Chiptuning O3 1.6 TDI

Remakil

Forumguru
Tijdje terug werd ik redelijk voor gek versleten, maar vandaag in Duitsland weer probleemloos de teller boven de 220 gezet. Wederom niet volledig uit geaccelereerd, zat nog wel wat meer in. Zat volgens de GPS op 217 km/u...

Ow, en het was niet de helling af en nagenoeg windstil... ;)
 

ertromp

Forumguru
Gezien alle versleten koppelingen bij DQ200 bakken (die dus al moeite genoeg heeft met de standaard 250 Nm) ben ik daar in het geheel niet van overtuigd.:nailbiting:
Dat is voor mij ook de reden om mijn 1.8 TSI origineel te laten. Deze presteert met 258 Nm / 186 pk al niet slecht, dus de potentiële tuningswinst was toch maar gering.
@Race Eend +1 De gehele mechanische constructie van de DQ200 zal echt die 350Nm aankunnen.
Echter die standaard software is gewoon funest voor de koppelingen.
Ik ben zeker overtuigd van de kwaliteiten van de DSG :D
 

micky

Forumguru
@MeneerB eigenlijk wel ja, maar dat geeft niet, zo hebben professionele tuners ook wat te doen, net als de rommel die ABT met enige regelmaat achterlaat opruimen :)
 

Joske

Forumguru
Dus eigenlijk zeg je dat die software programmeurs bij de VAG groep een stelletje prutsers zijn ?
die programmeurs doen gewoon wat hun gevraagd is geweest destijds.. de CO2 uitstoot naar beneden krijgen, als daardoor de 2e koppeling opsmoort hebben de garages ineens ook wat meer werk/omzet. 2 vliegen in 1 klap dus.. :lezen:
 

ertromp

Forumguru
Dus eigenlijk zeg je dat die software programmeurs bij de VAG groep een stelletje prutsers zijn ?
Het zijn geen prutsers maar ze proberen met alle middelen aan emissie eisen te voldoen dit ten nadele van bijvoorbeeld die koppelingen in de DSG
 

micky

Forumguru
2x +1 Helaas is dat idd het serieuze antwoord, zie je ook bij mijn huidige V50, die voelt zo enorm geknepen aan en dat allemaal voor de uitstoot.
 

Badnews

Senior Member
Dan heet het toch een brommer of snorfiets? Een fiets met een extern kastje.

Corné lijkt me niet het type voor een hybrid elektrische fiets :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Toch wel :) een elektrische fiets, de 'powerbox' zit onder de bagagedrager gemonteerd ;)
(Is van mijn vader geweest, maar met zijn 87 lentes kan hij daar helaas geen gebruik meer van maken)
 

ALIS

Lid
Vandaag bij JD geweest om een JD box te laten monteren op mijn OC3 1.6TDI. Jeetje wat een verschil! Ben er echt super tevreden over en ook over de service van JD trouwens.
Ze hebben er gelijk via VCDS een laptimer en needle sweep opgezet.
Via de laptimer doe hij nu een 0-100 sprint in 9.1 sec en op top loopt hij nu 215-220 km/h op de rechte weg (ik woon vlakbij de Duitse grens :-)).

Omdat mijn OC3 ook een Leasebak is heb ik bewust voor een externe tuning gekozen omdat deze makkelijk te verwijderen is. JD gaf tevens aan dat zij nu ook OBD tuning doen voor de nieuwe 1.6TDI.

De vernieuwde DSG7 bakken, die in de huidige modellen worden gebruikt, kunnen volgens JD probleemloos 350NM aan. Probleem zat hem idd in de tweede versnelling die veel slipte. Dat is met de nieuwe bakken opgelost.
 

Badnews

Senior Member
@ALIS hoe makkelijk is de box te verwijdere .
Ik zit er ook over te denken, maar wil voor oa onderhoud de box dan verwijderen.
Hoeveel werk kost dat?

Heb je ook de dsg laten aanpassen?
 

ALIS

Lid
@Badnews: De box is makkelijk te verwijderen in ongeveer 5 minuten. Mijn dealer heeft er trouwens geen problemen mee als ik deze laat zitten. Ze verkopen nl zelf ook boxen maar die van JD zijn voor hun geen bezwaar. Voor de zekerheid demonteer ik hem toch.
Volgens JD is een DSG aanpassing niet nodig omdat de huidige sterk genoeg zijn om mijn huidige 328nm aan te kunnen.
 

ertromp

Forumguru
De vernieuwde DSG7 bakken, die in de huidige modellen worden gebruikt, kunnen volgens JD probleemloos 350NM aan. Probleem zat hem idd in de tweede versnelling die veel slipte. Dat is met de nieuwe bakken opgelost.

@Badnews:Volgens JD is een DSG aanpassing niet nodig omdat de huidige sterk genoeg zijn om mijn huidige 328nm aan te kunnen.

Dit zijn toch twee passages waar ik m'n kanttekening bij wil plaatsen.
De DQ 200 versnellingsbak waar we hier over praten kon ook in de O2 al koppels aan tot 350Nm.
Voor de O3 is er een klein stukje wijziging in software geweest waardoor er in een ietsje hoger toerental naar z'n twee opgeschakeld wordt maar nog steeds niet optimaal.

Zeker zal de software voor je DSG aangepast moeten worden wil je het koppel op de juiste manier overbrengen op je koppelingsset. Ook zal de software aangepast moeten worden om de koppelbegrenzing te verwijderen. Die koppelbegrenzing zal ergens rond de 260-270 Nm liggen.
In een ander topic is ook aangegeven dat personen die hun O3 laten aanpassen en hun auto is voorzien van DSG dat ze "een keertje" terug zouden moeten komen voor die DSG aanpassing die nu nog niet uit te voeren is door JD op een DSG van het MQB platform.

Vreemd verhaal zo aan het worden :pieker:

Ga je een motorbox toepassen omdat je niet wilt dat de lease maatschappij het e.e.a. Ziet maar wat denk je van de logfiles op je DSG? Stel je krijgt DSG klachten en je garage gaat kijken naar de koppels die er op vrij komen. Dan val je alsnog door de mand.
 

Import Yeti

Forumguru
Nu ze bij JD ook de 110PK versie van de 1.6TDI kunnen tunen, ben ik toch wel benieuwd naar wat zij hier uit kunnen halen. Dit blok schijnt op een heleboel onderdelen toch helemaal anders te zijn dan de 105PK versie.
 

CDK

Forumguru
@ALIS het is vrij simpel er zijn namelijk 2 opties;
1) je hebt de info van JD anders geïnterpreteerd als dat er gezegd is.
2) je hebt verkeerde info gekregen.

De DSG 7 (DQ200) dient nog steeds aangepast te worden wil je niet het risico lopen om er heel snel vanaf te zijn, bij motor tuning is dit een must!!!
 

micky

Forumguru
Dit zijn toch twee passages waar ik m'n kanttekening bij wil plaatsen.
De DQ 200 versnellingsbak waar we hier over praten kon ook in de O2 al koppels aan tot 350Nm.
Voor de O3 is er een klein stukje wijziging in software geweest waardoor er in een ietsje hoger toerental naar z'n twee opgeschakeld wordt maar nog steeds niet optimaal.

Zeker zal de software voor je DSG aangepast moeten worden wil je het koppel op de juiste manier overbrengen op je koppelingsset. Ook zal de software aangepast moeten worden om de koppelbegrenzing te verwijderen. Die koppelbegrenzing zal ergens rond de 260-270 Nm liggen.
In een ander topic is ook aangegeven dat personen die hun O3 laten aanpassen en hun auto is voorzien van DSG dat ze "een keertje" terug zouden moeten komen voor die DSG aanpassing die nu nog niet uit te voeren is door JD op een DSG van het MQB platform.

Vreemd verhaal zo aan het worden :pieker:

Ga je een motorbox toepassen omdat je niet wilt dat de lease maatschappij het e.e.a. Ziet maar wat denk je van de logfiles op je DSG? Stel je krijgt DSG klachten en je garage gaat kijken naar de koppels die er op vrij komen. Dan val je alsnog door de mand.

Toch heb ik hier juist een beetje mijn twijfels over, ik weet dat "iedereen" roept dat er wat aan de DSG moet gebeuren, waaronder 1 bedrijf die er enorm veel geld mee verdient, aan de andere kant zijn er tuners die zeggen dat het niet nodig is, maar wel "leuker". Met name door de nieuwe software zou het nu beter moeten zijn, ergens kan ik mij dat wel voorstellen aangezien VAG wel een keer moet inzien dat het niet handig is wat ze doen/deden.
Vooralsnog zijn er bij mij geen klachten bekend van de laatste bakken.
Waar het veel "leaserijders" omgaat is gewoon, gaat het stuk of blijft het heel, heel blijven is voor velen meer dan voldoende.
Wat overigens niet betekend dat ik mijn DSG niet laat aanpassen, maar waar het mij om gaat is, is het nu echt nodig bij chippen of niet, los van commerciële verhalen is het bij mij nog nooit voldoende onderbouwd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan