Chiptuning O3 1.6 TDI

ALIS

Lid
@ertromp: Koppel begrenzer ligt bij mijn OC3 op 300nm. Dit was via de Vagcom af te lezen tijdens de proefrit. In werkelijkheid is hij hoger alleen wordt deze info niet doorgegeven aan de auto.
 

CDK

Forumguru
@ALIS, waar baseer jij op dat dat in werkelijkheid hoger is?

@micky, het enige wat er verandert is, dat is een fractie later van 1 naar 2 schakelen, helaas is dat niet voldoende.
 

micky

Forumguru
Volgens mij wel om de koppeling te sparen en dat is dacht ik de enige must om hem aan te passen (alhoewel voor de leaserijder ook niet echt, want zonder tuning gaat de koppeling ook kapot), een hogere koppelingsdruk is niet nodig omdat het hogere koppel bij het wegrijden (aangrijpen) helemaal nog niet gebruikt wordt, eenmaal gekoppeld kan de bak het koppel gewoon aan.

Wat @ALIS volgens mij bedoelt is de debegrenzer niet inspringt bij 300 omdat de computer niet ziet (dankzij de externe box) dat er een hoger koppel is, dus bij ECU tuning zou hij wel ingrijpen, maar bij extern niet.
 

ALIS

Lid
@Corné de Kluijver: Voor zowel de 105 als de 110pk motoren presteren qua koppel het zelfde volgens JD volgens de vermogens meting. De koppels liggen vrijwel altijd rond de 328nm.

Voor mij zijn supersport prestaties niet van belang, ben geen jakkeraar. Waar het mij om gaat is dat ik veilig kan inhalen, waar de 1.6 mij iets tegen viel. Verder rij ik veel binnenwegen en snelwegen. Wat ik ook van belang vind is dat de tuning door een bedrijf gebeurd met een goede reputatie die weten waar ze mee bezig zijn.
 

CDK

Forumguru
bij koppel vanaf 300Nm is het een must have, je verhoogd dan de capaciteit én de levensduur, met een getunede 1.6 schurk je heel dicht tegen die 300Nm aan, nogmaals de DSG bak kan het echt wel aan, maar de software gooit vaak roet in het eten en dan zeg ik op mijn beurt, beter ziekte voorkomen dan er van genezen, want dat kost namelijk meer tijd, geld, energie en ergernis.
 

ertromp

Forumguru
Gewoon lekker doorrijden met jullie DSG's @micky en @ALIS maar garantie zul je helaas niet van de tuner krijgen waar dus blijkbaar aangegeven wordt dat koppel verhogen zonder aanpassingen kan.
Ik zou zeggen verdiep je in de nodige DQ200 literatuur en je komt wellicht nog tot andere inzichten.
 

CDK

Forumguru
als je nu al boven de 300Nm uitkomt neem je IMHO onnodige risico's en die zou ik zelf absoluut niet nemen, daar is deze techniek simpelweg te kostbaar voor.
 

CDK

Forumguru
@Corné de KluijverWat ik ook van belang vind is dat de tuning door een bedrijf gebeurd met een goede reputatie die weten waar ze mee bezig zijn.
Mag hier dan vanaf vandaag een vraagteken bij gaan plaatsen?? Ik kan werkelijk niet bevatten dat ze dit risico durven nemen! Ik hoop dat het goed gaat en blijft gaan, maar ik denk dat de klanten t.z.t. als kennis wel aanwezig is om de nieuwe bakken te tunen een oproepje krijgen om alsnog aanpassingen te laten doen en sorry voor mijn kritische noot, maar dit is toch echt de verkeerde volgorde!
 

ertromp

Forumguru
@ALIS blijkbaar weet de tuner waar je geweest bent niet helemaal waar ze mee bezig zijn want hoe verklaar je de berichtgeving van dat zelfde bedrijf dat wanneer je tuning uitvoert op je O3 dat je later moet terugkomen voor een noodzakelijke DSG aanpassing
?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ALIS

Lid
@ertromp: Geen idee. Heb ze net nog gesproken en nogmaals geven ze aan dat de DSG7 van de laatste generatie sterk verbeterd is t.o.v. de voorgaande en dat een aanpassing op de baksoftware niet perse nodig is. Pas vanaf stage 2 tuning of hoger wordt dit wel gedaan/aangeraden.
 

Neptukker

Forumguru
Is het niet zo dat (deskundige) tuners voor motortunig voor auto's met DSG andere software met een ander koppelverloop schijven dan voor handbak/aangepaste DSG?
Volgens mij zorgde (in ieder geval in het verleden) JD hiermee dat de DSG bak niet gek ging doen door de motor opdracht te geven het koppel terug te schroeven waardoor je koppel gejojo krijgt en de auto steeds geknepen wordt in opdracht van de DSG. Of andere tuners deze methode hanteren/beheersen weet ik niet.
 

ertromp

Forumguru
Spijker op z'n kop @Neptukker er zal wat gedaan moeten worden aan de software. Voor de auto's van voor het MQB platform zijn er diverse tuners die dat kunnen aanpassen. Voor de Dq200 in het MQB platform is er maar 1 tuner dit tot op heden kan.
 

micky

Forumguru
@ALIS, ik had geen ander antwoord verwacht, aangezien JD deze bakken nog niet kan aanpassen ;)

Maar Corné, eerlijk is eerlijk, daarom adviseert iemand die het wel kan doorgaans toch ook snel om het wel te doen ;) ik ken een praktijk situatie waarbij geadviseerd is de DSG aan te passen omdat met het bereikte vermogen binnen no-time grote problemen zouden ontstaan, de platen zouden vervangen moeten worden door de zwaardere/betere variant, deze persoon heeft dat niet gedaan en gedacht, dat doe ik dan wel als de standaard platen op zijn, nooit problemen gehad (bak had ongeveer een ton gelopen), juist deze situatie zet mij aan het denken, deze auto had een 275 PK TSI motor en een DSG 6, overigens is daar wel de begrenzer verwijdert, schakelpatroon aangepast en de druk op de koppeling verhoogt.
 

CDK

Forumguru
Maar Corné, eerlijk is eerlijk, daarom adviseert iemand die het wel kan doorgaans toch ook snel om het wel te doen ;) ik ken een praktijk voorbeeld .....nooit problemen gehad...... Deze auto had een 275 PK TSI motor en een DSG 6, overigens is daar wel de begrenzer verwijdert, schakelpatroon aangepast en de druk op de koppeling verhoogt.
Je zegt het zelf al, natte DSG 6 kan veel meer koppel aan als de droge DSG 7 én er waren aanpassingen gedaan om levensduur en driveability te verhogen. De standaard platen kunnen echt wel heel veel hebben met de juiste software, indien versleten kan er altijd nog een kevlar racekoppeling in, maar dat is voor 275 paardjes met de huidige platen absoluut niet nodig hoor!
 

Race Eend

Forumguru
De DSG 7 (DQ200) dient nog steeds aangepast te worden wil je niet het risico lopen om er heel snel vanaf te zijn, bij motor tuning is dit een must!!!

Onzin Corné, je kunt alleen een koppeling oproken als hij slipt. Als hij niet slipt, dan slijt hij ook niet. Slippen zie je bij een dsg net zo hard als bij een handbak, toerenteller loopt omhoog maar je snelheid komt niet mee.

Bij het plaatsen van een box veranderen de waarden van het koppel en zaken als turbodrukken niet bij het uitlezen via obd. Immers ziet de originele motorcomputer niet dat hij voor de gek gehouden wordt.

De nieuwe MQB modellen hebben een koppelbegrenzer van 300Nm. Dit wordt ook tussen motor en bak gecommuniceerd. Op de rollenbank meet je dus wel degelijk 320-330Nm (met box), maar met vag-com zie je maar 300Nm. Dit zelfde kan overigens ook met motorsoftware gedaan worden, je leest dan maar weinig koppel uit, maar hij levert wel veel meer. Alleen veel tuners zijn daar niet kundig genoeg voor. Die zetten alle begrenzers sky high in de motor, als je dat doet, zal de dsg ingrijpen en de koppeling laten slippen, dan is een dsg tuning noodzakelijk, die tuners ontkomen er ook niet aan om altijd de bak aan te passen.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik zou zeggen kom na een jaar rondgereden te hebben met je niet geoptimaliseerde DSG vrijblijvend bij mij langs en we kijken eens wat er gebeurt is met de adaptiewaarden van je koppelingen middels VCP / VCDS
Goede test toch
 

ertromp

Forumguru
Voor degenen die het interesseert en echt de werking willen snappen van hun DSG zonder allerlei invloeden van de "deskundigen" hier, Google een keer op SSP390 en SSP308 en je snapt wellicht waarom het e.e.a. toch anders gaat als bij een handbak en vorm je eigen oordeel over nut/noodzaak tot software matige optimalisatie. En treedt in de wereld van de dubbele koppelingen. Veel plezier met lezen. :D Of breng een keer een vrijblijvend bezoek aan die andere tuner. Zo doe ik zelf ook elke keer de nodige ervaring op na bezoeken aan diverse bedrijven en je kunt je zelf een beeld vormen over het hoe en waarom.
 

Race Eend

Forumguru
Een koppeling die niet slipt is overbodig. Dat is hij niet, en dus slijt hij, en dus slijt hij ook meer bij een hoger Koppel, tenzij de DSG heel precies invloed uitoefent op toeren per minuut die het motorblok draait, maar zover gaat het niet lijkt me.

Natuurlijk is er altijd slip, maar laten we het zo stellen: als hij niet meer slipt dan dat hij origineel doet, dan is er niets aan de hand. Een dsg7 die slipt schiet gewoon 500rpm vooruit, zonder dat de snelheidsmeter mee doet.
 
Bovenaan Onderaan