Chiptuning 1.2 TSI ?

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou bij de afweging vooral bedenken hoe lang je nog in deze wagen wilt blijven rijden.
Dit roept vanzelfsprekend de vraag op wat de reden is van deze bedenking. Impliciet laat het zich wel raden dat de veronderstelling er aan ten grondslag ligt dat een getunede auto minder lang meegaat om een of andere reden. Het ware goed eea te expliciteren opdat daar dan evt ook iets tegenin kan worden gebracht

Race Eend

Forumguru
@ freewheeler2
Ik denk dat je nu wat overdrijft in je bedenkingen.
Als je overweegt om een andere auto te gaan rijden dan is het niet handig om nu een auto te gaan tunen en over een paar maanden hem al weer weg te doen (omdat hij bv uit de fabrieksgarantie gaat), dan is het wel een dure investering in de wagen voor die korte tijd. Ga je nog jaaaaren met een wagen doen dan is een tuning natuurlijk iets waar je tijden lang plezier van kunt hebben.

Je gaat ook geen nieuwe set wielen onder een auto zetten van 1000 euro en dan vervolgens over een maand de wagen verkopen.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat klopt uiteraard. Zo kun je het idd ook lezen. Ik had echter de indruk dat Skoody Boo iets anders bedoelde, n.l. dat je met een getunede auto minder lang doet dan met een niet getunede, vanwege snellere slijtage e.d. Maar hopelijk verduidelijkt hij nog hoe het was bedoeld.

Skoody Boo

Actief lid
Dit roept vanzelfsprekend de vraag op wat de reden is van deze bedenking. Impliciet laat het zich wel raden dat de veronderstelling er aan ten grondslag ligt dat

Pfffffffft. Geloof dat Raceeends interpretatievermogen wat minder wordt gehinderd door "vanzelfsprekenheden". Ik bedoel gewoon te zeggen dat je volgens mij nog een tijdje met de auto moet blijven rijden wil het de moeite waard zijn. Er zijn er meer die voor een vrij korte periode getuned hebben, en nee, daarmee impliceer ik helemaal niet dat dit vanwege defecten door tuning is:
- iemand ging een groter huis kopen en wilde daarom minder aan brandstof uitgeven, en ruilde daarom de pas getunede auto in
- iemand wilde die skoda mobiliteitsgarantie niet in de wielen rijden
- verder was er nog iemand die n.a.v. een hoogstwaarschijnlijk niet tuningsgerelateerd maar vrij prijzig defect toch benauwd was geworden voor het juridische risico m.b.t. garantie.
- tot slot is er nog iemand waarbij tuning moest afgekoppeld omdat dit in combinate met een defect (moet ik nog uitleggen dat ik hier (nog steeds!) niets impliceer?) de diagnostische vermogens van de dealer oversteeg.

Ik bedoel dus alleen maar te zeggen: denk even na van te voren, want impulsieve acties zijn gewoon jammer van het geld. Nu lijkt het door al dit geuitleg alsof ik driedubbeldik de nadelen van tuning aan het benadrukken ben. Hoofdinsteek van mijn postje nr 300 was dit ik gezien de vermogenswinst kan voorstellen dat je het geld op tafel legt, en dat ik het om de remmen in ieder geval niet zou laten.

Rosinfield

† In Memoriam
duidelijk! Neemt niet weg dat je bedenking wel degelijk op twee manieren kon worden geinterpreteerd. Van de rest van je verhaal begrijp ik eerlijk gezegd weinig, maar dat doet er ook verder niet toe. Zal wel inside information zijn. In elk geval is het nu duidelijk wat je bedoelde.

piair1982

Forumguru
@ skoody Bo

Ik denk nog wel een jaar of 5 minimaal.

Per jaar scheelt het dan wel, of per km gerekend. Maar je moet het wel in 1 keer uitgeven. Plus dat je die euro's maar een keer kan uitgeven. :)

Skoody Boo

Actief lid
O ja.

Dat kan je ook oplossen door nog even te sparen, en sparen is vaak een hele goede manier om impulsieve acties te voorkomen omdat je er automatisch nog een paar keer over nadenkt.

Als je trouwens wilt ervaren of die grotere remschijven nou echt zoveel uitmaakt dan PM je maar even (graag wel vermelden welke snackbar precies :lol:). 140 pk heb ik natuurlijk niet, maar kan je maakt wel meteen mee of 105 nou ook naar meer smaakt. Ik ben zelf met dat vermogen wel tevreden, maar hoeveel vermogen je er ook uit perst, een sportieve auto wordt het nooit omdat het bochtenwerk een flinke bottleneck blijft.

piair1982

Forumguru
Probleem wat ik ervaar was angst op de snelweg, plank gas in de vier bij 90 km/h en er gebeurde niets.

Nu rijd ik 90% van de km's die ik maak provinciaal. En dan is 86 pk met 160 nM prima te doen.

Maar op de snelweg schrok ik toch wel. Als ik de tuning doe gaat het me niet zo zeer om top pk's. Het gaat mij erom dat vanaf pak hem beet 1500 a 1700 toeren tot 4000 toeren ik een zo hoog mogelijk koppel heb.

Wil met een dot gas reserve hebben om een vlotte inhaalactie te kunnen maken.

Zodra een tuner mij hiervan kan overtuigen dat dit lukken gaat zonder de levensduur van de techniek te bekorten voor een schappelijke prijs. Dan ga ik hard sparen.

Race Eend

Forumguru
Ik zou zeggen rij eens mee met een andere getunde 1.2 TSI. Juist dat extra koppel bij die belastingen is het grote verschil van een tuning.

Skoody Boo

Actief lid
Probleem wat ik ervaar was angst op de snelweg, plank gas in de vier bij 90 km/h en er gebeurde niets.
Kan bij een warme motor ook prima in 3, al is dat misschien niet het toppunt van rijplezier.

Ik herken dit trouwens niet. In 5 gebeurt er zeker iets, in 4 echt genoeg.

Als je met minder stress een inhaalactie wilt kunnen uitvoeren sluit tuning denk ik wel goed aan bij je wensen. Levensduur is voor een leek een kwestie van vertrouwen er in hebben of niet.

Skoody Boo

Actief lid
Ja dat is waar natuurlijk, maar zoveel scheelt het toch ook weer niet? Vooral dat koppel is niet zo gek veel meer. Dat er in 4 vanaf 90 niets gebeurt vind ik dus toch wel opvallend. Ik heb met piairs versie wel een proefrit gedaan, en in mijn beleving zat er meer in.

Rosinfield

† In Memoriam
ja, kwestie van beleving misschien. Heb zelf eens een Polo als leenauto meegekregen met dat lichtere motortje en vond die best pittig rijden. Ook net wat je gewend bent natuurlijk.

Bovenaan Onderaan