Chiptuning 1.2 TSI ?

adjego

Actief lid
Theoretisch kun je er inderdaad zuiniger mee rijden, aangezien de motor bij hetzelfde toerental, meer koppel tot z'n beschikking heeft. Er hoeft dan minder brandstof ingespoten te worden, om tot hetzelfde resultaat te komen.

In de praktijk, waar ik zelf ook over kan meepraten, blijft over het algemeen het verbruik gelijk aan voordat de tuning was toegepast.

De voordelen zijn vooral dat je waarschijnlijk een wat breder koppelbereik hebt, waardoor je in een hogere versnelling door een bocht kunt gaan, en dus eigenlijk schakellui kunt rijden. Dus waar je eerst voor terug moest schakelen van 4 naar 3, kun je hem na het tunen in de 4e versnelling laten staan.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, precies! Ik heb nu al vaak het idee als ik een rotonde om ga of iets dergelijks dat hij wel erg snel opschakelt (zou ik handmatig nooit doen, al trek (trok) ik dan naar mijn idee zeker niet onnodig lang door. Dus nog makkelijker/soepeler lijkt me niet mogelijk. Hij gaat zo naar mijn idee al maximaal soepel, dat leidt er zelfs toe dat ik ahw als vanzelf heel relaxed ga rijden.

adjego

Actief lid
Ik denk inderdaad dat je met een DSG-versnellingsbak het wat minder zal merken, waarschijnlijk alleen maar als je echt flink door gaat stampen. Maar ik wel wel vernomen dat de 1.2 TSI een "turbogat" heeft die je bij de DSG wat sneller merkt, en dat die na tuning best wel eens verdwenen kan zijn.

Didier

Nieuw lid
@ Didier: zeg jij nou dat ABT voor de 1.6TDI een powerbox aanbied voor zo'n € 1.490,-?!?

http://www.abt-sportsline.de/tuning...9_131_6/produkt/ABT-Leistungssteigerung-5193/

En hoe zit het dan met deze aanbieding voor de 1.2TSI?
http://www.abt-sportsline.de/tuning...9_131_6/produkt/ABT-Leistungssteigerung-5205/

100% zeker in beide gevallen box... Wij werken zeer nauw samen met de importeur en hebben al meermaals de ABT 'tuning' gezien.
Ik beweer niet dat het slecht is, zeker niet, maar het is geen software upgrade zoals de meesten vermoeden.

Je kan het overigens makkelijk herkennen bij ABT:

ABT-Engine Control (al dan niet AEC) = piggy back
Modifiziertes motormanagement = chiptuning in de ecu zelf

Didier

Nieuw lid
Zijn die VAG technici tegenwoordig niet meer om te kopen?

Hoogst waarschijnlijk wel... Maar de constructeur zelf is er ook 'slimmer' op geworden en schuift zo weinig mogelijk informatie door naar partijen die er niet direct nood aan hebben (dus quasi enkel en alleen development/calibration center), vroeger hadden wel meer mensen toegang tot deze informatie.

Tevens werkt VAG nu met Continental, deze groep heeft de VDO afdeling van Siemens overgekocht, dus dat speelt waarschijnlijk ook een grote rol in het -momenteel- niet lekken van info.

Rosinfield

† In Memoriam
Heel leuk, maar met een duidelijk prijskaartje. Naast de 1720 euro voor de tuning, word je ook opgescheept met een fors hoger brandstofverbruik. Velen, zoals ik, zullen zo'n 1.2 juist kiezen vanwege de relatieve zuinigheid. Ook is die motor krachtig zat, zelfs in de wat zwaardere Yeti.
Ik zou zeggen, als je wat sportievers wilt en niet zit met een wat hoger brandstofverbruik, ga dan meteen voor een wat zwaardere motor (1.4).

EdK

Forumguru
Ga maar eens wat google, dan zal je zien dat rechtervoet ennn ecotuning er voor zorgt dat je portomonee zwaarder blijft dan heden het geval is !

deze oplossing kost slechts euro 2.50, in overleg met de dealer
laten monteren onder het gaspedaal.

deze manier van Tuning heet "Hout Blokje Beperking" binnen een
dag al terug verdiend.

hout.jpg

EdK

Forumguru
Je bent een onderdeel vergeten !!
De onderdelen van jou liggen onder het gaspedaal, maar de baksteen die je vergeten bent is voor op het gaspedaal !

creem

Nieuw lid
Van het weekend vernomen van mijn delaer. ABT chiptuning voor een 1.2 TSI officieel ondersteund vanaf 15 november. Het heeft even geduurd omdat bij deze tuning een extra regelapparaaat nodig is.

Rosinfield

† In Memoriam
Ben benieuwd of dat dan ook voor DSG geldt. Zal wel niet en ik denk eigenlijk ook dat dat motortje precies goed is. Zou niet zo weten wat daar aan kan worden verbeterd. Misschien topsnelheid, maar dat vind ik totaal niet interessant.

FredV

Banned
Ben benieuwd of dat dan ook voor DSG geldt. Zal wel niet en ik denk eigenlijk ook dat dat motortje precies goed is. Zou niet zo weten wat daar aan kan worden verbeterd. Misschien topsnelheid, maar dat vind ik totaal niet interessant.
Denk dat je vrouw de kick down dan nog interessanter gaat vinden...

Bovenaan Onderaan