Chiptuning O3 1.6 TDI

CDK

Forumguru
Onzin Corné, je kunt alleen een koppeling oproken als hij slipt. Als hij niet slipt, dan slijt hij ook niet. Slippen zie je bij een dsg net zo hard als bij een handbak, toerenteller loopt omhoog maar je snelheid komt niet mee.
klopt daarin spreek ik je ook niet tegen toch?
De nieuwe MQB modellen hebben een koppelbegrenzer van 300Nm. Dit wordt ook tussen motor en bak gecommuniceerd. Op de rollenbank meet je dus wel degelijk 320-330Nm, maar met vag-com zie je maar 300Nm.
hiermee neem je de stelling in dat ondanks dat de DSG begrenzer/beveiliging op 300Nm staat op jullie bank toch laat zien dat er 320 tot 330Nm geaccepteerd wordt door diezelfde begrenzer, terwijl hij toch op 300Nm afgeregeld zou moeten staan en het daarom niet noodzakelijk is om aanpassingen te doen? of begrijp ik je nu verkeerd? Het lijkt er sterk op dat er dan geen reserves meer zijn, en je het maximale van de DSG en koppeling vraagt toch? iets wat continu of met regelmaat op z'n max loopt is extra gevoelig voor slijtage, een turbo zet je toch ook niet op 100%? Juist door die DSG te optimaliseren en de schakelmomenten aan te passen creëer je een extra veiligheid / extra reserves, druk op de koppeling verhogen / schakeldrukken aanpassen / clampforce verhogen etc. geef het beestje maar een naam, hiermee verhoog je de capaciteit van de koppeling, maar verleng je ook de levensduur, dat zal je vast met me eens zijn....
Dit zelfde kan overigens ook met motorsoftware gedaan worden, je leest dan maar weinig koppen uit, maar hij levert wel veel meer. Alleen veel tuners zijn daar niet kundig genoeg voor. Die zetten alle begrenzers sky high, als je dat doet, zal de dsg ingrijpen en de koppeling laten slippen, dan is een dsg tuning noodzakelijk.
je kan uiteraard niet zoals jij dat zegt alle begrenzers sky high zetten zonder verdere aanpassingen dat is vragen om problemen, dat er tuners zijn met te weinig kennis van zaken weten we allemaal, dat de software van de huidige DQ200 licht verbetert is daar zijn we het over eens, maar in mijn ogen nog niet genoeg, het is nog steeds geprogrammeerd op uitstoot en niet op duurzaamheid! Op het moment dat jullie de kennis hebben om deze bakken aan te passen ben ik er van overtuigd dat jullie die kennis ook gaan benutten en gebruiken, daarom vind ik het wat flauwtjes om nu met deze argumenten te komen en alles van tafel te vegen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
 

Skoody Boo

Actief lid
maar meer of minder slippen >> dat moet je denk ik uitsplitsen in
a. duur
b. de wrijvingskracht die optreedt

Bij een getuned blok kan de duur wel hetzelfde zijn, maar zal de optredende wrijvingskracht groter zijn, tenminste, op het moment dat er een prestatie wordt geleverd (zijnde de acceleratie van de auto) die groter is dan die zonder tuning geleverd zou kunnen worden. Dan is er ook een grotere slijtage lijkt me. Maar ik wordt graag tegengesproken hoor ;)
 

Race Eend

Forumguru
klopt daarin spreek ik je ook niet tegen toch?

hiermee neem je de stelling in dat ondanks dat de DSG begrenzer/beveiliging op 300Nm staat op jullie bank toch laat zien dat er 320 tot 330Nm geaccepteerd wordt door diezelfde begrenzer, terwijl hij toch op 300Nm afgeregeld zou moeten staan en het daarom niet noodzakelijk is om aanpassingen te doen? of begrijp ik je nu verkeerd? Het lijkt er sterk op dat er dan geen reserves meer zijn, en je het maximale van de DSG en koppeling vraagt toch? iets wat continu of met regelmaat op z'n max loopt is extra gevoelig voor slijtage, een turbo zet je toch ook niet op 100%? Juist door die DSG te optimaliseren en de schakelmomenten aan te passen creëer je een extra veiligheid / extra reserves, druk op de koppeling verhogen / schakeldrukken aanpassen / clampforce verhogen etc. geef het beestje maar een naam, hiermee verhoog je de capaciteit van de koppeling, maar verleng je ook de levensduur, dat zal je vast met me eens zijn....

je kan uiteraard niet zoals jij dat zegt alle begrenzers sky high zetten zonder verdere aanpassingen dat is vragen om problemen, dat er tuners zijn met te weinig kennis van zaken weten we allemaal, dat de software van de huidige DQ200 licht verbetert is daar zijn we het over eens, maar in mijn ogen nog niet genoeg, het is nog steeds geprogrammeerd op uitstoot en niet op duurzaamheid! Op het moment dat jullie de kennis hebben om deze bakken aan te passen ben ik er van overtuigd dat jullie die kennis ook gaan benutten en gebruiken, daarom vind ik het wat flauwtjes om nu met deze argumenten te komen en alles van tafel te vegen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Toch klink je elke keer weer als iemand die heel goed naar Ronald van de DSG dokter heeft geluisterd. Dat is natuurlijk ook een 'verhaal' wat ze daar dagelijks 'afdraaien', ik zeg niet dat er niet deels waarheid in kan zitten overigens. Maar je moet ook een beetje kritisch blijven, want het is vooral hun broodwinning natuurlijk.

Je kunt een motortuning verkopen. Maar je kunt meer verdienen als je ook een bak tuning verkoopt.
Als de klant daar niet zo veel geld voor over heeft, en je dan gaat schermen dat je anders wel duizenden euro's schade op kunt lopen en dat maar stug jaar in jaar uit blijft vertellen aan jan en alleman, dan wordt het vanzelf als waarheid gezien.

Wat een feit is, is dat als je bij de dsg dokter komt voor een bak tuning, dat men dan altijd zal adviseren om ook je motor te tunen, dat mag natuurlijk, maar is maar weer eens een voorbeeld dat er graag verkocht wordt.
Zo werken we bij JD niet, als je informatie wilt krijg je die, maar er zal nooit iets opgedrongen worden.

Ps;
Het verhogen van de koppeldruk als dat niet nodig is, is ook een hogere belasting voor je plunjes en oliepomp. Een fabriek kiest er niet voor niets voor om ze niet standaard al die hogere druk te laten draaien.

Er zijn best wat mensen die hun dsg bak hebben laten tunen, maar ik heb er nog geen 1 gezien, die vooraf eens is gaan loggen wat zijn koppeldruk is en die dan na de behandeling nog eens een logje maakt. Wie zegt niet dat die druk EXACT hetzelfde is als vooraf?
 

CDK

Forumguru
@Race Eend, ik luister naar jou, ik luister naar Ronald, ik luister naar iedereen die zijn eigen verhaal en eigen waarheid verteld of schrijft, ik lees graag over deze materie en verdiep me graag in deze zaken en er is veel te lezen en veel om je in te verdiepen én lering uit te trekken en maak dan een afweging en trek dan conclusies ;) Daarom zijn fora ook mooi om van gedachten te wisselen en te discussiëren met elkaar, ook daar wordt je wijzer van! Ik weet wat van de hoed en wat van de rand en zal ook doorgaan met kennis vergaren en elk nieuwtje te lezen op DSG gebied puur uit interesse voor naar mijn mening een prachtig stukje techniek, wat je met de juiste software nog veel mooier kan maken dan het al is. Ik weet hoe jullie werken en weet hoe ze in Varsseveld werken, iedereen doet het op zijn eigen manier en beide bedrijven hebben massa's tevreden klanten. Bedankt voor jouw aandeel in deze discussie! Keep up the good work!
 

micky

Forumguru
Toch klink je elke keer weer als iemand die heel goed naar Ronald van de DSG dokter heeft geluisterd. Dat is natuurlijk ook een 'verhaal' wat ze daar dagelijks 'afdraaien', ik zeg niet dat er niet deels waarheid in kan zitten overigens. Maar je moet ook een beetje kritisch blijven, want het is vooral hun broodwinning natuurlijk.

Je kunt een motortuning verkopen. Maar je kunt meer verdienen als je ook een bak tuning verkoopt.
Als de klant daar niet zo veel geld voor over heeft, en je dan gaat schermen dat je anders wel duizenden euro's schade op kunt lopen en dat maar stug jaar in jaar uit blijft vertellen aan jan en alleman, dan wordt het vanzelf als waarheid gezien.

Wat een feit is, is dat als je bij de dsg dokter komt voor een bak tuning, dat men dan altijd zal adviseren om ook je motor te tunen, dat mag natuurlijk, maar is maar weer eens een voorbeeld dat er graag verkocht wordt.
Zo werken we bij JD niet, als je informatie wilt krijg je die, maar er zal nooit iets opgedrongen worden.

Mee eens, dit is dus eigenlijk wat ik bedoelde met onderstaande post:

Maar Corné, eerlijk is eerlijk, daarom adviseert iemand die het wel kan doorgaans toch ook snel om het wel te doen ;) ik ken een praktijk situatie waarbij geadviseerd is de DSG aan te passen omdat met het bereikte vermogen binnen no-time grote problemen zouden ontstaan, de platen zouden vervangen moeten worden door de zwaardere/betere variant, deze persoon heeft dat niet gedaan en gedacht, dat doe ik dan wel als de standaard platen op zijn, nooit problemen gehad (bak had ongeveer een ton gelopen), juist deze situatie zet mij aan het denken, deze auto had een 275 PK TSI motor en een DSG 6, overigens is daar wel de begrenzer verwijdert, schakelpatroon aangepast en de druk op de koppeling verhoogt.


Je zegt het zelf al, natte DSG 6 kan veel meer koppel aan als de droge DSG 7 én er waren aanpassingen gedaan om levensduur en driveability te verhogen. De standaard platen kunnen echt wel heel veel hebben met de juiste software, indien versleten kan er altijd nog een kevlar racekoppeling in, maar dat is voor 275 paardjes met de huidige platen absoluut niet nodig hoor!

JUIST en het gaat me er om dat de dokter wel degelijk er op aandrong om de platen te laten vervangen ;) dus ik bedoel, het is wel heel erg "wij van WC eend adviseren WC eend" en dat is allemaal leuk, maar ik ben zelf verkoper en weet als geen ander hoe het werkt ;) tot nu toe heb ik nog steeds geen technische onderbouwing gezien waarom het nu een absolute MUST is de bak van de laatste "generatie" aan te laten passen. Dat er problemen zijn geweest de afgelopen jaren, ja dat geloof ik direct, maar of die met het chippen van de motor te maken hebben, tja, daar heeft niemand hier me van kunnen overtuigen..
 
  • Leuk
Waarderingen: ALIS

ertromp

Forumguru
Mee eens, dit is dus eigenlijk wat ik bedoelde met onderstaande post:






JUIST en het gaat me er om dat de dokter wel degelijk er op aandrong om de platen te laten vervangen ;) dus ik bedoel, het is wel heel erg "wij van WC eend adviseren WC eend" en dat is allemaal leuk, maar ik ben zelf verkoper en weet als geen ander hoe het werkt ;) tot nu toe heb ik nog steeds geen technische onderbouwing gezien waarom het nu een absolute MUST is de bak van de laatste "generatie" aan te laten passen. Dat er problemen zijn geweest de afgelopen jaren, ja dat geloof ik direct, maar of die met het chippen van de motor te maken hebben, tja, daar heeft niemand hier me van kunnen overtuigen..


Bestudeer nu eens de documenten aangehaald in deze post:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/chiptuning-o3-1-6-tdi.21350/page-24#post-415399

Hopelijk kun je dan ook wat meer inhoudelijk reacties en oordelen gaan geven.
De wijsheid over transmissies c.q. motoraanpassingen en vele andere zaken komt nl. niet uit 1 bedrijf en/of 1 persoon en gelukkig als je jezelf er in verdiept is er bij meerdere bedrijven en vanuit meerdere internetbronnen reuze interessante info te halen over die beroemde DSG bakken. Dat je verkoper bent dat geloof ik gelijk maar neem van deze techniker aan dat er absoluut beweegredenen zijn tot optimalisatie na tuning. Nogmaals succes met lezen. Heb gelukkig geen aandelen in WC Eend of in een bedrijf in Lochem of in Varsseveld en probeer zo veel mogelijk m'n eigen conclusies te trekken; tip probeer dat ook eens ;)
 

VWim

Forumguru
Ik meen dat iemand ooit eens iets heeft gepost over cognitieve dissonantie. Als daar sprake van is zul je dat document altijd met die "waarheid" in gedachten lezen.

Hier ga je zonder een degelijk technisch onderzoek niet uitkomen.

Inmiddels lees ik al wat jaren mee op diverse autofora en voor mijn gevoel heeft de uitspraak van JD een behoorlijk waarheidsgehalte. Verder is er geen ander forum waar TVS zo geroemd wordt als hier. Nog sterker, de rechtvoorganger van TVS "De VR6 specialist" had een behoorlijk slechte naam. Of het verleden iets zegt over het huidige kennisniveau laat ik even in het midden.
 

ertromp

Forumguru
Veel in je stuk @VWim super :thumbsup: Maar ook de naam JD kom je helaas niet overal in positieve zin tegen op die autofora die jij ook zult lezen.
Absoluut respect voor die man want hij maakt super projecten.

Na jouw mooie afsluitende zin wil ik dit ook afsluiten met:

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ;)
 

VWim

Forumguru
Veel in je stuk @VWim super :thumbsup:
:pieker: ik begrijp je niet... :nono:

Maar ook de naam JD kom je helaas niet overal in positieve zin tegen op die autofora die jij ook zult lezen.

Je hebt gelijk, er zijn altijd aanhangers van een ander "tuning-geloof" die een andere tuner helemaal afbranden.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Correct, mijn afsluiter werkt twee kanten op. Dus zowel in positieve als in negatieve zin. :thumbsup:
 

Badnews

Senior Member
Ik heb lang getwijfeld, mede door de resultaten uit het verleden (kapotte tweedemassavlieg die door de versnellingsbak ramde tijdens vakantie) en de huidige berichten over mogelijke problemen met en zonder verdere aanpassingen, dat ik besloten heb om te genieten van mijn tragere, maar wel trouwe dieseltje met DSG.
Ik stond op het punt om mij in te schrijven, maar ga nu dat geld aan andere leuke dingen besteden (bv een cabrio tijdens de vakantie nemen ipv een standaard bak)
 

ertromp

Forumguru
:pieker: ik begrijp je niet... :nono:
Ondanks dat ik wou afsluiten licht ik het graag voor je toe. De zinsnede over de cognitieve dissonantie super aangehaald in dit verband en je verwijzing naar het degelijk technisch onderzoek kan ik alleen maar onderstrepen vandaar dat ik dit super vind in je reactie :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mototommy

Actief lid
Ik heb hele verhaal toch maar eens gelezen omdat ik graag wat extra pk's zou willen hebben in m'n leaseauto. Iedereen heeft een mening en dat is goed. Wat ik mis eigenlijk zijn feiten. De 1.6 TDI is uiteindelijk waar het om draait en lees nergens wat dit blok allemaal kan. Standaard wordt dut blok in verschillende auto's geleverd met verschillende vermogens. Zijn dit altijd dezelfde blokken of zijn deze vanuit de fabriek daadwerkelijk hardware aangepast ivm met bv de thermische belasting. Oftewel, wat zijn de verschillen tussen deze blokken. Wanneer er geen verschil is lijkt mij het geen probleem om wat meer vermogen eruit te halen tot op een waarde die ook de fabrikant levert. Ja, misschien wil je meer dan dat. Dat zou dan betekenen dat je moet kijken wat zo'n blok aankan. Onderzoeken. Testen en vooral duur testen. Dat mis ik in het hele verhaar. Ook van @Race Eend. Aan de andere kant. Vroeger kocht je een andere carburateur voor je auto of motor dan wek brommer en dan hoorde je niemand hierover. Tijden zijn nu wel wat anders natuurlijk...

Aan de andere kant begrijp ik de tuners zelf niet. Ze geloven in hun product. Hebben verstand van motoren pretenderen ze. Dus weten waar de grenzen liggen. Waarom neemt en tuner de garantie dan niet gewoon over?

Graag jullie meningen.
 

Import Yeti

Forumguru
Aan de andere kant begrijp ik de tuners zelf niet. Ze geloven in hun product. Hebben verstand van motoren pretenderen ze. Dus weten waar de grenzen liggen. Waarom neemt en tuner de garantie dan niet gewoon over?

Graag jullie meningen.


Helemaal mee eens, maar dit zal er ook mee te maken hebben dat bepaalde onderdelen aan de motor b.v. de turbo, koppeling en vliegwiel hier niet op berekend zijn.
Wil trouwens niet zeggen dat de motor zelf(drijfstangen, krukas, zuigers etc) dit niet aan kan.....
 

Mototommy

Actief lid
Maar dit is precies m'n punt @Import Yeti. Een tuner zou toch moeten weten wat een blok aan moet kunnen? En dan dus daardoor ook een duurzaam product op de markt kunnen brengen? Ik vind het heel raar dat een tuner eigenlijk z'n handen van haar eigen product afhaalt terwijl ze zeggen dat het moet kunnen en binnen de grenzen blijft.
 

CDK

Forumguru
@Mototommy, alles valt of staat met het rijgedrag van de berijder(s) alles kan kapot of het nu standaard of getuned is. Een dealer of importeur zal een eventueel mankement op tuning (kunnen) schuiven als hij daardoor niet op zijn kosten iets hoeft te vervangen/repareren, maar er zijn niet voor niets terug roep acties en coulance acties, daar betreft het onderdelen die gebreken vertonen, ik kan mij dus voorstellen dat een tuner daar geen garantie op geeft. Dus kan je kosteloos bij (eventuele) problemen de auto weer origineel laten maken alvorens je naar je dealer gaat om dat eventuele probleem te laten oplossen. Als je met respect met de techniek om gaat door goed warm te rijden en na te koelen, op tijd de servicebeurten laat uitvoeren en niet continu op volle belasting rijdt is er niets aan de hand. Met alle respect hoor, maar een 1.6 TDI zal ook na tuning geen racewagen worden, dus bij behoefte aan net iets meer vermogen kan je met een gerust hart laten chippen, maar ga er netjes mee om, zoals een goed huisvader betaamt ;)
 

Stewie

Senior Member
Explain nakoelen? Is dat voor de turbo?

Mij hebben ze geleerd dat je de auto enkel mag stilleggen als hij stationair draait omdat de turbo snel zonder olie zou komen te zitten en nog heter wordt dan die al is. Maar motortechniek is niet echt mijn ding, een deftige uitleg zou mss niet mistaan voor mij :).

Rij overigens al meer dan 10 jaar turbo diesels en nog geen stukken aan de motoren of koppeling gehad (gereden kilometers met turbodiesels 85000km, 155000km, 135000km, 30000km, 13000km).
 
Bovenaan Onderaan