tuurlijk, bij tussensprintjes is koppel belangrijk, maar lang niet altijd leidend. Vermogen speelt een rol, net als de versnellingsbakverhouding
Ik ga nu even uit van de theorie dat koppel belangrijk is en dat je met je diesel vooral in 5e en 6e versnelling daarvan profiteert.
Helaas, dat is niet altijd het geval.
Voorbeeldje: een Lexus IS 2.2 diesel is ondanks 400 nm retetraag in 6e versnelling. Reden: een zeer lange versnellingsbakverhouding. De turbo klapt pas boven de 2000 toeren erin, alleen rijd je dan al dik over de 120. Daaronder doet hij niks en heb je als je 80 rijdt in 6e versnelling en je geeft gas, dan gebeurt er niks.
Mijn vorige BMW 130i had een vrij laag koppel (315 nm bij 4000 toeren), maar 80-120 deed hij toch (volgens stopwatch) in 6e versnelling in 9,5 seconden. De reden, hij draait in 6e versnelling al rond de 2300 toeren als je 80 rijdt en dus heb je ook al wat vermogen. Dit was net zo snel als mijn gechipte Octavia 2.0 TDI met 390 nm, die deed 80-120 in 6e versnelling ook in een vergelijkbare tijd. Schakel je terug met de BMW naar de 3e versnelling en ramde je de toerenteller boven de 5000 RPM, dan was het gewoon feest dankzij de 265 paarden.
Ander voorbeeld van trekkracht met een benzinemotor. Mijn gechipte GTI (410 nm) is in 6e versnelling ook al retesnel, omdat de turbo al vanaf 80 km/h meeblaast in 6e versnelling. Volgens stopwatch 80-120 in 6e versnelling in 6,7 seconden. Dat is ruim 2,5 seconden sneller dan mijn gechipte Octavia, ondanks dat het koppel dicht bij elkaar ligt.
Concluderend: Zelfs in hoogste versnelling is de diesel lang niet altijd de snelste. En als je met je benzinemotor gewoon terugschakelt en op het gas gaat staan, zijn het toch echt de paardekrachten die de hoofdrol spelen. En daar wint de benzine het toch gewoon vaak.