Chiptuning 1.2 TSI ?

Captain Hook

Forumguru
Goed nieuws de meeste 1.2 TSI's kunnen sinds afgelopen week met OBD getuned worden (extern blijft overigens natuurlijk mogelijk voor mensen die voorkeur hebben voor een externe tuning).
Goed dat het vermeld wordt!

Maar wat zijn nou de verschillen tussen externe c.q. OBD tuning bij deze motor? Levert het voor/nadelen? Is het goedkoper/duurder? Meer/minder betrouwbaar?
 

Noord26

Forumguru
Dat zal circa €150,- schelen in het voordeel van OBD?

Maar wat belangrijker is, je kunt met OBD meer dingen aanpassen en fine-tunen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
zo'n website is natuurlijk niet 123 aangepast, je moet het denk ik eerder zo zien dat wij de primeur hebben
 

Race Eend

Forumguru
Juist, de hele prijslijst gaat veranderen, bovendien beheer ik de site niet.:xyxthumbs:

Freewheeler2 heeft gelijk, jullie hebben de primeur ;)
 

piair1982

Forumguru
Das mooi ;)

Ben benieuwd naar de prijsstelling en achterliggende info voor wat betreft voor en nadelen voor extern of obd tuning.

Mooi dat je ons de primeur gunt! Wordt gewaardeerd!
 

andrehj

Forumguru
Goed nieuws de meeste 1.2 TSI's kunnen sinds afgelopen week met OBD getuned worden (extern blijft overigens natuurlijk mogelijk voor mensen die voorkeur hebben voor een externe tuning).
Is er, wat OBD tuning betreft ook al nieuws voor de 1.8 TSI's vanaf MJ2011?
 

Race Eend

Forumguru
1.8 TSI modellen kunnen al jaaaaaaaren getuned worden binnen de org motor computer.. (zonder externe oplossing)


Das mooi ;)

Ben benieuwd naar de prijsstelling en achterliggende info voor wat betreft voor en nadelen voor extern of obd tuning.

Mooi dat je ons de primeur gunt! Wordt gewaardeerd!

De 1.2 TSI wordt ook al een tijdje getuned via obd, alleen voor de polo en golf. http://jdengine.home.xs4all.nl/html/12tsi.html

De prijs is gelijk. De 1.2 TSI obd tuning zal in principe geen andere prijs krijgen, een obd tuning moet oa weer opnieuw gedaan worden na software-update van een dealer wat na-zorg geeft (opnieuw tuning maken), iets wat bij een externe ecu in principe niet het geval is.
Denk ook aan andere kosten: JD moet regelmatig investeren in nieuwe software om de tuningen te beveiligen tegen kopiëren van andere tuners.


De voordelen zijn eigenlijk allemaal al besproken in het topic...
Daar is ook al aangegeven dat het verschil minimaal is tussen externe tuning en obd tuning voor de 1.2 TSI, voordeel is dat oa ook de ontstekingsmappen aangepast kunnen worden met een obd tuning. Nadeel is dat dit alleen effect heeft als er volledig op 98 gereden wordt.
 

andrehj

Forumguru
1.8 TSI modellen kunnen al jaaaaaaaren getuned worden binnen de org motor computer.. (zonder externe oplossing)
Maar op de site van JD staat toch dat de tuning voor een 1.8 TSI bij MJ>2010 duurder is omdat dan eerst de ECU losgesoldeerd moest worden? Althans, zo heb ik dat altijd begrepen. Of gaat dat toch via OBD?
 

Race Eend

Forumguru
De ecu wordt wel buiten de auto gehaald, maar niet gesoldeerd. Niets te zien fysiek hoor, ook niet op de printplaat. Die meerprijs gaan we veranderen overigens. Inmiddels worden via updates, de oudere modellen ook soms uitgebouwd. Je kunt dus de 2009 prijs aanhouden. (is duidelijker voor iedereen).
 

Captain Hook

Forumguru
...
Denk ook aan andere kosten: JD moet regelmatig investeren in nieuwe software om de tuningen te beveiligen tegen kopiëren van andere tuners.
Dit vind ik wel een grappige opmerking. :yeah: VAG doet z'n best de ECU te beveiligen tegen tuners (het heeft ff geduurd voordat de ECU 'gekraakt' werd zeg maar). En wat doet de 'hacker'? Juist, ja, die doet eigenlijk weer precies hetzelfde!
imagesCAKU00DR.jpg
:grin:
 

Race Eend

Forumguru
Triest maar waar, een goede tuning kost veel tijd+kennis&kunde en er zijn er maar weinigen die het zelf kunnen schrijven, veelal help je dus concurrenten aan een goede tuning als je het niet goed weet te beveiligen. Vervolgens gooien ze jouw ontwikkeling voor dump-prijzen op de markt (immers heb je toch geen ontwikkelingskosten) en zo gaat de hele tuners wereld naar de maan.
 

dj.verhulst

Forumguru
@Race eend

Vraag, heb je evaring met LPI en chippen ?? en eventueel een ecotuning ? ( optimaliseren voor zuinig maar wel iets meer vermogen = lees koppel )
 

Race Eend

Forumguru
De TSI motoren rijden erg fijn op LPI, zeker ook bij tuning, door het hoge octaan getal van gas. Kan dus prima.


Eco tunen geloven wij niet in, dat doe je met de rechter voet. Ook meer koppel kost meer brandstof, dus waarom zou je het koppel+vermogen hoog in toeren dan ineens laten afsterven?

Wel heb ik al van verschillende 1.2 TSI rijders terug gehoord dat de obd-tuning echt merkbaar verschil geeft in verbruik, mits je een nette rijder bent uiteraard (iemand die zijn rechter voet dus kan beheersen). Echter als je het vermogen nodig hebt, dan is het ook prettig dat het er is en dat je bij elk toerental meer vermogen hebt en niet alleen in een klein deel van het toerengebied.
 

dj.verhulst

Forumguru
Wat ik me afvraag heeft een 1.2/1.4 dan een pingelsensor ? want dan kan een ECU goochelen(meten waar de grens is) met het ontstekings tijdstip en zo meer rendement eruit halen uit de hogere klopvastheid van LPG.
Nu kan de ECU alleen wat doen met het moment van inspuiting in de verbrandings kamer.
( nu kan ie wel het ontstekings tijdstip veranderen maar houd een marge aan omdat pingelen erg schadelijk is voor een motorblok
je heb een punt het meeste bereik je met een beheerste rechtervoet.

maar jij weet ook dat door de kat men zo strak mogelijk de lambda waarde op 14,4 houd terwijl bij bepaalde toerentallen dat best minder kan zonder dat ie dan meer warmte ontwikkeld.
en hoe sterker de euro eis hoe minder tolerantie er mogelijk is,aangezien ze ook de opwarmings fase meenemen in de meting.
en die ruimte kan je pakken met een eco tunning, en als je meer koppel heb kan je makkelijker een hogere versnelling gebruiken wat het verbruik drukt.

heb nu een O1 TDI met ALH en pdd520 verstuivers, ding is een behoorlijk stuk zuiniger geworden en veel krachtiger.
 
Bovenaan Onderaan