Chiptuning 1.2 TDI

Wilco1973

Nieuw lid
Op de site van Ventura stond tot gister dat de box 96 pk levert, met 220 NM koppel.
Sinds vandaag staat er 95 pk, met 220 NM koppel.....
Dat is dus ietsje overdreven.

Overigens presteert die box nu niet verkeerd! :)

Turbo63

Nieuw lid
Onze Fabia combi 1.2 TDI GL heeft op 23-09-2011 een 30.000 km beurt gehad. Sinds die tijd lijkt het wel of de motor veel meer pit heeft. Hebben ze bij Skoda zelf het motormangment aangepast? Bij de verkeerslichten kun je nu gewoon met het overige verkeer mee.

Noord26

Forumguru
Hmm.. Volgens mij kwam niemand iets te kort bij het stoplicht met de 1.2 Tdi?

Maar een software-update in het motormanagement kan natuurlijk altijd.

van_der_P

Senior Member
0-100 in 15 seconden vind ik zelfs zwaar tekort komen. Dan heb je al moeite met een lege streekbus.
Wanneer heb je die 0 tot 100 tijd nodig ? Noem mij een voorbeeld/situatie waar je op 0 begint en bij 100 eindigt.
Veel belangrijker vind ik de tussen acceleratie, en die is bij een diesel beter dan bij een benzine uitvoering.
En nog even terug komen op de lijnbus, (ik ben buschauffeur op een lijnbus) dat die lijnbus sneller is, en zich daar heel wat mensen op verkijken (ook mensen met andere auto's dan GL's) komt omdat het automaten zijn. Als het eenmaal rijdt moet je alle potten en pannen bij zetten om er voorbij te komen. Ik maak het dagelijks mee. Vooral bij die trechters die men tegenwoordig overal maakt.

sitechris

Donateur
Een voorbeeldsituatie waar ik op 0 begin en op 100 eindig? Ha ha, dat gebeurt met regelmaat, als ik bij 100 al eindig ;)

My1stIbi

Actief lid
Onze Fabia combi 1.2 TDI GL heeft op 23-09-2011 een 30.000 km beurt gehad. Sinds die tijd lijkt het wel of de motor veel meer pit heeft. Hebben ze bij Skoda zelf het motormangment aangepast? Bij de verkeerslichten kun je nu gewoon met het overige verkeer mee.
Misschien hebben ze de motor een tijdje "op toeren" laten draaien (ivm roetfilter oid) waardoor ie nu schoner is?
Of was je olie zo dik geworden dat ie met de nieuwe olie soepeler draait :)

MarcoO2

Forumguru
Wanneer heb je die 0 tot 100 tijd nodig ? Noem mij een voorbeeld/situatie waar je op 0 begint en bij 100 eindigt.
Vanuit stilstand optrekken naar 100 (of 120) gebeurt zo vaak! Al is het maar iedere keer dat ik de snelweg op kom.
Veel belangrijker vind ik de tussen acceleratie...,
Dat ben ik wel met je eens, het is heerlijk om het vermogen en het koppel te hebben voor een inhaalactie, invoegactie of gewoon om een snelheidsverschil te overbruggen. Dat is ook voor mij belangrijker dan de 0-100 sprint, al zal een auto die een snelle accelleratietijd heeft vaak ook wel goed zijn in de tussensprintjes.
en die is bij een diesel beter dan bij een benzine uitvoering.
Dat kun je al lang niet meer zo stellen, die tijd is wel geweest. Er zijn zat turbobenzinemotoren van tegenwoordig die menig diesel het nakijken geven, laat staan een spaardieseltje...

sitechris

Donateur
tuurlijk, bij tussensprintjes is koppel belangrijk, maar lang niet altijd leidend. Vermogen speelt een rol, net als de versnellingsbakverhouding

Ik ga nu even uit van de theorie dat koppel belangrijk is en dat je met je diesel vooral in 5e en 6e versnelling daarvan profiteert.

Helaas, dat is niet altijd het geval.
Voorbeeldje: een Lexus IS 2.2 diesel is ondanks 400 nm retetraag in 6e versnelling. Reden: een zeer lange versnellingsbakverhouding. De turbo klapt pas boven de 2000 toeren erin, alleen rijd je dan al dik over de 120. Daaronder doet hij niks en heb je als je 80 rijdt in 6e versnelling en je geeft gas, dan gebeurt er niks.

Mijn vorige BMW 130i had een vrij laag koppel (315 nm bij 4000 toeren), maar 80-120 deed hij toch (volgens stopwatch) in 6e versnelling in 9,5 seconden. De reden, hij draait in 6e versnelling al rond de 2300 toeren als je 80 rijdt en dus heb je ook al wat vermogen. Dit was net zo snel als mijn gechipte Octavia 2.0 TDI met 390 nm, die deed 80-120 in 6e versnelling ook in een vergelijkbare tijd. Schakel je terug met de BMW naar de 3e versnelling en ramde je de toerenteller boven de 5000 RPM, dan was het gewoon feest dankzij de 265 paarden.

Ander voorbeeld van trekkracht met een benzinemotor. Mijn gechipte GTI (410 nm) is in 6e versnelling ook al retesnel, omdat de turbo al vanaf 80 km/h meeblaast in 6e versnelling. Volgens stopwatch 80-120 in 6e versnelling in 6,7 seconden. Dat is ruim 2,5 seconden sneller dan mijn gechipte Octavia, ondanks dat het koppel dicht bij elkaar ligt.

Concluderend: Zelfs in hoogste versnelling is de diesel lang niet altijd de snelste. En als je met je benzinemotor gewoon terugschakelt en op het gas gaat staan, zijn het toch echt de paardekrachten die de hoofdrol spelen. En daar wint de benzine het toch gewoon vaak.

van_der_P

Senior Member
Vanuit stilstand optrekken naar 100 (of 120) gebeurt zo vaak! Al is het maar iedere keer dat ik de snelweg op kom.
Dat maak ik zelde mee, meestal van de provinciale weg zo de snelweg op. Geen 0 tot 100 situaties. Vandaar dus ook mijn vraag/opmerking.
Ondanks het feit dat ik een spaardiesel heb, heb ik niet de indruk in een trage auto onderweg te zijn. Het is geen GTI maar daar heb hem ook niet voor aangeschaft, en zo gebruik ik hem ook niet.
Het is de macht van het papier door erop te schrijven dat de acceleratie van 0 naar 100 14 tellen duurt. Dat klinkt in veel oren als langzaam. Stond er 11 tellen voor dan was de GL toch een stuk sneller. En waren er minder die een chiptunning overwegen.
Het is net als het verbruik men schrijft dat een GL 1 op 29,5 kan halen. Vele halen dat niet.
Zo is het met acceleratie ook, bij hoeveel voertuigen klopt de opgegeven acceleratietijd ?

Hetzer

Forumguru
laatst met de Clio RS van me broer gereden , trekt door tot de 8000 toeren !!!!!!, dat is echt pas rap !!!
Maar goed terug in mijn eigen 1.2 TDI, onder de 1500 is het een drama, maar als je hem op toeren houd en vooral tussen de 2500 /3500 toeren, in de derde of vierde versnelling is de 1.2 TDI toch best wel vlot te noemen.

Een bijkomend voordeel, is al je hem een keertje flink op de staart trapt, dat de brandstof kosten toch lekker acceptabel blijven.
Dat is wat weer anders dan met die Clio RS of met een gechipte GTI ;)

MarcoO2

Forumguru
@ van der P: mooi zo, want jouw eigen gevoel is uiteindelijk het enige wat belangrijk is. Als de auto precies dat doet wat jik ervan verwacht, dan zal het je inderdaad wordt wezen dat iemand anders jouw auto als traag ervaart. Overigens klopt de accelleratietijd bij de meeste testen die ik lees best aardig, afwijken zitten hooguit in tienden van seconden en nie tin hele seconden. Maar goed, feitelijk is, zoals we al eerder zeiden, die hele 0-100 niet zo relevant.

@ Hetzer: ik kan me goed voorstellen dat je bij de pomp vaak degene zult zijn die het hardst lacht! Maar eh, die Clio.... wat een bakkie is dat!!! Ik overweg een Clio aan te schaffen voor de Nurburgring, maar weet nog niet exact welke. (Sorry, beetje OT trouwens)

LT83

Forumguru
@ Marco, ik heb ook vaak in een clio RS gereden (mijn zakenpartner heeft er 1) is een auto met een super wegligging, deze heeft dan ook nog 17 inch en een speciaal onderstel (alsof dat van de standaard RS nog niet genoeg is) Het is een Fase 1 met 167 pk. Nu is het geval dat hij de auto waarschijnlijk op korte termijn gaat inruilen op een Focus ST. Mocht je interesse hebben kan ik wel een balletje opgooien. Ik zou dit natuurlijk niet aanhalen als ik niet wist dat de Clio altijd keurig onderhouden is en geen bijzonderheden heeft. Km stand is geloof ik ongeveer 150.000, bouwjaar 2001. Sorry......nog meer offtopic ;)

VMR

Nieuw lid
Drie weken geleden de allerlaatste update van Mark (JDEngineering) in mijn powerbox laten laden. Mark had nog wat verbeteringen aangebracht in het bereik van 2000-3500RPM naar aanleiding van vele test runs op de rollenbank. Externe box stond en staat nog steeds op standje 7. Kan nog twee standjes hoger indien gewenst maar zie er nog geen reden toe. Elke stand is een paar PK en NM meer.

Ervaring met de laatste configuratie van de software is dat de auto nog beter oppakt in het gebied waar je het meeste rijdt (nouja, ik dan he). Het gevoel dat de motor nog meer koppel geeft en nu met meer soepelheid doorloopt richting de 3700/3800 toeren. Voorheen (gevoelsmatig) was het koppel sneller minder naarmate ik boven de 3000 toeren kwam.

Ik ervaar het ook als ik lichtjes gas geef en blijf houden in zijn 2de of 3de versnelling bijvoorbeeld, dan voel ik rond bovenstaand toerental dat de motor nog even verder wil. Prima 'gevoel' overigens :-) Je voelt de motor echt "aanzwellen" qua trekkracht, motor bromt ook lekker dan. Ook op de snelweg rijdt het gewoon lekkerder, de motor pakt beter op qua gas reactie. In zijn 5de versnelling en je geeft gas dan gebeurt er nu ook echt wat, helemaal top. De vorige configuratie was al een feest, das nu alleen maar nog beter geworden en dit alles binnen de veiligheids marges van de auto fabrikant zelf, wat wil je nog meer :-)

Van de week reed ik met flink wat gewicht achterin en dan voel je wel dat het maar een 1.2ltr diesel drie pittertje is hoor, duidelijk slomer met optrekken...

Race Eend

Forumguru
@ veejay,

Vergelijk met org

venturavsorg12tdi.png

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij aan die grafieken vooral opvalt, is dat er zelfs na tuning beneden de 2000 rpm nog steeds nauwelijks iemand thuis is.
Juist in het gebied tussen zeg 1200 of 1300 en 2000 rpm zou ik een behoorlijke verbetering willen zien, want boven de 3000/3500 kom ik eigenlijk nooit.
Is dáár misschien iets aan te doen?

Race Eend

Forumguru
Meer dan dit is er simpel weg niet mogelijk (met een externe ecu), echter oppakken van 1 naar 2 etc etc is een wereld van verschil, wat dat betreft doet de grafiek hem niet altijd eer aan, echter doe je 10 Nm meer waar je normaal 80Nm hebt, dat scheelt al vors voor het gevoel, waar je het op de grafiek amper terug ziet:

vergelijk1.2TDI.jpg

Bovenaan Onderaan