Superb 3 Chiptuning

oco1979

Forumguru
die garantieperiode : als ze iets kunnen vinden om toch maar geen garantie te moeten geven,zullen ze het niet laten.
Tis vooral als de garage er niet uit komt van tijd.
Want voor elk onderdeel krijgen ze standaardtijd,die ook betaald is.
Doen ze er langer over,pech,niet meer betaald.
 

B.Stuurder

Forumguru
Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat het chippen, mits gedaan door een goede partij, geen problemen of schade zal geven. Ik ben meer beducht dat problemen die niks met de tuning te maken hebben, daar aan opgehangen worden.
 

Schippersss

Forumguru
Ik ken geen voorbeelden van kapoten motoren na het chippen door een goed aangeschreven tuner. Die enige angst die men heeft is dat de fabrieks garantie komt te vervallen. Das de keuzen die je moet maken.
 

B.Stuurder

Forumguru
Vorige week donderdag heb ik dan toch maar de 1.8 TSI met handbak laten tunen d.m.v. externe tuning. Eigenlijk wilde ik OBD tuning maar dit was nog niet mogelijk voor de 1.8 TSI. Op papier zou het vermogen gaan naar 240pk/370nm (nog niet getest op de rollerbank). De reden om 'm te laten tunen was dat ik vooral tot +/- 2300rpm het maar een slome bak vindt. Anders gezegd er zit onderin toeren geen leven in. Dit betekend o.a. in de praktijk dat er altijd teruggeschakeld moet worden bij snelheden tot 120km/h
Toevallig heb ik net meegereden in een Lamborghini Gallardo, zelfs die pakt pas echt op bij 4000 - 4500 rpm viel mij op. Natuurlijk heb je dan een 12 cilinder, dus het effect daaronder is ook best leuk :D , maar ik bedoel maar, misschien is het verwachtingspatroon aanpassen een oplossing?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik bespeur elke keer weer een aan paranoia grenzende angst ivm de garantie. In feite is het risico m.i. uitermate gering zoniet afwezig. Open kaart spelen met de dealer is veruit het beste, er van uitgaande dat je een goede band hebt met je dealer. Die zit echt niet te wachten op het kwijt raken van klanten. Ik heb nu met twee auto''s en 150000 kms alleen maar positieve ervaringen op dit vlak. Dealer was zelfs zo vriendelijk het jd boxje voor me uit te bouwen toen ik mijn Yeti ging inruilen.
 

Middag

Forumguru
@B.Stuurder Turbo-motoren hebben een turbogat. Dit komt omdat de uitlaatgassen de turbo op gang moeten helpen. Uitlaatgasstroom onder de 2.000rpm is niet veel. Vroeger toen we nog met dikkere blokken reden 2 liters, 5 en 6 cilinders, dan had je hier geen last van. Atmosferisch was de motor al voldoende sterk. Door het downsizen hebben we turbo's nodig voor vermogen. Doordat hier een behoorlijke reserve zit, is tunen makkelijk bij turbomotoren. Echter, enkel vanaf het toerengebied waarbij de turbo meedoet.

De laatste Volvo S/V90 hebben in de T6 een compressietankje zitten die de turbo ook in het turbogat op gang helpt.

Zelf heb ik hier nog een Speedbuster boxje liggen uit mn vorige 1.6TDI. Deze moet alleen aangepast worden omdat ik nu een DSG heb. Het effect was zeker merkbaar en het verbruik daalde daarbij ook nog eens. Ik wilde alleen eerst een dikke 10.000km op de Superb hebben voor ik deze weer inbouw.
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder Turbo-motoren hebben een turbogat. Dit komt omdat de uitlaatgassen de turbo op gang moeten helpen. Uitlaatgasstroom onder de 2.000rpm is niet veel. Vroeger toen we nog met dikkere blokken reden 2 liters, 5 en 6 cilinders, dan had je hier geen last van. Atmosferisch was de motor al voldoende sterk. Door het downsizen hebben we turbo's nodig voor vermogen. Doordat hier een behoorlijke reserve zit, is tunen makkelijk bij turbomotoren. Echter, enkel vanaf het toerengebied waarbij de turbo meedoet.

De laatste Volvo S/V90 hebben in de T6 een compressietankje zitten die de turbo ook in het turbogat op gang helpt.

Zelf heb ik hier nog een Speedbuster boxje liggen uit mn vorige 1.6TDI. Deze moet alleen aangepast worden omdat ik nu een DSG heb. Het effect was zeker merkbaar en het verbruik daalde daarbij ook nog eens. Ik wilde alleen eerst een dikke 10.000km op de Superb hebben voor ik deze weer inbouw.

Daarom kun je ook weinig bereiken met het softwarematig tunen van een atmosferische motor, dat klopt. Ik verwacht straks met de 1.8tsi minder last te hebben van het turbogat, al zal snel accelereren toch ook vanaf de hogere toerentallen pas echt plaatsvinden. Sommige auto's, zoals de Seat Ibiza Cupra, hebben een turbo en een compressor om het hele toerenbereik te kunnen dekken. Een supercharger is ook een oplossing, maar niet voor kleinere motoren.
Ik heb ook wel oplossingen gezien waar twee turbo's worden toegepast, een kleine voor de lagere toeren en een grote voor de hogere toeren, die heeft dan ook meer tijd nodig om op te spoelen.
Je diverter klep deels vervangen door een gfb dv+ zou misschien voor het gevoel kunnen schelen in de onderste regionen, omdat je de boost beter beschikbaar houdt? Je auto wordt er echter niet sneller van....
 

Noord26

Forumguru
@B.Stuurder Turbo-motoren hebben een turbogat. Dit komt omdat de uitlaatgassen de turbo op gang moeten helpen. Uitlaatgasstroom onder de 2.000rpm is niet veel.

Dat gevoel ken ik niet. Er valt zonder moeite bij 1700-1800 toeren over te schakelen waardoor hij terug valt naar 1400 en dan is er totaal geen sprake van een gat. Turbo gat is alleen aanwezig bij grotere turbo's. Die hebben meer tijd nodig om op te spinnen. Maar als ze eenmaal gaan leveren ze ook flink meer druk.

Vandaar dat je tegenwoordig veel turbo's ziet met variabele technologie of meerdere op 1 motor.

Dus het hangt er vanaf wat voor turbo er op je motor geschroefd zit of er een gat aanwezig is of niet.
 

philippe bakker

Forumguru
ik vind dat de dsg bak eerder wat snel naar D6 schakelt bij rustig volgen en dat je dan een flinke trap moet geven eer hij het door heeft dat het versnellen is. en in de RS is dat dan nooit echt subtiel versnellen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat gevoel ken ik niet. Er valt zonder moeite bij 1700-1800 toeren over te schakelen waardoor hij terug valt naar 1400 en dan is er totaal geen sprake van een gat. Turbo gat is alleen aanwezig bij grotere turbo's. Die hebben meer tijd nodig om op te spinnen. Maar als ze eenmaal gaan leveren ze ook flink meer druk.

Vandaar dat je tegenwoordig veel turbo's ziet met variabele technologie of meerdere op 1 motor.

Dus het hangt er vanaf wat voor turbo er op je motor geschroefd zit of er een gat aanwezig is of niet.

De 1.2 heeft inderdaad een hele kleine turbo.
 

Noord26

Forumguru
@B.Stuurder

Geen idee. Alleen ervaring met de 1.8. Daar zit ook een niet al te grote turbo op zodat hij erg vlot bij de les is al vanaf zeer lage toeren.
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder

Geen idee. Alleen ervaring met de 1.8. Daar zit ook een niet al te grote turbo op zodat hij erg vlot bij de les is al vanaf zeer lage toeren.
Ik hoorde dat van een monteur, die turbo op een 1.2, maar een 1.8 is vrij zeldzaam blijkbaar. Wel goed om te horen dat er geen gat is, ik heb namelijk een 1.8 besteld, maar nooit in gereden. Proefgereden in een RS en weet niet of dat enigszins vergelijkbaar is. Een RS is echter niet meer leverbaar dus 1.8 was de enige mogelijkheid.
 

philippe bakker

Forumguru
Zijt maar zeker dat die ook rap is ! Ik heb eens gespeeld tegen een golf ve vorige generatie met een 1.8 T op en ik moest goed doorgeven om hem voorbij te rijden
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk ook aan tunen, alleen de dsg7 is beperkt tot 330 Nm en ik vraag me af hoeveel winst je dan nog hebt aangezien de 1.8 vaak stock al 270 of 280 Nm heeft. Kost alles bij elkaar toch €1.000 met de dsg tuning en rollenbank, als het weinig maakt dan weet ik wel een andere bestemming voor die centen.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik denk ook aan tunen, alleen de dsg7 is beperkt tot 330 Nm en ik vraag me af hoeveel winst je dan nog hebt aangezien de 1.8 vaak stock al 270 of 280 Nm heeft. Kost alles bij elkaar toch €1.000 met de dsg tuning en rollenbank, als het weinig maakt dan weet ik wel een andere bestemming voor die centen.
Kan de dsg7 niet meer dan 330nm aan na tuning dsg?zou mij verwonderen. De dsg6 kan na remappen van de dsg ook een stuk meer koppel aan.
 

leon-cupra

Forumguru
ik vind dat de dsg bak eerder wat snel naar D6 schakelt bij rustig volgen en dat je dan een flinke trap moet geven eer hij het door heeft dat het versnellen is. en in de RS is dat dan nooit echt subtiel versnellen.
Heb dit gevoel ook enorm in het begin. Om ervoor te elzorgen dat hij niet te bruut versnelt, eerst iets zachter de pedaal indrukken en van zodra hij door heeft dat je wilt versnellen dan pas doorduwen. Gaat hij niet onnodig terugschakelen en te hoog terug in toeren gaan.
 

0ri0n88

Forumguru
Ok je heb dus een leasewagen en je wil hem chippen zonder gezeur. Dat kan dus via externe box en die erin en eruit halen voordat je servicebeurt nodig hebt (niet echt moeilijk). Maar nu sta je met pech en je leasemaatschappij haalt hem op moet je hem dus alsnog snel eruit halen(als dit al lukt midden op de snelweg) of nog erger je eindigt al dan niet door je eigen schuld in een ongeluk en dan is er geen tijd meer voor om even je externe box eruit te halen en dan gaat het gezeur pas echt beginnen om nog maar te zwijgen over de verzekeraar die er alles aan zal doen je geen rooie rotcent uit te betalen.
Uiteraard dit is in het allerslechste geval en dat risico kun je nemen maar ik zou denken waarom lease je geen snellerre auto? Of koop er 1 doe het op je eigen houtje en je heb geen gezeur.
Goed slechts mijn mening en ben zelf geen groot fan van tunen maar een ieder moet lekker doen wat die zelf wilt uiteraard.
 

B.Stuurder

Forumguru
@0ri0n88 In mijn geval is er geen snellere auto die ik kan leasen. Ja een redelijk kale Audi 2.0TFSI van €52.000. Jij bent ook wel erg pessimistisch hoor. Met een beetje geluk rij je dan bij een ongeluk op een boom en ben je dood, hoef je je ook niet meer druk te maken. :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan