Chiptuning 1.2 TSI ?

Multi1100

Actief lid
het zijn bij ABT anders wel "goedkope paarden" ... 49 Euro pro PS....
maar ja, als je een 1.4 voor de prijs van een 1.2 hebt, ach wie wil dan nog tuning :winkie:
eco tuning daarentegen.. als ze idd die 15% waar kunnen maken dan ga je zomaar van 1 op 13 naar 1 op 15..maar ja, moet wel een diesel zijn lees ik..

VEEJAY

Forumguru
Ben benieuwd of dat dan ook voor DSG geldt. Zal wel niet en ik denk eigenlijk ook dat dat motortje precies goed is. Zou niet zo weten wat daar aan kan worden verbeterd. Misschien topsnelheid, maar dat vind ik totaal niet interessant.

Tot op heden hoef je de dsg bak zelf niet te programmeren bij tuning. Hooguit rekening houden met het koppel laag in de toeren. Maar dat doe je in de motorecu niet de DSG regelapparaat.

Race Eend

Forumguru
Ter info,

ABT gaat in de toekomst alleen nog maar met externe kastjes werken, ze stoppen geheel met de obd tuning bij de nieuwe modellen...

hemi24

Forumguru
Het kan 2 dingen betekenen:

1. (Geavanceerde) powerboxen zijn tegenwoordig net zo goed en betrouwbaar als OBD tuning;
of
2. OBD tuning is voor ABT niet meer rendabel (, gezien de grote groep aanbieders van powerboxen);

Wie het weet mag het zeggen, maar ik gok op het laatste...

Rosinfield

† In Memoriam
Hemi, als die 2 elkaar uitsluiten en je gaat er van uit dat het mogelijkheid 2 is, betekent dit dan een verslechtering? Of snijdt mogelijkheid 1 op zich ook hout?

Race Eend

Forumguru
Voordelen externe ecu (dit is wel echt een ecu, geen powerbox):

- updates op de originele ecu kan de dealer gewoon doen, externe ecu blijft in principe werken.
- ABT hoeft de codes van de moderne ecu's niet meer te kraken (wat op dit moment met de 1.2 TSI/TDI niet lukt).
ABT moet het vooral hebben van geheel nieuwe modellen die ze vrij snel kunnen tunen, bij een 2e en 3e eigenaar kiest bijna iedereen voor een goedkoper alternatief, ze moeten dus zorgen dat ze alle modellen zo snel mogelijk kunnen tunen, voor de andere tuners (die moeten wachten op een obd oplossing).
- Ze hoeven niet de gehele software te doorgronden (dit is bv bij de golf R een probleem, ABT software zorgt regelmatig dat de Golf R mínder vermogen heeft dan origineel).

Nadelen:
- een hoop extra bekabeling (bij een Q7 bv is het al giga krap, ik vraag me af waar ze daar de extra kast gaan plaatsen).
- er zijn nog een hoop problemen met de externe kastjes
- updates zijn soms dusdanig anders, dat het kastje toch ook geupdate moet worden.
- Het kastje hoort wel echt bij de auto, kan niet meegenomen worden naar een volgende.

Captain Hook

Forumguru
Die tuning van de 1.2 TSI; is dat nou een externe unit die er bij geplaatst wordt of een herprogrammering van de al aanwezige ECU?

M.a.w. blijft de tuning intact na een update die bijvoorbeeld door de garage wordt uitgevoerd bij een onderhoudsbeurt c.q. software update af-fabriek?

En, heeft er iemand al positieve ervaringen met de tuning van een 1.2TSI DSG motor/transmissie combinatie?

vrucht

Lid
Hier ben ik dus inderdaad ook wel benieuwd naar....:)

Toen ik bij de dealer informeerde naar officiele tuning vertelde ze me het volgende:

Er wordt software aangeschaft van ABT, deze wordt in je auto geprogrameerd.
Bij een softwareupdate door de dealer kan het voorkomen dat je weg rijdt met 30% minder power dan voor de onderhoudsbeurt........

VEEJAY

Forumguru
Er staat toch zat informatie en rijervaringen op Ventura.nl? Ook kun je eens verder kijken dan alleen dit forum. Google is your friend.

vrucht

Lid
Er staat toch zat informatie en rijervaringen op Ventura.nl? Ook kun je eens verder kijken dan alleen dit forum. Google is your friend.

dat heb ik je eerder horen zeggen, als je de discussie niet wilt volgen, moet je hem niet lezen......

VEEJAY

Forumguru
Ik constateer dat wildgroei aan draadjes over hetzelfde, voorkomen kan worden door de zoekfunctie te gebruiken.

Als ik het negeer wordt het alleen maar erger en dat komt de overzichtelijkheid van het forum niet ten goede.

Denk het wel...

De dealer had gebeld dat de tuning van ABT vrijgegeven was door Skoda. De tuning was uitgebreid getest op mijn eigen auto en alles "functioneerde".
Het was een hele tijd de vraag wanneer deze volledig ondersteund zou worden. Nou, bij deze dus! Leuk Sinterklaas kado:24:

@Bobby45,

Hier praten ze wel over 250 eurootjes.
Nou ,ik kan je 1 ding zeggen... Daar heb je die van mij niet voor ;)

Bovenaan Onderaan