Chiptuning 1.2 TDI

Noord26

Forumguru
Die site zie Ik regelmatig gelinkt worden. Als de eerste km zo belangrijk zijn wordt het lastig. Want geen enkele motor in een auto heeft 0 km gelopen op de teller bij aflevering?
 

VMR

Nieuw lid
Die site zie Ik regelmatig gelinkt worden. Als de eerste km zo belangrijk zijn wordt het lastig. Want geen enkele motor in een auto heeft 0 km gelopen op de teller bij aflevering?

Klopt. Daarom zijn de allereerste 50 kilometers die je maakt met de auto zo ontzettend belangrijk en hopelijk heeft je dealer niet alvast de auto 'even' meegegeven aan een klant voor een testrit of aan een van de eigen verkopers om naar huis te rijden en de volgende ochtend weer terug...
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij heeft elke auto > 50km gelopen voordat jij 'm uiteindelijk in handen krijgt van de dealer. :koffie:

Afhankelijk van de transportmethode van fabriek --> importeur --> eventueel tussenopslag --> dealer.

En dan weer afhankelijk van trein, truck of schip (en kombinaties daarvan). Iedere keer wordt de auto weer gestart, erop gereden, eraf gereden. Vergeet niet tussen opstelterreinen waar ook regelmatig geshuffled wordt met opstelrijen. En dan de dealer. Een auto komt binnen, wordt geparkeerd op een terreintje achteraf, dan weer eens meegenomen voor een ritje naar het postkantoor oid. Dan (afhankelijk van wat er allemaal ingebouwd wordt), de garage in, de garage uit. Voor de deur, achter het hek, in het weekend weer ergens anders. En dan uiteindelijk kom jij 'm ophalen en wordt de teller nog ff gereset... :ahum:

En als aanvuling hierop: heb vroeger ooit als vakantiebaantje fabrieksnieuwe auto's geladen en gelost. Van treinen en schepen. (vooral Fords, Opels, Landrovers, Jags, etc). Nou je wil niet weten wat er allemaal met je auto gebeurd voordat 'ie überhaupt op de plaats van bestemming is... :grin:
 

Noord26

Forumguru
Dus je zou na 50km olie moeten verversen? Mijn ervaring is dat juist de eerste olie niet te snel gewisseld moet worden. Omdat de fijne deeltjes dan juist nuttig worden door een polijstende werking.

Bij welke km-stand is de externe ecu geplaatst? Geen rollenbanktest met voor en na gegevens?

Mijn ongetunde motor ging ook na een tijd soepeler en zuiniger lopen, dus daar moet ik sceptisch in blijven tov uw manier van inrijden.
 

VMR

Nieuw lid
Welnu, het schraapsel van de cyclinderwand en zuiger moet er zo snel als mogelijk uit. Dat wil je niet in je lagers hebben de eerste 1000km. Er blijft overigens nog genoeg oude olie met slijpsel achter na een (1) oliewissel... Eigelijk kan je niet vaak genoeg je olie verwisselen. Vooral ook bij diesels door de hogere compressie moet de blow-by (langs de zuigers door opening in zuigerveer) worden opgenomen in de olie moet je weten. Na 1000KM is ze al redelijk gekleurd hoor... Maar terug naar de praktijk is 10.000KM ofzo de norm.
 

VMR

Nieuw lid
Mooi dat je tevreden bent, ben je nog op de rollerbank geweest voor en na?

Neen. Al was dat wel degelijk een van de mogelijkheden als iets zou worden opgemerkt tijdens de testrit aan Marks of aan mijn zijde. Er waren / zijn geen dalen in performance waar te nemen namelijk. Dus die zijn er niet of zijn zo klein dat het de meerprijs van een dyno-run niet kan verantwoorden (tenminste, voor mij).

Er zijn wel andere wat andere bevindingen overigens die me opvallen na de montage van de unit, maar hebben niks met bovenstaand te maken. Ik ben een vreselijke "Pietje Precies" zoals mijn vrouw dat wel eens zich laat ontvallen, en ja ik vind dus altijd wel wat...!
 

Noord26

Forumguru
Ik was wel benieuwd wat uw auto na het inrijden namelijk zou presteren op een rollenbank, met en zonder tuning. Omdat, naar uw eigen zeggen en die van Mark, de auto beter presteerd als een gemiddelde 1.2 Tdi die JD onder handen krijgt.
 

VMR

Nieuw lid
Ik was wel benieuwd wat uw auto na het inrijden namelijk zou presteren op een rollenbank, met en zonder tuning. Omdat, naar uw eigen zeggen en die van Mark, de auto beter presteerd als een gemiddelde 1.2 Tdi die JD onder handen krijgt.

Ja, okay, dat begrijp ik, maar die behoefte was dus niet aanwezig aan zowel Marks alswel mijn zijde na de test ritten. En ja, ook ik leef in een land met een economische crisis, dus elke Euro bespaart van uitgifte is simpelweg meegenomen. Geloof me, alsjeblieft, als ik ook maar IETS ondervonden had qua rijgedrag wat afwijkend is qua performance zoals dipjes of wat dan ook, had de auto terstond op de rollenbank gegaan.

De auto presteerde zo goed zelfs dat Mark de 9 standenschakelaar heeft terug gezet op stand 7 ipv 9 :-) Elke stand is een paar PK en Nm meer. Mark was bevreest dat motormanagement wel eens in noodloop kon over gaan. Kijk, daar komt de juiste visie van een GOEDE tuner naar boven, immers te veel meer power is ook niet goed he.

PS: Ik wist niet dat de standenschakelaar op 7 stond na thuiskomst! Had die stiekemert al gedaan tijdens een der eerste testritten denk ik ha ha!
 

Noord26

Forumguru
Leuk om te horen. Ik denk dat Mark zelf ook nog hier wel even reageert betreffende deze tuning..

:)
 

CPM

Lid
Door het "anders" inrijden zal er heus niet veel pk verschil inzitten hoor. Vergeet niet dat auto's bijna altijd met meer pk's worden afgeleverd, er zal tenslotte een fabrieksopgave gehaald moeten worden. Daarom presteren ze allemaal iets beter.
Wat een belangrijkere rol speelt is de brandstof (lijkt mij).

Nog even en ik mag ook een tochtje maken naar Lochem, iemand van hier schijnt afgezegd te hebben... ;)
 

joergarms

Senior Member
Om even offtopic te gaan, vreemd verhaal qua inrijden en bijbehorende oliewissel.
Ook hier blijkt maar weer dat er meerdere verhalen rondgaan, dat er meerdere mogelijkheden zijn en dat er niet een eenduidige manier van inrijden te benoemen is.
Ok, ik val even terug op mijn Renault Magnum, de eerste beurt was pas op 80.000km!!!, met gewoon de fabrieksolie erin. Dus dat werd pas vervangen na 8 maanden. En het advies was; bij volledig warme motor + aandrijflijn gewoon vol "op z'n donder" geven.
Zo heb ik dat ook gedaan, resultaat; trekken als een achtelijke, geen olieverbruik en een prima brandstofverbruik.
Zo zie je maar, er kan nogal wat verschil in de omschrijving van het inrijden zitten.

Maar goed, nu weer ontopic.
 

sitechris

Donateur
Bij de M modellen van bmw moet je ook verplicht na de eerste 2000 km de olie laten verwisselen. Zo vreemd is het dus niet.
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk zit er dan ook een aparte olie in voor de eerste 2k km. Maar goed een M-versie van een BMW met een 1.2TDI vergelijken gaat ook wel weer een beetje ver... ;)
 

VMR

Nieuw lid
Dat klopt. De eerste olie zou van mindere kwaliteit moeten zijn zodat de zuigerveren goed kunnen inslijten op de cyclinderwand.
 

ronfabia

Nieuw lid
Vraagje over het externe kastje wat JD dus heeft ontwikkeld voor de TDI. Omdat de software in de dan nieuwe ECU zit (extern) is het dan ook zo dat men dan de wastegate handmatig versteld??
Ik wil nl, mocht het noodzakelijk zijn, de externe kast verwijderen om zo dan weer standaard te gaan rijden met 75 pk. Maar als de wastegate veranderd is, heb ik dan een vervelend probleem ?
En wat is slimmer?
Bij JD laten plaatsen incl rollenbank, of dezelfde software door Jos in Dieverbrug zonder rollenbank?
 

Race Eend

Forumguru
Ron,

De externe ecu is het enige wat er geplaatst / aangepast wordt, er wordt niet aan de vnt verstelling (dit is geen wastegate turbo!) gedraaid.

Je kunt hem zelf origineel maken.

Bij JBautoservice kun je de zelfde service verwachten als bij JDengineering in Lochem.
 

VMR

Nieuw lid
Om even offtopic te gaan, vreemd verhaal qua inrijden en bijbehorende oliewissel.
Ook hier blijkt maar weer dat er meerdere verhalen rondgaan, dat er meerdere mogelijkheden zijn en dat er niet een eenduidige manier van inrijden te benoemen is.
Ok, ik val even terug op mijn Renault Magnum, de eerste beurt was pas op 80.000km!!!, met gewoon de fabrieksolie erin. Dus dat werd pas vervangen na 8 maanden. En het advies was; bij volledig warme motor + aandrijflijn gewoon vol "op z'n donder" geven.
Zo heb ik dat ook gedaan, resultaat; trekken als een achtelijke, geen olieverbruik en een prima brandstofverbruik.
Zo zie je maar, er kan nogal wat verschil in de omschrijving van het inrijden zitten.

Maar goed, nu weer ontopic.

Wacht ff. Je schrijft "vreemd verhaal qua inrijden" en vervolgens zeg je "En het advies was; bij volledig warme motor + aandrijflijn gewoon vol "op z'n donder" geven". Mmmm volgens mij schreef ik zo'n beetje hetzelfde, namelijk motor goed warm laten worden en dan de eerste 50KM flink gassen.

Het gaat juist om de eerste kilometers. Het instructie boekje zal je vertellen "rustig aan, geen toeren maken" enz. Wat wij beschrijven is precies het tegenovergestelde. JUIST in de eerste KMs moet je flink gassen zodat de zuigerveren flink die zuigerwand te pakken neemt en alle berg en dal glad 'schraapt'. Als het goed is heeft de fabrikant een slechtere kwaliteit olie in de auto gedaan, zodat dit proces zich versneld. Pas dan heb je een perfecte passing waarvan je de rest van de auto zijn levensloop plezier van zult hebben, namelijk doormiddel van geen/zeer laag olieverbruik, laag brandstof verbruik en duidelijk betere prestaties.

Verschil is wel dat jij de motor olie vol alu schraapsel in je motor liet, en ik de olie en filter snel verving. Een kijkje nemende in het oliefilter, deze auto was vermoedelijk niet gespoeld op de fabriek, schrok me rot, dat alu schraapsel wil je er echt niet in laten zitten de eerste 1000KM. Maar om dat een "vreemd verhaal" te noemen? Mmmmm.
 
@ Vmr ik had bij mijn vorige auto deze "rustig" ingereden gedurende lange tijd etc. Ook geen olieverbruik na 230.000km. En net zoals bij jullie eerst alles warm laten worden en dan kan je er alles mee doen. Pas naderhand hoorde ik van die methode van vroeg olie verwisselen etc en meteen op z'n donder geven. Heb er nooit last van gehad maar het klinkt wel beter dan 15000km met die eerste olie er in.
Qua olieverbruik is het ook heel erg belangrijk om elke keer het blok warm te laten worden voor je het zwaar gaat belasten. Ik vermoed dat, dat meer invloed gaat hebben op olie verbruik van een oude motor? Tenzij je het inrijden echt gewoon verkloot natuurlijk maar tja..
 

VMR

Nieuw lid
Absoluut zeer belangrijk minimaal 80 graden olie te hebben voordat je het blok belast. Als het inrijden 'verkloot' is kan je speciale olie kopen. De eigenschap van die olie is o.a. dat ze slecht smeert en dus zullen de zuigerveren beter schrapen. Vaak hersteld een cylinderwand zich dan nog enigzinds, maar soms is de schade niet meer te herstellen zonder vervangen van onderdelen.
In het gunstigste geval dan nieuwe zuigerveren met slechte kwaliteit olie en blok op z'n dondergeven, uiterste geval uithonen en overmaat zuigers & veren erin...
 
Bovenaan Onderaan