ertromp

Forumguru
Die kloon trekker is prima hoor. Heb ik zelf ook gebruikt bij mijn 1.4TSI bij vervangen bougies.
 
Bovenaan Onderaan