Chiptuning 1.2 TSI ?

Race Eend

Forumguru
Tuurlijk hebben ze een pingel sensor. Anders loopt ie direct al stuk als je 95 tankt (ja origineel pingelen ze anders al op 95), de ontsteking staat al scherp vanaf de fabriek. De ecu pakt gewoon zijn ingestelde waarde. Als hij daarop niet pingelt dan blijft hij daar op lopen. Hij zal de ontsteking niet zelf extra gaan vervroegen dan zijn vooraf ingestelde waarde.

De auto zal bij de koudstart even een late ontsteking draaien om de kat op temperatuur te krijgen. Echter dat moment flink vervroegen werkt ook niet zo maar, dan wordt hij weer erg onrustig etc, die 20 seconden ga je geen merkbaar verbruik op winnen. Door het hogere octaan getal van LPI kun je als tuner veel voorontsteking geven, dit scheelt behoorlijk in het verbruik.

dj.verhulst

Forumguru
een pingelsensor is geen gemeen goed bij dit soort relatief "goedkope" auto's
mooi dat ie er op zit,, het is o.a. een eis dat een auto in de EU op euro95 moet kunnen lopen, ze moeten dan wel, veel VAG benzine blokken lopen op euro 98 beter.

nee maar ik bedoelde dat als je een redelijk constant tempo draaid op de snelweg een 100 a 120 km je soms op een toerental zit dat ie rijker moet staan vanwege de kat maar best met wat minder toekan.
Zeker de blokken die gebruik maken van gelaagde verbrandingen en zones in de verbrandings kamer.

heeft een TSI ook iets waar de temperatuur van de uitlaatgassen gemeten kan worden ?

Race Eend

Forumguru
elke VAG benzine motor heeft al jaren klop-sensoren, ik kan er geen noemen die ze niet heeft.

Je kunt met vag-com je EGT van de 1.2 TSI uitlezen.

dj.verhulst

Forumguru
Het lijkt me wel leuk om een soort uitlees unit te plaatsen die dergelijk info toont, temperatuur, druk, en ander waardes,, moet je wel op de can bus kunnen aansluiten.

bobby45

Actief lid
Tuurlijk hebben ze een pingel sensor. Anders loopt ie direct al stuk als je 95 tankt (ja origineel pingelen ze anders al op 95), de ontsteking staat al scherp vanaf de fabriek. De ecu pakt gewoon zijn ingestelde waarde. Als hij daarop niet pingelt dan blijft hij daar op lopen. Hij zal de ontsteking niet zelf extra gaan vervroegen dan zijn vooraf ingestelde waarde.

De auto zal bij de koudstart even een late ontsteking draaien om de kat op temperatuur te krijgen. Echter dat moment flink vervroegen werkt ook niet zo maar, dan wordt hij weer erg onrustig etc, die 20 seconden ga je geen merkbaar verbruik op winnen. Door het hogere octaan getal van LPI kun je als tuner veel voorontsteking geven, dit scheelt behoorlijk in het verbruik.

gaat de boel niet stuk? i.v.m. de themeratuur die boven de zuigers erig op lopen?
BS-AutoTune - Elektronische ontsteking

deusjevo

Forumguru
Toen ik mijn 1.2 TSI bestelde kon ik bijna niet wachten op chiptuning voor de motor.
Had altijd het idee dat mijn caravan van 1200 kilo niet te trekken was door dat torretje...
Na 2 jaar weet ik wel beter, hij voldoet beter dan mijn oude O1 1.6 MPI.
Meer koppel bij lagere toeren, heerlijk, ben nu ook niet meer bezig met chiptuning.

Heb trouwens ook het idee dat de auto echt wel iets meer pk's en koppel levert dan beloofd in de folder door Skoda maar kan dat niet "bewijzen".

Zijn er al nul-metingen (bijv. rollerbank voor tuning) geweest die mijn vermoeden bevestigen?

Race Eend

Forumguru
gaat de boel niet stuk? i.v.m. de themeratuur die boven de zuigers erig op lopen?
BS-AutoTune - Elektronische ontsteking

Juist door een te late ontsteking gaat de boel stuk, meer voorontsteking betekend lagere temperaturen. Echter je hebt klopvaste brandstof nodig, om veel meer voorontsteking te kunnen draaien.

Origineel heeft de 1.2 TSI tussen 2000 en 3000rpm zelfs NA onsteking. (in dit gebied draait hij origineel de meeste turbodruk).

bobby45

Actief lid
mooi dat je er zo veel van weet.

kan het nog prima redden met 122 pk maar jeukt best maar die prijs ( terecht maar moet ze wel lappen)

Skoody Boo

Actief lid
even voor mij:

is voorontsteking dat de bougie vonkt voordat de zuiger in de hoogste stand is
en
is naonsteking dan dat de bougie vonkt nadat de zuiger in de hoogste stand is?

@deusjevo:
voor mij waren hoofdredenen om niet te tunen de prijs en het - wellicht misplaatste, who knows - idee dat het toch niet helemaal gezond is voor je blokje. Maar ook ik zie er sinds de vakantie geen enkele noodzaak. Ik heb geen enkele situatie gehad waarbij ik te weinig vermogen had naar m'n zin.

deusjevo

Forumguru
Ach, 't is allemaal relatief.
Ik ging als caravanrijder van 148 Nm bij 3800 rpm (O1 1.6 mpi) naar 175 Nm bij 1550 rpm (O2 1.2 tsi) en da's al een behoorlijke vooruitgang. :super:
Vooral dat 't koppel bij minder rpm beschikbaar is is lekker.

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kost anders wel meer brandstof dan wanneer je dankzij meer koppel in en hogere versnelling kunt blijven rijden

Skoody Boo

Actief lid
Oh vast, maar hoe vaak is terugschakelen nou nodig... Een enkele keer bij fors accelereren bij een inhaalactie. In de vakantie bij hellingen eigenlijk niet, ook niet bij hogere snelheden, alleen als je tegen de helling flink wilt accelereren. Tegen 7% op van 130 naar 150, dat gaat sneller in 4, al kan het nog steeds in 5. Maar ik doe dat niet zo vaak, al was het maar omdat het leven meer is dan vakantie.

En hoe lang duren die situaties nou helemaal? Secondenwerk. Op die brandstof verdien je je tuning echt niet terug.

Bovenaan Onderaan